Codi |
|
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A9 |
Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A11 |
Dominar les tècniques de laboratori, especialment dels àmbits bioquímic, microbiològic i de biologia molecular. |
A12 |
Aplicar adequadament les diverses tècniques i metodologies de DNA recombinant, i les seves aplicacions. |
A21 |
Utilitzar com a usuari avançat les bases de dades de genòmica, proteòmica, transcriptòmica, metabolòmica i de productes biotecnològics. |
A22 |
Integrar els fonaments de les ciències de la vida amb els de l'enginyeria en el desenvolupament de productes i aplicacions. |
A23 |
Descriure i explicar aspectes d'investigacions o avenços biotecnològics recents. |
A24 |
Identificar les possibilitats de transferència de tecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics. |
A25 |
Definir protocols normalitzats i validar processos i productes a nivell industrial. |
A26 |
Racionalitzar l'ús de matèria i energia i minimitzar els impactes ambientals dels processos biotecnològics. |
A27 |
Valorar l'impacte socio-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics. |
A28 |
Assegurar les disposicions legals dictades per la UE i altres administracions en aspectes de biotecnologia. |
A30 |
Comprendre els processos de canvi químics i bioquímics, incloent els mecanismes de reacció i en particular de catàlisi. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
B12 |
Tenir concienciació i sensibilització mediambiental i actuar en conseqüència. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Coneixer els mètodes d'aplicació de la biotecnologia a la detecció d'agents contaminants |
A5 A9 A10 A22 A23 A25 A28
|
|
|
Coneixer les tècniques en ús de bioneteja d'ambients contaminats |
A5 A9 A10 A22 A23 A26 A28
|
|
|
Adquirir uns coneixements bàsics dels problemes ecològics sorgits per la interacció humana amb la natura |
A22 A26 A27 A28
|
B3 B8 B12
|
|
Coneixer la potencialitat dels sistemes biològics com a eina de control de la contaminació ambiental per mig de la revisió del que s'està fent en recerca en aquest cam en l'actualitat |
A9 A10 A22 A26 A27 A28
|
B8
|
|
Aplicar el coneixement de la diversitat metabòlica que presenten els sistemes biològics a la possible resolució de diferents episodis de contaminació |
A9 A10 A11 A12 A26 A30
|
B2 B3 B7
|
|
Cercar i trobar informació sobre un episodi concret de contaminació ambiental i sobre com solucionar-lo utilitzant tècniques biotecnològiques |
A5 A9 A10 A21 A22 A23 A24 A26
|
B2 B3 B6 B7 B8 B10
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
01. Introducció: La biotecnologia com a eina de protecció del medi |
|
02. Introducció al metabolisme microbià |
|
03. Conceptes d'ecologia: Ecosistemes, hàbitats i cicles biogeoquímics |
|
04. Detecció biològica de contaminants |
|
05. Caracterització d'aigües residuals
|
|
06. Biodepuració d'aigües residuals |
|
07. Biodegradació de residus orgànics
|
|
08. Bioconversió de residus lignocel·lulòsics |
|
09. Biodegradació de petroli |
|
10. Biodegradació de compostos aromàtics |
|
11. Biorecuperació de metalls pesants |
|
12. Biorestauració d'ambients contaminats |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
8 |
28 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i atenció de les qüestions que sorgeixin |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de cada tema |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a instal·lacions relacionades amb l'àmbit aplicat de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC |
Cerca i obtenció d'informació d'algun tema relacionat amb l'assignatura i que servirà per a l'elaboració del treball |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació de metodolgies microbiológiques al control de la contaminació de l'aigua |
|
Pràctiques a través de TIC |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Resolució de dubtes relacionades amb el temari de l'assignatura
Assesorament en la recerca d'informació i realització del treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques - Realització treball |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves periòdiques i examen final |
75% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Atlas, R.M., Ecologia microbiana y microbiologia ambiental, 2001, Prentice Hall
Bordons, A., Introducció a la biotecnologia ambiental: Solucions als problemes ambientals mitjançant sistemes biològics, 1999, Dept. Bioquímica i Biotecnologia - URV
Madigan, M.T., Brock. Microbiologia de los microorganismos, 2004, Prentice Hall
Maier, R.M., Environmental microbiology, 2000, Academic Press
Norris, R.D., Handbook of bioremediation, 1994, CRC Press
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|