Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A13 |
Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic. |
A14 |
Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los. |
A22 |
Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions. |
A23 |
Descriure i explicar aspectes d'investigacions o avenços biotecnològics recents. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
A. Conèixer els aspectes bàsics del fàrmac i el medicament pel que fa a la seva naturalesa, fonts d'obtenció, desenvolupament i regulació. |
|
B5
|
|
B. Entendre la interacció dels fàrmacs amb l'organisme i conèixer les bases dels seus mecanismes d'acció. |
A5
|
|
|
C. Reconèixer la importància de la valoració benefici/risc, entenent accions i efectes terapèutics i efectes indesitjables. |
|
B5
|
|
D. Conèixer l'experimentació amb animals de laboratori i el seu ús concret en la obtenció de corbes dosi-resposta per valorar l'efecte farmacològic d'un fàrmac. |
A1 A13 A14
|
|
C5
|
E. Conèixer el trànsit del fàrmac a través de l'organisme, és a dir, els processos d'alliberació, absorció, distribució, metabolisme, excreció i resposta (AADME), consecutivament a l'administració del fàrmac per les vies utilitzades en terapèutica. |
A5 A11
|
|
|
F. Saber calcular les constants i paràmetres farmacocinètics i saber resoldre problemes de farmacocinètics a partir d'una dosi única en un model monocompartimental. |
A1 A13 A14
|
B3
|
|
G. Conèixer les diferents metodologies que s'han utilitzat per al descobriment i desenvolupament dels fàrmacs, des de les més antigues fins a les més modernes i sofisticades. |
A22 A23
|
|
|
H. Conèixer la utilització de tècniques experimentals "in vitro" per mesurar la disponibilitat del fàrmac actiu al torrent circulatori desprès d'una administració no intravenosa (biodisponibilitat). |
A5 A11 A13 A14
|
|
C5
|
I. Aprendre a manipular les fonts d'informació sobre fàrmacs i situar correctament la importància del tractament farmacològic en terapèutica. |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B10
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la farmacologia. |
Conceptes de: fàrmac, medicament, especialitat farmacèutica, medicament genèric, medicaments essencials, medicaments orfes, droga, fórmula magistral, excipient, placebo. Nomenclatura dels fàrmacs. Prospecte dels medicaments. Tipus de medicaments. |
2. Formes farmacèutiques i vies d’administració de fàrmacs. |
Formes farmacèutiques i vies d’administració de fàrmacs. |
3. Conceptes generals dels processos farmacocinètics dels fàrmacs en l'organisme: alliberament, absorció, distribució, metabolisme i excreció de fàrmacs (AADME). Farmacogenètica. |
Càlcul de paràmetres farmacocinètics bàsics: anàlisi compartimental, ordre o grau dels processos farmacocinètics, dades per al seu estudi, cinètica de les dosis úniques i corbes de nivell plasmàtic. Concepte de biodisponibilitat. Volum de distribució i la seva mesura. Estudi de la fase d'absorció. |
4. Toxicitat dels fàrmacs. |
Relació toxicitat-eficàcia. Índex terapèutic.
|
5. Reaccions adverses als medicaments. Interaccions medicamentoses.
|
Reaccions adverses als medicaments. Interaccions medicamentoses.
