Codi |
|
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A6 |
Dominar els coneixements de genètica i biologia molecular, des de l'estructura dels gens i les proteïnes a l'expressió gènica. |
A7 |
Conéixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisi i separació de biomolècules. |
A13 |
Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic. |
A14 |
Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los. |
A17 |
Manipular amb seguretat materials químics i biològics i valorar els seus riscos. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B9 |
Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva. |
B11 |
Capacitat per prendre decisions en situacions complexes. |
B12 |
Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència. |
B14 |
Actuar sempre amb respecte i educació amb tothom. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Saber els fonaments de les tècniques descrites a teoria així com la seva aplicabilitat i finalitat. |
A7 A13 A14 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B11 B12 B14
|
C2 C5
|
Realitzar les tècniques bàsiques del contingut pràctic de l'assignatura a partir d'un guió detallat. |
A5 A6 A7
|
B2 B3 B4 B5 B14
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Material biològic a biotecnologia.
|
1.1. Tipus i origen del material biològic.
1.2. Manipulació de mostres biològiques.
1.3. Tècniques de fraccionament cel.lular. |
2. Aïllament de proteïnes i àcids nucleics. Electroforesi. |
2.1. Mètodes d'aïllament. Introducció. Fonaments.
2.2. Electroforesi. Introducció. Fonaments.
|
3. Tècniques de transferència: Southerns, Northern i Western-Blotting.
|
3.1.Electroforesi. Sistemes de transferència. Tipus de suports. Bloqueig.Tipus de sondes i anticossos. Aparells util.litzats. |
4. Sistemes de marcatge i detecció de biomolècules. |
4.1. Tipus de marcatge.
4.2. Tipus de detecció. |
5. Tècniques d'immunodetecció. |
6.1. Introducció i fonaments.
6.2. Citometria de flux. Inmmunocitoquímica. ELISA.RIA. |
6.Reacció en cadena de la polimerasa. Aplicacions. |
6.1. PCR convencional. PCR degenerada. PCR asimètrica. RACE PCR. PCR a temps real. RAPDS. PCR in situ. AFLP. Mutagènesi dirigida. |
7. Seqüenciació d' àcids nucleics. |
7.1. Fonaments.Estratègies. Aparells. |
8. Tècniques cromatogràfiques |
8.1 Fonaments.
8.2 Instrumentació
8.3 Principals aplicacions de la cromatografia |
9. Espectroscòpia d'absorció molecular |
9.1 Fonaments.
9.2 Instrumentació
9.3 Aplicacions |
10. Mètodes potenciomètrics |
10.1 Fonaments
10.2 Instrumentació
10.3 Aplicacions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
37.5 |
67.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
7 |
0 |
7 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats de presa de contacte amb l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició raonada i ordenada dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació pràctica d'algunes de les tècniques estudiades a teoria. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es dedicaran per part del professorat responsable unes hores d'atenció als alumnes per resoldre els dubtes sobre l'assignatura. Lloc: el despatx dels professors. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura teòrics. |
80% |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació pràctica d'algunes de les tècniques estudiades a teoria. |
20% |
Altres |
Activitats introductòries. |
0% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà mitjançant un exàment teòric de tot el temari (Bloc A temes 1 al 7 i bloc B temes restants al que li correspondrà un 80% de la nota) i una valoració de l'informe pràctic (20% de la nota). Per poder fer el promig dels tres blocs, s'haurà de treure un 4 sobre 10 de cada bloc. |
Bàsica |
Harlow, E et al., Antibodies: A Laboratory Manual., 1988, Cold Spring Harbor Laboratory
Olivé et al., Cromatografía i electroforesi., 1994, Edicions UPC
Ausubel et al, Current Protocols in Molecular Biology., 1997, John Willey & Sons
Skoog, D.A. et al., Fundamentos de Química Analítica, 8ª, Thomson
Sambrook and Russell, Molecular Cloning. A Laboratory Manual., Thrid Edition, Cold Spring Harbor Laboratory Press
Slater, RJ., Radioisotopes in Biology., 1990, IRL Press
Freifelder, D., Técnicas de Bioquímica y Biología Molecular, 1991, Editorial Reverté.
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE QUÍMICA II/19051005 | BIOQUÍMICA/19051011 |
|
|