DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ENGINYERIA GENÈTICA MOL·LECULAR Codi 19052024
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 3 4.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
Adreça electrònica juanbautista.fernandez@urv.cat
gemma.montagut@urv.cat
montserrat.pinent@urv.cat
anna.castell@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
MONTAGUT PINO, GEMMA
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
CASTELL AUVÍ, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A7 Conéixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisi i separació de biomolècules.
A9 Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic.
A10 Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics.
A11 Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular.
A14 Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los.
A15 Dominar les tècniques de cultius de microorganismes i de cèl.lules d'organismes pluricel.lulars.
A22 Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B7 Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B10 Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències.
B12 Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència.
C1 Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia, global i solidària del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer eines avançades de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariòtics com eucariòtics.Que l'alumne conegui les metodologies avançades d'anàlisi i manipulació genètica aplicades a estudis in vitro, linies cel.lulars i la construcció d'organismes transgènics. A9
A10
A11
A22
B2
B7
B8
B12
C1
Adquirir el vocabulari bàsic i els conceptes necessaris per a l'autoaprenentage present i futur. B1
B10
C1
C5
Ser capaç d'apreciar la velocitat dels canvis en els coneixements i eines de la tecnologia del DNA recombinant. A10
B3
B4
B7
C3
Disenyar l'esquema d'un experiment senzill per a aconseguir un determinat objectiu o per a respondre una pregunta. Entendre els disseny d'experiments publicats. A1
A7
A14
A15
B4
B5
B8
Aprendre a buscar i utilitzar informació subministrada per les companyies de productes biotecnològics. B1
B2
B3
C1
C4
Aprendre a discutir i raonar els resultats d'un experiment. A14
B3
B4
B6
Agafar experiència en l'exposició oral i la defensa d'un treball. B6
B10
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Introducció a l’enginyeria genètica. Recordatori de conceptes bàsics: clonatge; DNA recombinant; vectors i endonucleases de restricció; incorporació de DNA a l’hoste, tècniques bàsiques.
2. Vectors: Plasmidis i bacteriòfags. Recordatori de les característiques bàsiques dels vectors plasmidis i bacteriòfags. Selecció. Millora dels vectors bàsics. Plasmidis pBR322 i pUC. Vectors derivats del fag lambda d’inserció i de substitució. Vectors derivats de fags filamentosos: fag M13.
3. Altres vectors. Fasmidis i fagèmids. λZAP. Cosmidis. Vectors derivats del fag P1. BACs derivats del factor F. Altres vectors (vectors d’expressió, vectors regulables...).
4. Modificació i expressió de gens clonats. Mutagènesis dirigida. Mètodes : rèplica d’heterodúplex, primer extension, mutagènesis amb PCR. Enginyeria de proteïnes : evolució dirigida i gene shuffling. “Phage display”. Cell surface Display.
5. Clonatge en llevats. Clonatge en S. Cerevisiae. Vectors: vectors d’integració cromosòmica (YIp) i vectors de replicació autònoma (YEp, YRp, YCp, YAC). Introducció de DNA en llevats. Expressió de proteïnes recombinants. Yeast cell surface display. Aplicacions: Yeast Two Hybrid.
6. Enginyeria genètica en sistemes vegetals. Vectors i estratègies d’insersió de DNA en l’hoste: plasmidis Ti i infecció per Agrobacterium tumefaciens; plasmidis Ri; introducció directa de DNA: bombardejament de microprojectils, ús de protoplasts; vectors vírics. Cultius vegetals in vitro. Exemples.
7. Transferència de gens a cèl•lules animals. Estratègies de transfecció. Marcadors de selecció. Transfecció transtòria i estable. Sistemes d’expressió: vectors bacterians i vectors vírics.
8. Animals transgènics. Mètodes. Transgènesi mitjançant cèl•lules ES. Aplicacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
24 36 60
Pràctiques a laboratoris
45 14.85 59.85
Presentacions / exposicions
5 2.5 7.5
Treballs
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis
0 25.5 25.5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura: planificació, programa, avaluació, metodologies, contextualització dins de la biotecnologia.
Sessió Magistral Classes teòriques on s'exposaran els temes del programa de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Aquesta assignatura consta de pràctiques al laboratori, d'asistència obligatòria.
Presentacions / exposicions Els alumnes per grups (de 2 o 3 persones) exposaran el treball que hauran realitzat. Les exposicions seran d'uns 10 minuts, seguides d'un torn de preguntes.
Treballs Cal realitzar un treball on es tracti amb més profunditat algun tema relacionat amb els continguts de l'assignatura (exemples o aplicacions de l'enginyeria genètica molecular). Els treballs es faran en grups de 2 o 3 persones, i s'hauran d'entregar com a mínim una setmana abans de la data proposada per a l'exposició.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es deixaran algunes sessions o part de sessions de classe per resoldre problemes relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. Es resoldran dubtes de forma conjunta.
Resolució de problemes, exercicis L'assignatura és d'avaluació contínua i per tant es penjaran al Moodle regularment exercicis que l'alumnes haurà de resoldre i entregar en els periodes de temps que s'establiran. Els exercicis es tornaran corregits.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Mitjançant correu electrònic (montserrat.pinent@urv.cat) Al despatx (107), de dimarts a divendres de 16 a 17h.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Els continguts de l'assignatura s'avaluaran en l'exàmen final
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques tenen un pes del 30 % de la nota final. L'assistència a pràctiques és obligatòria. L'actitud i motivació a classe contaran un 10% de la nota final. S'ha d'entregar un informe de pràctiques que conta un 20% de la nota final. També es pot incloure alguna pregunta de les pràctiques a l'exàmen final.
Presentacions / exposicions S'haurà d'exposar el treball obligatòri. L'exposició serà avaluada juntament amb tot el treball.
Treballs Cal presentar un treball sobre algun tema relacionat amb l'assignatura. Aquest (treball presentat + exposició) contarà un 10 % de la nota final.
Resolució de problemes, exercicis Periòdicament es penjaran exercicis al Moodle. Caldrà entregar-los dins el periode de temps que s'estableixi. Els exercicis contaran un 20% de la nota final.
Proves objectives de preguntes curtes Exàmen final de l'assignatura, que equivaldrà al 40 % de la nota final.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Molecular Biotechnology, Glick B. R., Pasternak J. J. , 2ª edició (1998) ASM Press

Principles of gene manipulation and genomics, Primrose S. B., Twyman R. M. , 7ª edició (2006) Blackwell Publishing

Genes VIII, Lewin B., 2004, Ed, Pearson Prentice Hall

Molecular Cloning. A laboratory manual. Sambrook J., Russell D. W., 3ª edició (2001), CSHL Press

Gene cloning and DNA analysis: an introduction, Brown T. A., 4ª edició (2001), Blackwell Science.

Texto ilustrado de biología molecular e ingeniería genética: conceptos, técnicas y aplicaciones en ciencias de la salud. Luque Cabrera J., Herráez Sánchez A.  2001, Harcourt.

Ingeniería genética y transferencia génica, Izquierdo Rojo M. Ed.Pirámide, 2001

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROTEÒMICA/19052028

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GENÈTICA/19051006
GENÈTICA MOLECULAR/19051019