DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) BIOLOGIA Codi 19204005
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ROMEU FIGUEROLA, ANTONIO RAMÓN
Adreça electrònica montserrat.poblet@urv.cat
luismelchor.gallart@urv.cat
antoni.romeu@urv.cat
mariafrancesca.fort@urv.cat
albert.bordons@urv.cat
teresa.segues@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
elsa.maymo@urv.cat
ferran.conill@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
montserrat.balague@urv.cat
raquel.gordillo@urv.cat
ester.casanova@urv.cat
laura.baselga@urv.cat
zulima.carrera@urv.cat
aleix.ribas@urv.cat
Professors/es
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
GALLART MILLAN, LUIS MELCHOR
ROMEU FIGUEROLA, ANTONIO RAMÓN
FORT MARSAL, MARIA FRANCESCA
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
SEGUÉS PIQUÉ, TERESA
GIRALT ESTEVE, MIREYA
MAYMO MASIP, ELSA
CONILL RIPOLLES, FERRAN
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
BALAGUÉ RUBIO, MONTSERRAT
GORDILLO HISADO, RAQUEL
CASANOVA VALLVÉ, ESTER
BASELGA ESCUDERO, LAURA
CARRERA DE LA LAMA, ZULIMA
RIBAS LATRE, ALEIX
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Estructura, funció i organització dels ésser vius

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Conèixer l'estructura i funció dels diversos tipus de biomolècules i macromolècules.
Conèixer les característiques estructurals, la classificació i nomenclatura de les principals biomolècules i les seves principals funcions.
Descriure l'organització dels éssers viu en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució.
Distingir les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics.
Valorar la importància biològica dels processos de replicació, i expressió gènica.
 A8 Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes.
Adquirir uns coneixements bàsics d'ecologia.
 A10 Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes.
Conèixer esquemàticament la classificació i principals característiques estructurals dels organismes, des dels microorganismes als pluricel·lulars, i en particular d'animals i plantes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción Biología: la ciencia de la vida. Características de los seres vivos. Niveles de organización.
Biomoléculas Química de la vida. Estructura y función de las biomoléculas y macromoléculas.
La célula Organización celular. La célula procariota. La célula eucariota. Ciclo celular y mitosis en eucariotas. Reproducción sexual y meiosis.
Genes Genes y su replicación. Base cromosómica de la herencia. Estructura y replicación del DNA. Expresión génica.
Evolución Origen de la vida terrestre. Paleobiología. Diversidad de la vida. La clasificación evolutiva de los organismos.
Virus. Procariotas Los virus: estructura y tipos. Los procariotas: bacterias y arqueas.
Eucariotas Protistas y origen de los eucariotas. Hongos: características y tipos.
Plantas Estructuras y funciones. Clasificación. Plantas gimnospermas y angiospermas.
Animales Estructuras y funciones. Clasificación. Animales invertebrados y vertebrados.
Ecología Dinámica de las poblaciones. Comunidades y sus interacciones. Ecosistemas.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A8
A10
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A10
29 43.5 72.5
Seminaris
A4
A10
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A8
21 18.9 39.9
Atenció personalitzada
A4
A8
A10
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A8
A10
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i àmbit d'estudi dels continguts de l'assignatura per part del professorat implicat.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics de la biologia
Seminaris Discussió de temes d'interès relacionats amb els continguts de la biologia
Pràctiques a laboratoris Desenvolupament dels protocols experimentals bàsics de biologia

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A8
Informes dels grups de treball. 10 %
Proves mixtes
A4
A8
A10
Avaluació continuada. Tres exàmens parcials al llarg del quadrimestre.
Cada examen val 30% i es farà mitjana a partir de 4.
90 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria.

En cas de no superar l'avaluació continuada, cal anar a l'examen final. L'examen final també serveix per millorar nota.

A la 2ona convocatòria hi haurà un examen final d'avaluació de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Alberts B.. Introducción a la biología celular. Médica Panamericana, 2006. Barcelona. Edició 2a

Campbell, N. Biología. Panamericana, 2007. Madrid

Curtis H. Biología. Médica Panamericana, 2008. Barcelona. Edició 7a

Nelson, D. L. Lehninger principios de bioquímica. Barcelona 2005. Edició 4a

Voet, D. Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular. Médica Panamericana, 2007. Buenos Aires

Watson, J.D. Biología molecular del gen. Médica Panamericana, 2005. Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent