Codi |
|
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A8 |
Aplicar coneixements de biologia i fisiologia animal i vegetal, i de la biodiversitat. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A14 |
Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
C1 |
Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
Comprendre les característiques fonamentals de les funcions necessàries per a la vida dels animals, amb especial atenció a l'organisme humà. |
A5 A8 A10
|
B1 B6
|
|
Comprendre la transmissió sinàptica i en particular, la transmissió neuromuscular relacionant l’acció nerviosa i la contracció de la musculatura. |
A5 A8
|
B1 B6
|
|
Discriminar i provar les sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials |
A5 A8
|
B1 B2 B5 B8
|
|
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern |
A5 A8 A14
|
B1 B2 B5
|
|
Comprendre i verificar les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volèmia |
A5 A8
|
B1 B2 B7 B8
|
|
Aprendre a demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu. |
A5 A8
|
B1 B6 B7 B10
|
|
Comprendre la importància de la termorregulació com a mecanisme per mantenir la temperatura corporal independentment de la temperatura ambiental i les variacions de l'activitat metabòlica |
A5 A8
|
B1 B8
|
|
Capacitat d'anàlisi i discriminació en la cerca d'informació per la matèria |
|
B3 B5 B7 B8
|
C1 C2
|
Tema |
Subtema |
BLOC I: INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA (Contingut teòric) |
Tema 1: Organització funcional dels organismes. El medi intern. Homeòstasi. Regulació i control fisiològic de les funcions corporals.
Tema 2: Mecanismes de transport a través de la membrana. Aspectes estructurals i mecanismes generals de transport a través de la membrana cel•lular.
|
BLOC II: EL SISTEMA NERVIÓS (Contingut teòric) |
Tema 3: Els teixits excitables: el potencial de membrana. Potencial de repòs, electrotònic i local.
Tema 4: El potencial d’acció: origen i propagació.
Tema 5: La transmissió sinàptica. Sinapsis elèctrica i química. Integració a nivell sinàptic.
Tema 6: Control nerviós: organització funcional dels sistemes nerviosos.
Tema 7: Els receptors sensorials. Tipus i generalitats.
Tema 8: Quimioreceptors. Els sentits químics: gust i olfacte.
Tema 9: Mecanorecepció: receptors de tacte, pressió, posició, moviment, gravetat i vibració. Fonorecepció.
Tema 10: Els sentits de l’audició i la visió. Consideracions funcionals de la orella. Fotorecepció. Mecanisme de formació de la imatge.
Tema 11: Control eferent i tipus d’efectors. El múscul. Tipus de músculs. Excitació i contracció. Aspectes mecànics de la contracció i moviment.
Tema 12: Control motor somàtic.
Tema 13: La funció autònoma.
|
BLOC III: EL SISTEMA CIRCULATORI(Contingut teòric) |
Tema 14: Hemodinàmica
Tema 15: Sistemes circulatoris oberts i tancats. Tipus de cors.
Tema 16: Mecànica i treball cardíac. Excitabilitat cardíaca.
Tema 17: La regulació de la circulació. Hemostàsia.
Tema 18: Funcions generals de la sang. Característiques fisicoquímiques i composició.
|
BLOC IV: EL SISTEMA RESPIRATORI(Contingut teòric) |
Tema 19: Respiració global. Mecanisme de transferència de gasos: difusió i convecció. Superfícies respiratòries.
Tema 20: Respiració en els invertebrats aquàtics i en els peixos.
Tema 21: Respiració traqueal. Tipus de pulmó. La funció pulmonar en els vertebrats.
Tema 22: El medi intern. El transport d’oxigen i CO2. La regulació de la ventilació pulmonar.
|
BLOC V: SISTEMA DIGESTIU(Contingut teòric) |
Tema 23: Alimentació. Tipus de nutrició i aliments. Captació d’aliments.
Tema 24: Digestió i absorció. Secrecions del sistema gastrointestinal.
Tema 25: Control de la digestió.
|
BLOC VI: SISTEMA RENAL(Contingut teòric) |
Tema 26: Excreció de productes nitrogenats. Òrgans i teixits d’excreció. Tipus d’excreció.
