Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer l'estructura i funció dels diversos tipus de biomolècules i macromolècules.
Descriure l'organització dels éssers viu en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució.
Conèixer les característiques estructurals, la classificació i nomenclatura de les principals biomolècules i les seves principals funcions.
Distingir les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics.
Valorar la importància biològica dels processos de replicació, i expressió gènica.
| | A8 |
Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes.
Adquirir uns coneixements bàsics d'ecologia.
| | A10 |
Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes.
Conèixer esquemàticament la classificació i principals característiques estructurals dels organismes, des dels microorganismes als pluricel·lulars, i en particular d'animals i plantes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
1. Biologia: la ciència de la vida. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització. L’aigua com dissolvent universal. Les forces de la vida. |
Aminoàcids i proteïnes |
2. Classes de proteïnes i les seues funcions. Monòmers de les proteïnes: Aminoàcids. Enllaç peptídic. Pèptids. Nivells estructurals de les proteïnes |
Glúcids i polisacàrids
|
3. Característiques generals i grups funcionals. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Estereoisomeria. Polisacàrids |
Nucleòtids i àcids nucleics
|
4. Estructura de nucleòtids. Nucleòsids i desoxinucleòsids. Estructura primària dels àcids nucleics. Estructura secundària de l'ADN: Model de Watson i Crick i estructures alternatives. Estructura terciària: Superenrotllament del DNA. Organització cromosòmica: unions DNA-proteïna i estructures cromosòmiques. Estructures secundària i terciària del RNA. |
Lípids |
5. Naturalesa i funció dels lípids. Lípids d'emmagatzematge d'energia i lípids estructurals de membrana. Altres lípids amb activitat biològica: protecció, ceres, hormones, vitamines. |
Evolució |
6. Evolució. Origen de la vida terrestre. Paleobiologa. Diversitat de la vida. La classificació evolutiva dels organismes
|
Virus. Procariotes |
7. Virus: estructura i tipus. Els procariotes: bacteris i metanobacterials.
|
Eucariotes |
8. Protistes i origen dels eucariotes. Fongs: característiques i tipus.
|
Plantes |
9. Plantes: estructures i funcions. Classificació. Plantes gimnospermes i angiospermes.
|
Animals |
10. Animals: estructures i funcions. Classificació. Animals invertebrats i vertebrats.
|
Ecologia |
11. Ecologia. Dinàmica de les poblacions. Comunitats i les seves interaccions. Ecosistemes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
26 |
52 |
78 |
Seminaris |
|
12 |
12 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
21 |
21 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i àmbit d'estudi dels continguts de l'assignatura per part del professorat implicat. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts teòrics de la biologia |
Seminaris |
Discussió de temes d'interès relacionats amb els continguts de la biologia |
Pràctiques a laboratoris |
Desenvolupament dels protocols experimentals bàsics de biologia |
Atenció personalitzada |
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes. |
Descripció |
A causa de l’emergència
sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on
line en horaris concertats prèviament per correu electrònic, utilitzant els
fòrums de l’assignatura o mitjançant correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Informes o qüestionaris. |
10 % |
Proves mixtes |
|
Avaluació continuada de les tres parts de la asignatura. Dos exàmens parcials al llarg del quadrimestre. Cada part val 30%.
|
90 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. L'avaluació és continuada. Per a aprovar l'assignatura la nota final mínima haver de ser de 5 sobre 10, comptant amb la nota de pràctiques. Els exàmens de teoria computaran en la mitjana final si la nota és major o igual a 4. En cas contrari, les parts teòriques suspeses hauran de recuperar-se en segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. [COVID-19] Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es faran online en les dates previstes. En l'espai del Campus Virtual de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives han d'estar previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. |
Bàsica |
Mathews, C. K., Bioquímica, Madrid, Edició 4a, 2013
Nelson, D. L., Lehninger principios de bioquímica, Barcelona, Edició 6a, 2015
Solomon, E. P., Biología, México, Edició 9a, 2013
Curtis H., Biología, Médica Panamericana, Barcelona. Edició 7a, 2008
Campbell, N., Biology: a global aproach, Essex, England, Edició 10a, 2015
Sadava, D. E., Vida : la ciencia de la biología, Buenos Aires, 8a, 2009
|
|
Complementària |
Alberts, B., Molecular biology of the cell, 6th, 2015
Voet, D., Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular, 2a, 2007
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|