DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 19052222
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
mariarosa.nogues@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
mariaesther.julian@urv.cat
nuria.fornos@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
ROMEU FERRAN, MARTA
JULIÁN ÁVILA, MARIA ESTHER
FORNÓS MONTANÉ, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Farmacologia adaptada a l'ensenyament de Biotecnologia. Encara que aquesta ciència és eminentment aplicada al servei de l'ésser humà, en aquest enseyament s'intenta que es coneixi tota la recerca que es fa amb molècules i gens abans de poder ser comercialitazts com a medicaments. En aquesta assignatura s'expliquen conceptes claus per entendre les interaccions entre els fàrmacs i l'organisme, però, en lloc de l'estudi de grups farmacològics aplicats a la terapèutica, s'estudien les diverses fonts i desenvolupaments de fàrmacs, els procesos tecnològics que això comporta, algunes tècniques experimentals en laboratori per valorar la biodisponibilitat del fàrmac a l'organisme i els seus efectes, així també com les diverses fonts on cercar informació sobre els fàrmacs.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A5 Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema.
A11 Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular.
A13 Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic.
A14 Dissenyar protocols experimentals de laboratori i aplicar-los.
A22 Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions.
A23 Descriure i explicar aspectes d'investigacions o avenços biotecnològics recents.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B7 Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B10 Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
A. Conèixer els aspectes bàsics del fàrmac i el medicament pel que fa a la seva naturalesa, fonts d'obtenció, desenvolupament i regulació. B5
B. Entendre la interacció dels fàrmacs amb l'organisme i conèixer les bases dels seus mecanismes d'acció. A5
C. Reconèixer la importància de la valoració benefici/risc, entenent accions i efectes terapèutics i efectes indesitjables. B5
D. Conèixer l'experimentació amb animals de laboratori i el seu ús concret en la obtenció de corbes dosi-resposta per valorar l'efecte farmacològic d'un fàrmac. A1
A13
A14
C5
E. Conèixer el trànsit del fàrmac a través de l'organisme, és a dir, els processos d'alliberació, absorció, distribució, metabolisme, excreció i resposta (AADME), consecutivament a l'administració del fàrmac per les vies utilitzades en terapèutica. A5
A11
F. Saber calcular les constants i paràmetres farmacocinètics i saber resoldre problemes de farmacocinètics a partir d'una dosi única en un model monocompartimental. A1
A13
A14
B3
G. Conèixer les diferents metodologies que s'han utilitzat per al descobriment i desenvolupament dels fàrmacs, des de les més antigues fins a les més modernes i sofisticades. A22
A23
H. Conèixer la utilització de tècniques experimentals "in vitro" per mesurar la disponibilitat del fàrmac actiu al torrent circulatori desprès d'una administració no intravenosa (biodisponibilitat). A5
A11
A13
A14
C5
I. Aprendre a manipular les fonts d'informació sobre fàrmacs i situar correctament la importància del tractament farmacològic en terapèutica. B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B10
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la farmacologia. Conceptes de: fàrmac, medicament, especialitat farmacèutica, medicament genèric, medicaments essencials, medicaments orfes, droga, fórmula magistral, excipient, placebo. Nomenclatura dels fàrmacs. Prospecte dels medicaments. Tipus de medicaments.
2. Formes farmacèutiques i vies d’administració de fàrmacs. Formes farmacèutiques i vies d’administració de fàrmacs.
3. Conceptes generals dels processos farmacocinètics dels fàrmacs en l'organisme: alliberament, absorció, distribució, metabolisme i excreció de fàrmacs (AADME). Càlcul de paràmetres farmacocinètics bàsics: anàlisi compartimental, ordre o grau dels processos farmacocinètics, dades per al seu estudi, cinètica de les dosis úniques i corbes de nivell plasmàtic. Concepte de biodisponibilitat. Volum de distribució i la seva mesura. Estudi de la fase d'absorció.
4. Toxicitat dels fàrmacs. Relació toxicitat-eficàcia. Índex terapèutic.
5. Reaccions adverses als medicaments. Interaccions medicamentoses.
Reaccions adverses als medicaments. Interaccions medicamentoses.
6. Farmacodinàmica. Farmacodinàmica: Dianes farmacològiques. Concepte i tipus. Transducció del senyal. Missatgers secundaris. Afinitat, especificitat i eficàcia. Relació entre estructura química i activitat farmacològica. Quantificació de la interacció fàrmac-diana farmacològica.
7. Fonts d’obtenció de fàrmacs. Fàrmacs d’origen natural. Fàrmacs d’origen biotecnològic. Hormones, anticossos i altres biomolècules com a agents terapèutics. Fàrmacs biosimilars.
8. Concepte de grup farmacològic. Grups terapèutics. De la patologia molecular al tractament de la malaltia: paper dels fàrmacs en la terapèutica.
9. Evolució històrica de l’obtenció de nous medicaments. Procés de la recerca en la indústria farmacèutica: recerca química, preclínica i clínica. Principis ètics i aspectes legals del desenvolupament de nous medicaments. Característiques generals de la indústria farmacèutica.
10. Teràpia gènica: El gen com a fàrmac. Condicions d’aplicabilidad de la teràpia gènica. Desenvolupament de la teràpia gènica. Vectors virals i no virals. Estudis de transferència gènica. Assaigs preclínics i clínics. Estratègies terapèutiques. Aplicacions de la teràpia gènica en humans.
11. Eines d’informació per a l’abordatge terapèutic d’una patologia. Bases de dades de revistes científiques, bases de dades de medicaments, guia de la prescripció terapèutica, fitxes dels medicaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 12 20
Presentacions / exposicions
1 2 3
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
9 13.5 22.5
Pràctiques a laboratoris
8 16 24
Treballs
7 0 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar als alumnes el desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicar els continguts d'alguns temes de forma presencial a classe mitjançant les presentacions adequades. Els alumnes tindran els guions de les classes i les presentacions en el Moodle.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El tema 3 té una part pràctica de resolució de problemes de farmacocinètica que es poden fer a l'aula.
Presentacions / exposicions Al finalitzar el seminari informàtic del tema 11 es dedicarà una hora per exposar els treballs de recerca bibliogràfica realitzats.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques La pràctica del tema 6 (3 hores) i el tema 11 de les eines d'informació es fan mitjançant uns seminaris a l'aula d'informàtica. En aquesta aula es necessita connexió a internet a tots els ordinadors i s'haurà d'incloure un programa informàtic de simulació de farmacodinàmica a tots els ordinadors.
Pràctiques a laboratoris Cada alumne ha de realitzar 3 dies de pràctiques al laboratori (total 8 hores).
Treballs Les pràctiques de laboratori requereixen omplir un quadern de pràctiques, que s'anirà complimentant en el moment de realitzar-les. Així i tot, es donarà un marge de 5 hores de treball individual fora de les aules per completar el quadern que s'haurà de presentar per ser avaluat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tots els alumnes matriculats a l'assignatura tenen dret a ser atessos pels professors per aclarir dubtes acadèmics o per motius personals. Les vies habituals de comunicació seràn el correu electrònic, els fòrums del Moodle o visites personals. El dia d'inici de l'assignatura es proporcionarà als alumnes tota la informació per poder accedir a la comunicació amb el professorat.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Examen final dels 10 primers temes del programa: Escrit, 40 preguntes tipus test amb 5 possibles opcions. Cada pregunta ben contestada val 1 punt sobre 40, cada pregunta mal contestada resta 0,25 sobre 40. Es puntua sobre 10. Nota mínima per ser avaluat un 4,5. 50% de la nota final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els problemes de farmacocinètica explicats a l'aula (tema 3) s'avaluen mitjançant la resolucíó d'un problema el dia de l'examen final. 10% de la nota final.
Presentacions / exposicions Indicat a l'apartat de Pràctiques a través de les TIC. Indicat a l'apartat de Pràctiques a través de les TIC.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El tema 11 referent al seminari informàtic de les eines d'informació s’avalua mitjançant la presentació escrita i oral de l’informe final de l’activitat que hagi preparat cada alumne. Per poder ser avaluat és indispensable la presència de l'alumne el dia de la classe. 20% de la nota final
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques de laboratori s’avaluen mitjançant l’assistència, les bones pràctiques al laboratori i amb la presentació del quadern de pràctiques. Per poder ser avaluat és indispensable la presència de l'alumne els dies de laboratori. 20% de la nota final
Treballs Indicat a l'apartat de Pràctiques de Laboratori. Indicat a l'apartat de Pràctiques de Laboratori.
Proves objectives de tipus test Exàmens de primera i segona convocatòria. En aquests exàmens entren els 10 primers temes explicats en les sessions magistrals. Indicat a l'apartat sessió magistral.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'aprova amb un 5.