Tema 27: Regulació de la funció renal. Regulació de l’equilibri hídric. Regulació de l’equilibri àcid-base.
|
BLOC VII: SISTEMA ENDOCRÍ (Contingut teòric) |
Tema 28: Introducció al sistema endocrí. Organització i funcions generals. Concepte de glàndula endocrina i hormona. Mecanismes d’acció hormonal.
Tema 29: Control endocrí del creixement i desenvolupament. Glàndula tiroides.
Tema 30: Control endocrí del metabolisme energètic.
Tema 31: Control endocrí del metabolisme del calci i fòsfor.
Tema 32: Control endocrí de la reproducció.
|
BLOC VIII: TERMOREGULACIÓ(Contingut teòric) |
Tema 33: Balanç energètic en els animals. Taxa metabòlica. Respostes termoreguladores al fred i la calor. Alteracions de la termoregulació.
Tema 34: Regulació de la temperatura corporal. Hibernació. Poiquilotèrmia.
|
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (Contingut pràctic) |
1. El sitema nerviós. L’arc reflex. Exploració de les sensibilitats.
2. Digestió salival. Digestió gàstrica i intestinal. Absorció intestinal.
3. Estudi de la funció renal. Mesura de diferents paràmetres en l'orina.
4. El sistema neuroendocrí.
5. Estudi del cicle reproductor masculí i femení.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
42 |
63 |
105 |
Estudi de cas |
|
2 |
3 |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
3 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula |
Estudi de cas |
Analitzar i resoldre un article científic relacionat amb la matèria |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori, i contestació de les qüestions del manual de pràctiques que ha elaborat la Unitat, corresponents a la pràctica realitzada
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'una pràctica a través d'un programa simulador en l'aula informàtica |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Dijous de 9-11h
Professora Victòria Linares Vidal
Lloc: Despatx de fisiologia, 3ª pis davant deganat d'enologia.
mvictoria.linares@urv.cat
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de Desenvolupament |
Resolució d'un article científic |
5% |
Proves pràctiques |
Preguntes curtes |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes curtes |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Sessions magistrals. Aquesta matèria s'avalua de forma continuada. Els alumnes tindran 2 opcions d'avaluació de la matèria impartida a les sessions magistrals. La 1ª és mitjançant un examen de tota la matèria al finalitzar el temari. El contingut teòric serà el 80% de la nota final. La 2ª opció és mitjançant un examen parcial a meitat de curs i un altre final amb tota la matèria. La nota final teòrica s'obtindrà de la mitja dels dos exàmens i equivaldrà al 80% de la nota final. Els exàmens constaran de preguntes curtes i es superaran amb una nota >5. Pràctiques a laboratoris. L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. Es pot faltar, amb justificant, a 1 pràctica. En cas de no haver fet les pràctiques, l'assignatura quedarà suspesa. Els coneixements adquirits en les sessions pràctiques s'avaluaran juntament amb els coneixements teòrics en l'examen final. A més a més els alumnes hauran de presentar les respostes al qüestionari de cada pràctica. El contingut pràctic de l'examen serà el 15% de la nota final. A més a més l'alumne haurà de resoldre un cas pràctic que es basarà l'anàlisi d'un article científic. Aquest cas pràctic es valorarà en un 5% de la nota final i és de caràcter obligatori. |
Bàsica |
|
1. BARBER A.M. I PONZ F. Principios de Fisiologia Animal. Ed. Sintesis 1998.
2. GUYTON, A. C. & HALL, J. E. Tratado de Fisiología Médica. Ed. Elsevier-saunders, 2006.
3. HILL, R.W. Fisiología animal comparada. Un enfoque ambiental. Ed. Reverté 1980.
4. Hill W.R. and Wise G.A. Fisiología Animal. Madrid: Akal 1992.
5. HOAR, W.S. Fisiología general y comparada. Ed. Omega 1978.
6. RANDALL, D., W. BURGGREN & K. FRENCH. Eckert. Fisiología Animal. Mecanismos y Adaptaciones (4ª ed.). Ed. McGraw-Hill – Interamericana 1998.
7. SILVERTHORN. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. (4ª ed.). Ed. Panamericana 2008.
8. STUART IRA FOX. Fisiología Humana. Ed. McGraw-Hill - Interamericana 2003.
|
Complementària |
|
|
|