Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics |
A2 A29
|
B2 B3 B4
|
|
Entendre el formalisme termodinàmic bàsic i la seva aplicació als sistemes multifàsics en equilibri |
A2 A29
|
B1 B2 B4
|
|
Saber aplicar el formalisme termodinàmic a sistemes reactius en equilibri |
A2 A29
|
B2 B4
|
|
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri |
A2 A29
|
B2 B4
|
|
Saber predir el funcionament espontani de les cel•les galvàniques |
A2 A29
|
B4
|
|
Saber interpretar les dades de l'evolució temporal dels sistemes químics |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Saber extreure paràmetres cinètics a partir de dades experimentals |
A2 A30
|
B4
|
|
Utilitzar correctament els conceptes que intervenen en els mecanismes de les reaccions |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Diferenciar correctament aspectes termodinàmics i cinètics de la reacció química |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinética al disseny de processos biotecnológics i obtener dades per aquest disseny en el laboratori i la bibliografía |
A1 A2 A3 A11 A13 A14 A22 A29 A30
|
B1 B2 B5 B6 B7 B8 B10
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
La primera i segona lleis de la termodinàmica |
Balanços energía
Cicle de Carnot
Entropía |
El formalisme termodinàmic |
Ecuacions d'estat
Relacions i funcions termodinàmicas
Gasos idelas i reals |
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases
Sunstancies pures
Sistemes multicomponents
La llei de Gibbs
Diagramas de fases |
Equilibri químic |
Potencial (electro)químic
Constantes d'equilibri
Principi Le Chatelier |
Equilibri en solucions d'electrolits |
Tractament termodinàmic de les dissolucions electrolítiques
Coeficient d'activitat iònic mitjà
Piles
Equació de Nernst |
Bio/termodinámica |
Bioenergética
Termodinàmica de biomacromolécules |
Conceptes i definicions de la cinètica química |
Velocitat de reaccio: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Molecularitat
Constant aparent, pseudoordre
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció.
Mètode d'integració per reaccions senzilles.
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent.
Tècniques experimentals per la determinació de les velocitats de reacció.
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Reaccions oposades
Reaccions paral•leles o competitives
Reaccions consecutives
Influència de la temperatura en reaccions complexes
|
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció
Aproximació de l'estat estacionari
Exemples de mecanismes coneguts
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
Avantprojecte |
|
6 |
12 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
2 |
10 |
Seminaris |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura |
Sessió Magistral |
Introducció temas clásica o amb la metodología de "casos". Asignació lectures i resolució dudes. Elements de sistema cooperatiu. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es presentan blocs de problemes temátics. Tots o la mayoria d'aquests problemes es resolven per als alumnes. Un problema per bloc s'entrega per la evaluació que es pot relodre en les hores de clase. Hi haura aproximadament 10 blocs de problemes. |
Avantprojecte |
Projecte integrat transversalment (asignatures FEBQII, Estadística) i temporalment (1r, 2on y 3r cursos). Es treballa en equip i es continuan els projectes del primer curs, enriquecits amb dades de laboratori i cálculs mes exactes de constantes cinetiques i propietatas termodinàmicas. Es presenta el treball al final de curs. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a lobtenció de dades del avantprojecte. Tots el alumnes treballan amb els dades de tots el projectes. Esl responsables dels projectes analitzaran totes les dades. Laboratori compartit amb les asignatures FEBQII i Estadística. Aproximadament es dedcia una semana al laboratori. |
Seminaris |
Es recomana l'assistencia en dos seminaris del campus relacionats amb la materia. |
|
Avantprojecte |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Dins del horari de la asignatura en tres ocasions es presentan els profesors de la asignatura per a resoldre dudes de manera individual. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució problemes (10 blocs) |
10 |
Avantprojecte |
Informe avantprojecte (nota en grupo) |
15 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen parcial Termodinàmica
Examen parcial cinética
Examen final (nota mínima 4/10) |
15
15
45 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els notes dels exàmens i problemes son notes individuals. La nota del informe del avantprojecte es nota del equip. Si es vol renunciar a la evaluació continuada es presenta una solicitut justficada la dos primeras setmanas de clase. En aquests casos la nota es calcula com a la mitjana de la nota del exament final que será diferente (mes detallat) i el informe del laboratori. (85% el examen y 15% el informe). En els casos de la evaluació continuada la nota del informe del avantprojecte servirà com informe de laboratori. La nota del informe del avantprojecte es la misma per a les assignatures de Termodinàmica i Cinética, FEBQII i Estadística. |
Bàsica |
|
P.W. ATKINS, "Química Física", OMEGA. I. N. LEVINE, "Fisicoquímica", vols I y II, Ed. McGraw-Hill.
I. N. LEVINE, "Problemas de Fisicoquímica", Ed. McGraw-Hill.
P.W. ATKINS, J. de PAULA, "The elements of Physical Chemistry", 4rta ed, Freeman.
P.W. ATKINS, J. de PAULA, "Physical Chemistry for the Life Sciences", Freeman. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTADÍSTICA/19051010 | FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA II/19051018 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE FÍSICA/19051002 | FONAMENTS DE QUÍMICA I/19051004 | ÀLGEBRA/19051008 | CÀLCUL/19051009 | BIOQUÍMICA/19051011 | FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA I/19051017 | ENZIMOLOGIA/19051102 |
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura forma part del bloc de "biotecnología Industrial". El avantprojecte integra FEBQII i Estadística. |
|