Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A7 |
Conéixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisi i separació de biomolècules. |
A9 |
Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A14 |
Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los. |
A15 |
Dominar les tècniques de cultius de microorganismes i de cèl.lules d'organismes pluricel.lulars. |
A22 |
Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
B12 |
Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència. |
C1 |
Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia, global i solidària del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariòtics com eucariòtics.Que l'alumne conegui les metodologies avançades d'anàlisi i manipulació genètica
aplicades a estudis in vitro, linies cel.lulars i la construcció d'organismes transgènics. |
A9 A10 A11 A22
|
B2 B7 B8 B12
|
C1
|
Adquirir el vocabulari bàsic i els conceptes necessaris per a l'autoaprenentage present i futur. |
|
B1 B10
|
C1 C5
|
Ser capaç d'apreciar la velocitat dels canvis en els coneixements i eines de la tecnologia del DNA recombinant. |
A10
|
B3 B4 B7
|
C3
|
Disenyar l'esquema d'un experiment senzill per a aconseguir un determinat objectiu o per a respondre una pregunta. Entendre els disseny d'experiments publicats. |
A1 A7 A14 A15
|
B4 B5 B8
|
|
Aprendre a buscar i utilitzar informació subministrada per les companyies de productes biotecnològics. |
|
B1 B2 B3
|
C1 C4
|
Aprendre a discutir i raonar els resultats d'un experiment. |
A14
|
B3 B4 B6
|
|
Agafar experiència en l'exposició oral i la defensa d'un treball. |
|
B6 B10
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció. Introducció a l’enginyeria genètica. Recordatori de conceptes bàsics: clonatge; DNA recombinant; vectors i endonucleases de restricció; incorporació de DNA a l’hoste, tècniques bàsiques. |
|
2. Vectors: Plasmidis i bacteriòfags. Recordatori de les característiques bàsiques dels vectors plasmidis i bacteriòfags. Selecció. Millora dels vectors bàsics. Plasmidis pBR322 i pUC. Vectors derivats del fag lambda d’inserció i de substitució. Vectors derivats de fags filamentosos: fag M13. |
|
3. Altres vectors. Fasmidis i fagèmids. λZAP. Cosmidis. Vectors derivats del fag P1. BACs derivats del factor F. Altres vectors (vectors d’expressió, vectors regulables...). |
|
4. Modificació i expressió de gens clonats. Mutagènesis dirigida. Mètodes : rèplica d’heterodúplex, primer extension, mutagènesis amb PCR. Enginyeria de proteïnes : evolució dirigida i gene shuffling. “Phage display”. Cell surface Display. |
|
5. Clonatge en llevats. Clonatge en S. Cerevisiae. Vectors: vectors d’integració cromosòmica (YIp) i vectors de replicació autònoma (YEp, YRp, YCp, YAC). Introducció de DNA en llevats. Expressió de proteïnes recombinants. Yeast cell surface display. Aplicacions: Yeast Two Hybrid. |
|
6. Enginyeria genètica en sistemes vegetals. Vectors i estratègies d’insersió de DNA en l’hoste: plasmidis Ti i infecció per Agrobacterium tumefaciens; plasmidis Ri; introducció directa de DNA: bombardejament de microprojectils, ús de protoplasts; vectors vírics. Cultius vegetals in vitro. Exemples. |
|
7. Transferència de gens a cèl•lules animals. Estratègies de transfecció. Marcadors de selecció. Transfecció transtòria i estable. Sistemes d’expressió: vectors bacterians i vectors vírics. |
|
8. Animals transgènics. Mètodes. Transgènesi mitjançant cèl•lules ES. Aplicacions. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
36 |
60 |
Pràctiques a laboratoris |
|
45 |
14.85 |
59.85 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
2.5 |
7.5 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
25.5 |
25.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura: planificació, programa, avaluació, metodologies, contextualització dins de la biotecnologia. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques on s'exposaran els temes del programa de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aquesta assignatura consta de pràctiques al laboratori, d'asistència obligatòria. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes per grups (de 2 o 3 persones) exposaran el treball que hauran realitzat. Les exposicions seran d'uns 10 minuts, seguides d'un torn de preguntes. |
Treballs |
Cal realitzar un treball on es tracti amb més profunditat algun tema relacionat amb els continguts de l'assignatura (exemples o aplicacions de l'enginyeria genètica molecular). Els treballs es faran en grups de 2 o 3 persones, i s'hauran d'entregar com a mínim una setmana abans de la data proposada per a l'exposició. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es deixaran algunes sessions o part de sessions de classe per resoldre problemes relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. Es resoldran dubtes de forma conjunta. |
Resolució de problemes, exercicis |
L'assignatura és d'avaluació contínua i per tant es penjaran al Moodle regularment exercicis que l'alumnes haurà de resoldre i entregar en els periodes de temps que s'establiran. Els exercicis es tornaran corregits. |
|
Descripció |
Mitjançant correu electrònic (montserrat.pinent@urv.cat)
Al despatx (107), de dimarts a divendres de 16 a 17h. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Els continguts de l'assignatura s'avaluaran en l'exàmen final |
|
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques tenen un pes del 30 % de la nota final. L'assistència a pràctiques és obligatòria. L'actitud i motivació a classe contaran un 10% de la nota final. S'ha d'entregar un informe de pràctiques que conta un 20% de la nota final. També es pot incloure alguna pregunta de les pràctiques a l'exàmen final. |
|
Presentacions / exposicions |
S'haurà d'exposar el treball obligatòri. L'exposició serà avaluada juntament amb tot el treball. |
|
Treballs |
Cal presentar un treball sobre algun tema relacionat amb l'assignatura. Aquest (treball presentat + exposició) contarà un 10 % de la nota final. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Periòdicament es penjaran exercicis al Moodle. Caldrà entregar-los dins el periode de temps que s'estableixi. Els exercicis contaran un 20% de la nota final. |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
Exàmen final de l'assignatura, que equivaldrà al 40 % de la nota final. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
Molecular Biotechnology, Glick B. R., Pasternak J. J. , 2ª edició (1998) ASM Press Principles of gene manipulation and genomics, Primrose S. B., Twyman R. M. , 7ª edició
(2006) Blackwell Publishing Genes VIII,
Lewin B., 2004, Ed, Pearson Prentice Hall Molecular Cloning. A laboratory manual. Sambrook J., Russell D. W., 3ª edició (2001),
CSHL Press Gene cloning and DNA analysis: an introduction, Brown T. A., 4ª edició (2001),
Blackwell Science. Texto ilustrado de biología molecular e ingeniería
genética: conceptos, técnicas y aplicaciones en ciencias de la salud. Luque
Cabrera J., Herráez Sánchez A. 2001,
Harcourt.
Ingeniería genética y transferencia génica, Izquierdo
Rojo M. Ed.Pirámide, 2001
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA/19051006 | GENÈTICA MOLECULAR/19051019 |
|
|