Objectius |
Competències |
Coneixer tècniques bàsiques del laboratori bioquímic, saber organitzar-se i poder contrastar i avaluar els resultats obtinguts |
A7
|
B8
|
|
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, a nivell molecular |
A5
|
B5
|
|
Contribuir a argumentar sobre un determinat problema científic i defensar-lo |
|
B8 B10
|
C2 C5
|
Aplicar els coneixements a solucionar un cas clínic |
A11
|
B3
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció. Concepte i àmbit d'estudi de la Bioquímica. |
Nivells d'estudi: organisme complet, cèl.lules aïllades, orgànols subcel.lulars, molècules. Mètodes d'estudi: in vivo, in vitro |
2.- Éssers vius: Components químics dels éssers vius. |
Macromolècules i elements. Elements inorgànics en estructures biològiques: macrocomponents i elements traça. L'aigua en els éssers vius: importància dels enllaços d'hidrogen. Glúcids. Monosacàrids, disacàrids. polisacàrids i heteropolisacàrids. Glucoproteïnes. Lípids. Lipoproteïnes. Aminoàcids. Pèptids i proteïnes. |
3.- Estructura de les proteïnes. Nivells de complexitat. Estructura tridimensional. |
Estructura primària: concepte i determinació. Estructura primària. Estructura secundària. Estructura terciària: concepte, forces que l'estabilitzen. Desnaturalització i renaturalització. Estructura quaternària: proteïnes oligomèriques. Dissociació. Cooperativitat entre subunitats. Tipus de proteïnes. |
4.- Dinàmica de proteïnes. Unió de lligands a proteïnes. |
Cooperativitat i al.losterisme. Models. Unió de l'oxigen a la mioglobina i a l'hemoglobina: cinètica i regulació per 2,3 bisfosfo glicerat. Efecte Bohr. |
5.- Enzims. Els enzims com a biocatalitzadors. Factors que afecten l'activitat enzimàtica. |
Interaccions enzim-substrat, models. Especificitat. Mecanismes de la catàlisi enzimàtica. Cinètica enzimàtica. Coenzims i cofactors: conceptes.Cosubstrats.
Modulació de l'activitat enzimàtica. Inhibició i tipus. Modificacions no covalents i covalents: fosfo-desfosforilació. Variacions de la concentració de l'enzim: recanvi. Enzims al.lostèrics. Efectors homotròpics i heterotròpics. |
6.- La membrana biològica. Components de la membrana. Model del mosaic fluid. |
Variabilitat en la constitució de les membranes biològiques. Les proteïnes de membrana amb activitat enzimàtica. Pas a través de les membranes biològiques. |
7.- Àcids nucleics. Nucleòtids i nucleòsids. ADN. ARN. |
Nucleòtids i nucleòsids. L'ADN: composició, estructura i propietats físiques, químiques i biològiques. L'ADN de les cèl.lules eucariotes: paper de les histones. Els ARN: composició i principals tipus. |
8.- Replicació. Transcripció. Traducció. Regulació de l'expressió gènica. |
Mecanisme de la replicació en procariotes. Reparació de l'ADN. Transcripció. Transcripció en procariotes. Modificacions post-transcripcionals. Maduració i processament de l'ARNm precursor.El codi genètic. Traducció. Ribosomes bacterians i d'eucariotes. Mecanisme de la traducció. Modificacions post-traduccionals. Energètica de la síntesi de proteïnes. Regulació de l'expressió gènica. Gens constitutius i gens adaptatius. Control per repressió. L'operó lac.
|
9.- Aproximació termodinàmica als éssers vius. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa. |
Els éssers vius com a sistemes termodinàmics oberts. El grup fosfat i l'ATP com a intermediaris energètics comuns. Reaccions acoblades. Fosforilació a nivell de substrat i fosforilació oxidativa.
Acoblament entre el transport d'electrons i la síntesi d'ATP. Paper de les llançadores. Transport d'ATP, ADP i fosfat inorgànic a través de la membrana mitocondrial. Transport d'electrons en el cloroplast i fosforilació fotosintètica. La fotosíntesi. Fotosistemes.
|
10-. Concepte de metabolisme. Organització. Vies i cicles metabòlics. |
Anabolisme i catabolisme. Control del flux metabòlic. Concepte d'homeostasi. Digestió i absorció de substrats en els mamífers. |
11.- Cicle dels àcids tricarboxílics. Paper central en el metabolisme intermediari. |
Paper central en el metabolisme intermediari. Reaccions del cicle. Rendiment energètic. Fonts de l'Acetil CoA. Reaccions anapleròtiques. Naturalesa amfibòlica del cicle. Regulació del cicle. |
12.- Metabolisme glucídic. Esquema general. Glucolisi. Gluconeogènesi. |
Via Embden-Meyerhof-Parnas. Balanç global i importància energètica universal. Fases de la glicòlisi. Producció de lactat. Rendiment energètic i regulació general. Via de les pentoses. Biosíntesi de glícids. Gluconeogènesi. Cicles entre substrats. El glicogen com a reserva energètica. Fotosíntesi. Pigments. Plantes C3 i Cicle de Calvin. Ruta de les plantes C4 |
13.- Metabolisme de lípids. Beta-oxidació dels àcids grassos. Lipogènesi. |
Metabolisme de les lipoproteïnes. Catabolisme de lípids. Lipasa sensible a les hormones. Beta-oxidació dels àcids grassos. Rendiment energètic, regulació. Cetogènesi. Biosíntesi de lípids. Lipogènesi. Balanç energètic de la lipogènesi. Metabolisme dels isoprenoids. Colesterol. |
14.- Metabolisme dels aminoàcids. |
Catabolisme. Desaminació, transaminació i transdesaminació. Fixació i organificació del N. Aminoàcids essencials i no essencials. Metabolisme del NH3. Cicle del purín nucleòtid. Cicle de la urea. Destí de l'esquelet carbonat dels aminoàcids. Aminoàcids gluconeogènics. Aminoàcids cetogènics. Els aminoàcids com a precursors. Degradació de nucleòtids. Vies de recuperació. |
15.- Comunicació cel•lular. Hormones. Neurotransmissors. Factors de creixement. |
Senyals químics extracel.lulars. Hormones. Neurotransmissors. Factors de creixement. Transducció de senyals. Receptors. Segons missatgers. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
4 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
15 |
15 |
Sessió Magistral |
|
44 |
97 |
141 |
Pràctiques a laboratoris |
|
40 |
10 |
50 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
2 |
4 |
Seminaris |
|
1 |
4 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presa de contacte i presentació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis a través de les TIC de manera autònoma |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit professional. |
Seminaris |
Resolució d'un cas clínic.Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
|
Seminaris |
Fòrums de discussió |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a través de TIC |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’atenció als estudiants de l’assignatura es ferà al despatx 108 del departament de Bioquímica i Biotecnologia segons el següent
Horari d’atenció
Dilluns de 16 a 18
Dijous de 12 a 14
Divendres de 11 a 13
Es recomana acordar cita prèvia amb el professor
(correu electrònic: mariajosepa.salvado@urv.net)
La tutoria també pot ser virtual mitjançant el xat del moodle els dilluns de 16 a 18
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
Resolució d'exercicis |
7% |
Pràctiques a laboratoris |
Assistència i prova de rendiment oral en acabar les sessions al laboratori |
20% |
Fòrums de discussió |
L'alumne respon individualment una qüestió que se li assigna al forum relacionada amb el tema proposat. Es fa una posada en comu a l'aula |
4% |
Seminaris |
Resolució d'un cas |
4% |
Proves objectives de tipus test |
Prova de rendiment |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
ELLIOTT W.H., ELLIOTT D.C., Biochemistry and Molecular Biology (3a ed.), Oxford, 1997
MATHEWS C.K., VAN HOLDE K.E, Bioquímica (3a ed.), Addison Wesley, 2002
CAMPBELL M.K., FARELL S.O., Bioquímica (4a ed.), Thomson, 2004
STRYER L., Bioquímica. (5a ed.), Reverté, 2002
BOYER R., Conceptos de Bioquímica., Thomson, 2000
PERETÓ J., SENDRA R., PAMBLANCO M., BAÑÓ C., Fonaments de Bioquímica. (2a ed.), Universitat de València, 1998
VOET D., VOET G.J., PRATT C.W., Fundamentals of Biochemistry (2a ed.), J. Wiley,
NELSON D.L., COX M.M., Lehninger Principios de Bioquímica (3a ed.), Omega, 2001
M. JOSEPA SALVADO, Presentacions dels temes, , 2006
|
|
Complementària |
|
Planes web de llibres de bioquímica: Lehninger Principios de Bioquímica: http://www.worthpublishers.com/lehninger/
Matews, van
Holde, Ahern. Bioquímica: http://www.aw-bc.com/mathews
Stryer. Biochemistry 5th
Edition: http://bcs.whfreeman.com/biochem5/ |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE QUÍMICA I/19051004 | FONAMENTS DE QUÍMICA II/19051005 |
|
|