|
6. Farmacodinàmica. |
Farmacodinàmica: Dianes farmacològiques. Concepte i tipus. Transducció del senyal. Missatgers secundaris. Afinitat, especificitat i eficàcia. Relació entre estructura química i activitat farmacològica. Quantificació de la interacció fàrmac-diana farmacològica. |
7. Fonts d’obtenció de fàrmacs. |
Fàrmacs d’origen natural. Fàrmacs d’origen biotecnològic. Hormones, anticossos i altres biomolècules com a agents terapèutics. Fàrmacs biosimilars. |
8. Concepte de grup farmacològic. |
Grups terapèutics. De la patologia molecular al tractament de la malaltia: paper dels fàrmacs en la terapèutica. |
9. Evolució històrica de l’obtenció de nous medicaments. |
Procés de la recerca en la indústria farmacèutica: recerca química, preclínica i clínica. Principis ètics i aspectes legals del desenvolupament de nous medicaments. Característiques generals de la indústria farmacèutica. |
10. Teràpia gènica: El gen com a fàrmac. |
Condicions d’aplicabilidad de la teràpia gènica. Desenvolupament de la teràpia gènica. Vectors virals i no virals. Estudis de transferència gènica. Assaigs preclínics i clínics. Estratègies terapèutiques. Aplicacions de la teràpia gènica en humans. |
11. Eines d’informació per a l’abordatge terapèutic d’una patologia. |
Bases de dades de revistes científiques, bases de dades de medicaments, guia de la prescripció terapèutica, fitxes dels medicaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
28.5 |
47.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
2 |
3 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
7 |
10.5 |
17.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
5 |
0 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicar als alumnes el desenvolupament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicar els continguts d'alguns temes de forma presencial a classe mitjançant les presentacions adequades. Els alumnes tindran els guions de les classes i les presentacions en el Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El tema 3 té una part pràctica de resolució de problemes de farmacocinètica que es poden fer a l'aula. |
Presentacions / exposicions |
Al finalitzar el seminari informàtic del tema 11 es dedicarà una hora per exposar els treballs de recerca bibliogràfica realitzats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
La pràctica del tema 6 (3 hores) i el tema 11 de les eines d'informació es fan mitjançant uns seminaris a l'aula d'informàtica. En aquesta aula es necessita connexió a internet a tots els ordinadors i s'haurà d'incloure un programa informàtic de simulació de farmacodinàmica a tots els ordinadors. |
Pràctiques a laboratoris |
Cada alumne ha de realitzar 2 dies de pràctiques al laboratori (5 hores/dia). |
Treballs |
Les pràctiques de laboratori requereixen omplir un quadern de pràctiques, que s'anirà complimentant en el moment de realitzar-les. Així i tot, es donarà un marge de 5 hores de treball individual fora de les aules per completar el quadern que s'haurà de presentar per ser avaluat. |
|
Descripció |
Tots els alumnes matriculats a l'assignatura tenen dret a ser atessos pels professors per aclarir dubtes acadèmics o per motius personals.
Les vies habituals de comunicació seràn el correu electrònic, els fòrums del Moodle o visites personals. El dia d'inici de l'assignatura es proporcionarà als alumnes tota la informació per poder accedir a la comunicació amb el professorat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Examen final dels 10 primers temes del programa: Escrit, 40 preguntes tipus test amb 5 possibles opcions. Cada pregunta ben contestada val 1 punt sobre 40, cada pregunta mal contestada resta 0,25 sobre 40. Es puntua sobre 10. Nota mínima per se avaluat un 4,5. |
50% de la nota final
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els problemes de farmacocinètica explicats a l'aula (tema 3) s'avaluen mitjançant la resolucíó d'un problema el dia de l'examen final. |
10% de la nota final. |
Presentacions / exposicions |
Indicat a l'apartat de Pràctiques a través de les TIC. |
Indicat a l'apartat de Pràctiques a través de les TIC. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
El tema 11 referent al seminari informàtic de les eines d'informació s’avalua mitjançant la presentació escrita i oral de l’informe final de l’activitat que hagi preparat cada alumne. Per poder ser avaluat és indispensable la presència de l'alumne el dia de la classe. |
20% de la nota final
|
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques de laboratori s’avaluen mitjançant l’assistència, les bones pràctiques al laboratori i amb la presentació del quadern de pràctiques. Per poder ser avaluat és indispensable la presència de l'alumne els dies de laboratori. |
20% de la nota final
|
Treballs |
Indicat a l'apartat de Pràctiques de Laboratori. |
Indicat a l'apartat de Pràctiques de Laboratori. |
Proves objectives de tipus test |
Exàmens de primera i segona convocatòria. En aquests exàmens entren els 10 primers temes explicats en les sessions magistrals. |
Indicat a l'apartat sessió magistral. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura s'aprova amb un 5. Els alumnes que suspenguin en primera convocatòria, se'ls guardaran les notes de totes les activitats excepte l'examen test i el problema (si l'han suspès). A la segona convocatòria s'hauran de presentar a l'examen test i al problema (si l'han suspès en la 1a convocatòria) amb les mateixes condicions per aprovar que en la primera convocatòria. |
Bàsica |
|
- Farmacología Humana. J. Flórez, J.A. Armijo, A. Mediavilla. Ed. Masson. 4a. edició. 2003.
- Las Bases farmacológicas de la Terapéutica. Goodman i Gilman. Ed. Mc Graw Hill. 11a. edició. 2006. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Com es pot deduir de l'apartat de l'avaluació, es imprescindible l'assistència als seminaris, a les pràctiques, a les exposicions orals, al exàmen i la presentació del quadern de pràctiques per poder ser avaluat de cada activitat. Si algun alumne no es presenta a alguna d'aquestes parts, quedarà sense la nota de l'activitat corresponent.
La nota final de l'assignatura és la suma de totes les notes parcials. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|