Codi |
|
A8 |
Aplicar coneixements de biologia i fisiologia animal i vegetal, i de la biodiversitat. |
A9 |
Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A17 |
Manipular amb seguretat materials químics i biològics i valorar els seus riscos. |
A27 |
Valorar l'impacte socio-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B9 |
Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia, global i solidària del món. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els diferents tipus de metabolismes dels microorganismes, especialment els bacteris. |
A9
|
|
|
Comprendre la diversitat metabòlica existent en els diferents habitats. |
A8 A10
|
B8
|
|
Diferenciar les necessitats metabòliques dels diferents tipus de microorganismes. |
A10
|
|
|
Conèixer les aplicacions d'alguns dels organismes en base al seu metabolisme. |
A9 A27
|
|
C3
|
Classificar els diferents tipus de metabolismes en base a la font d'energia i la font de carboni. |
A10
|
B2
|
|
Conèixer les capacitats anabòliques generals dels microoganismes. |
A9
|
|
|
Dominar les tècniques de cultiu de microorganismes i d'anàlisi bioquímic del seu metabolisme. |
A11 A17
|
B6 B9
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció al metabolisme de microorganismes |
1. Dinàmica metabòlica dels microorganismes unicel.lulars. Composició de cèl.lules procariotes: macromolècules, elements. Fonts de carboni, de nitrogen, altres. Font d’energia. Bases del metabolisme energètic: síntesi d’ATP i potencials de reducció. Diversitat metabòlica i principals tipus metabòlics. |
Tipus de metabolismes |
2. Tipus de microorganismes fotòtrofs. Fotoautotròfia oxigènica. Fotoautotròfia anoxigènica. Fotoheterotròfia. Fototròfia als arquees
3. Quimiolitotrofismes. Utilització d'hidrogen. Oxidació d'amoníac i de nitrit. Oxidació de compostos de sofre i del ferro. Quimiolitoheterotròfia o mixotròfia
4. Metabolisme metanogènic. Homoacetogènesi. Diazotròfia: fixació del nitrogen atmosfèric.
5. Respiració anaeròbica. Reducció de nitrats o desnitirificació. Reducció de sulfats. Reducció d'altres acceptors d'electrons.
6. Respiració aeròbica. Diversitat de sustrats utilitzats per respiració. Descomposició de matèria orgànica. Oxidació incompleta d'alcohols. Metanotròfia i metilotròfia. Degradació oxidativa de compostos xenobiòtics. Cometabolisme. Bioluminiscència
7. Fermentacions. Principals tipus de fermentacions: alcohòlica, làctica, propiònica, àcido-mixta, del 2,3-butadiol, butírica, d'acetona-butanol, d'aminoàcids i altres. Fermentacions peculiars amb ATPasa.
|
Anabolisme |
8. Biosíntesi de metabòlits primaris. Rutes centrals. Anabolisme de sucres. Biosíntesi d'aminoàcids. Biosíntesi d'altres metabòlits. |
Origen de la diversitat metabòlica |
9. Prehistòria metabòlica. Origen de la vida. Evolució metabòlica dels procariotes. Origen dels eucariotes. |
Metabolisme secundari |
10. Vies i punts de partida dels diversos metabòlits secundaris. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
34.8 |
63.8 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
6 |
21 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts generals de l'assignatura. Descripció de les activitats a realitzar i la forma d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics. |
Pràctiques a laboratoris |
Explicació orientativa i planificació del treball de laboratori a l'inici de cada sessió. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Resolució de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Presentació d'un informe del treball de laboratori
Pregunta relacionada a la prova escrita |
10%
10% |
Proves objectives de tipus test |
Dues proves parcials tipus test |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BROCK, T.D. & MADIGAN, M.T., Biology of microorganisms, Prentice Hall, 2000
LENGELER, J.W., Drews. G., Schlegel, H.G Biology of the Prokaryotes. Blackwell, Stuttgart 1999
|
Complementària |
|
GOTTSCHALK, G., Bacterial metabolism, Springer Verlag, New York, 1986
MOAT AG, Foster JW, Spector MP, Microbial Physiology, 4th ed. Wiley-Liss, NY 2002
PARÉS, R., Juárez, A., Bioquímica de microorganismos, Reverté, Barcelona, 1997
WHITE, D. The physiology and biochemistry of prokaryotes. Oxford Univ. Press, 2000
|
|