Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A2 |
Conéixer les bases de la física i físicoquímica, especialment en dinàmica de fluids, fenòmens ondulatoris, cinètica i termodinàmica i espectroscòpia molecular. |
A3 |
Utilitzar adequadament les bases de la química general i química orgànica: estructura atòmica i molecular, grups funcionals, reaccions químiques i síntesi química. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A13 |
Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic. |
A14 |
Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los. |
A22 |
Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions. |
A29 |
Conèixer els principis de la termodinàmica i comprendre les seves aplicacions als processos químics, bioquímics i biotecnològics. |
A30 |
Comprendre els processos de canvi químics i bioquímics, incloent els mecanismes de reacció i en particular de catàlisi. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
C1 |
Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics |
A2 A29
|
B2 B3 B4
|
|
Entendre el formalisme termodinàmic bàsic i la seva aplicació als sistemes multifàsics en equilibri |
A2 A29
|
B1 B2 B4
|
|
Saber aplicar el formalisme termodinàmic a sistemes reactius en equilibri |
A2 A29
|
B2 B4
|
|
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri |
A2 A29
|
B2 B4
|
|
Saber predir el funcionament espontani de les cel•les galvàniques |
A2 A29
|
B4
|
|
Saber interpretar les dades de l'evolució temporal dels sistemes químics |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Saber extreure paràmetres cinètics a partir de dades experimentals |
A2 A30
|
B4
|
|
Utilitzar correctament els conceptes que intervenen en els mecanismes de les reaccions |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Diferenciar correctament aspectes termodinàmics i cinètics de la reacció química |
A2 A30
|
B2 B4
|
|
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinética al disseny de processos biotecnológics i obtener dades per aquest disseny en el laboratori i la bibliografía |
A1 A2 A3 A11 A13 A14 A22 A29 A30
|
B1 B2 B5 B6 B7 B8 B10
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
El formalisme termodinàmic |
Ecuacions d'estat
Relacions i funcions termodinàmicas
Gasos idelas i reals |
La primera i segona lleis de la termodinàmica |
Balanços energía
Cicle de Carnot
Entropía |
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases
Sunstancies pures
Sistemes multicomponents
La llei de Gibbs
Diagramas de fases |
Equilibri químic |
Potencial químic
Constantes d'equilibri
Principi Le Chatelier |
Dissolucions |
Composició, magnituds de barreja, dissolucions dil.luides ideals.
Desviació del comportament ideal |
Conceptes i definicions de la cinètica química |
Velocitat de reaccio: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Molecularitat
Constant aparent, pseudoordre
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció.
Mètode d'integració per reaccions senzilles.
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent.
Tècniques experimentals per la determinació de les velocitats de reacció.
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Reaccions oposades
Reaccions paral•leles o competitives
Reaccions consecutives
Influència de la temperatura en reaccions complexes
|
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció
Aproximació de l'estat estacionari
Exemples de mecanismes coneguts
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
48 |
78 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
19 |
23.75 |
42.75 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
3.75 |
18.75 |
Seminaris |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura |
Sessió Magistral |
Introducció temas clásica o amb la metodología de "casos". Asignació lectures i resolució dudes. Elements de sistema cooperatiu. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es presentan blocs de problemes temátics. Tots o la mayoria d'aquests problemes es resolven per als alumnes. Hi haura aproximadament 10 blocs de problemes. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a la aplicació dels conceptes adquirits durant les classes teòriques.
Aproximadament es dedica una setmana al laboratori. |
Seminaris |
Es recomana l'assistencia en dos seminaris del campus relacionats amb la materia. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Dins de l'horari de l'assignatura en tres ocasions es presenten els professors per a resoldre dubtes de manera individual. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen parcial Termodinàmica
Examen parcial cinética
Examen final |
20
20
45 |
Altres |
Prácticas de laboratorio |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els notes dels proves objectives de preguntes curtes son notes individuals. Si es vol renunciar a la evaluació continuada es presenta una solicitut justficada la dos primeras setmanas de clase. En aquests casos la nota es calcula com a la mitjana de la nota del exament final que será diferente. Para que la evaluación continua haga media en la nota final, es necesario haber conseguido en el examen final como mínimo 3.5 de cada parte (Termodinámica y Cinética). L'examen final incorporará una pregunta relacionada amb els continguts del laboratori. |
Bàsica |
|
P.W. ATKINS, "Química Física", OMEGA. I. N. LEVINE, "Fisicoquímica", vols I y II, Ed. McGraw-Hill.
I. N. LEVINE, "Problemas de Fisicoquímica", Ed. McGraw-Hill.
P.W. ATKINS, J. de PAULA, "The elements of Physical Chemistry", 4rta ed, Freeman.
P.W. ATKINS, J. de PAULA, "Physical Chemistry for the Life Sciences", Freeman. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTADÍSTICA/19051010 | FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA II/19051018 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE FÍSICA/19051002 | FONAMENTS DE QUÍMICA I/19051004 | ÀLGEBRA/19051008 | CÀLCUL/19051009 | BIOQUÍMICA/19051011 | FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA I/19051017 | ENZIMOLOGIA/19051102 |
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura forma part del bloc de "biotecnología Industrial". |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|