Els alumnes que suspenguin en primera convocatòria, se'ls guardaran les notes de totes les activitats excepte l'examen test i el problema (si l'han suspès).

A la segona convocatòria s'hauran de presentar a l'examen test i al problema (si l'han suspès en la 1a convocatòria) amb les mateixes condicions per aprovar que en la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

- Farmacología Humana. J. Flórez, J.A. Armijo, A. Mediavilla. Ed. Masson. 5a. edició.     2008.

- Farmacología. Rang y Dale. Ed. Elsevier. 6a. edició. 2008.

- B.G. KATZUNG. Farmacología básica y clínica, 11a edició, McGraw-Hill. México, 2010

- Unitat de Farmacologia, URV. Guions i presentacions de la unitat. Moodle de l'assignatura.

- Farmacología. Texto y Atlas. Ed. Panamericana. 2010.

- Retos en la investigación y comercialización de nuevos fármacos. Dykinson editorial. 2009.

 

Complementària , , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Com es pot deduir de l'apartat de l'avaluació, es imprescindible l'assistència als seminaris, a les pràctiques, a les exposicions orals, al exàmen i la presentació del quadern de pràctiques per poder ser avaluat de cada activitat. Si algun alumne no es presenta a alguna d'aquestes parts, quedarà sense la nota de l'activitat corresponent. La nota final de l'assignatura és la suma de totes les notes parcials.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent