DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GENÈTICA Codi 19204007
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
Adreça electrònica albert.bordons@urv.cat
gemma.beltran@urv.cat
albert.hurtado@urv.cat
nairtemis.olguin1@urv.cat
ricardo.cordero@urv.cat
Professors/es
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
BELTRAN CASELLAS, GEMMA
HURTADO FERNÁNDEZ-ANCHUELA, ALBERT
OLGUIN ., NAIR TEMIS
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura bàsica de 1r curs, amb les bases de Genètica, tant mendeliana com molecular, que són necessàries per als Biotecnòlegs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Comprendre les bases citològiques de l'herència en procariotes i eucariotes.
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels éssers vius i entendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió.
 A8 Comprendre com els canvis genètics poden donar lloc a l'evolució
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels éssers vius i entendre les lleis de l'herència
 A10 Conèixer les diferents possibilitats de canvis genètics i els seus mecanismes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Genètica. DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. Relacions genotip, medi ambient i fenotip.
2. Patrons d’herència. Principis de Mendel. Monohibridisme. Dihibridisme. Herència lligada al sexe. Genètica humana: anàlisi de genealogies.
3. Bases cromosòmiques de l’herència. Mitosi i meiosi. Topografia de cromosomes. Estructura dels crosomomes eucariotes.
4. Interaccions gèniques. Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de khi-quadrat.
5. Lligament i recombinació. Lligament i recombinació. Mapes de lligament. Mapes genètics.
6. Genètica bacteriana. Gens eucariòtics extranuclears Conjugació. Transformació. Transducció. Cartografia del cromosoma bacterià. Estructura dels cromosomes mitocondrials i cloroplàstics. Herència dels gens extranuclears.
7. Regulació de la transcripció. Regulació de la transcripció. Operons procariotes. Regulació de l’expressió en eucariotes. Herència epigenètica.
8. Mutacions gèniques. Transposons. Mutacions gèniques. Tipus de mutants. Relació mutàgens-carcinògens. Transposons.
9. Mutacions cromosómiques. Mutacions cromosómiques. Mutacions numériques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes.
10. Genètica de poblacions. Genètica de poblacions. Selecció. Polimorfisme. Genètica quantitativa.
11. Genètica evolutiva. Genètica evolutiva. Especiació. Origen de nous gens. Taxa d'evolució molecular.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis
A8
15 15 30
Seminaris
A10
10 10 20
Atenció personalitzada
A4
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
4 4 8
Proves mixtes
A8
4 4 8
Proves mixtes
A10
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de les fonts d'informació i de les metodologies que s'empraran.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics de la Genètica.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes de Genètica, sobretot de la part mendeliana i de genètica de poblacions.
Seminaris Seminaris entre els alumnes i els professors sobre temes novedosos i actuals de Genètica.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà els dubtes dels alumnes, tant en entrevistes personals com a través del correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A8
Resolució de problemes setmanals per grups de 3-4 alumnes 25%
Seminaris
A10
Respostes a preguntes sobre els seminaris per grups de 3-4 alumnes 15%
Proves mixtes
A8
Proves individuals de resolució de problemes 10%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
Proves individuals sobre els continguts teòrics 40%
Proves mixtes
A10
Proves individuals de desenvolupament sobre alguns dels temes dels Seminaris 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Entorn virtual de l'assignatura Genètica dels Graus de Biotecnologia, Enologia i Bioquímica-i-Biologia-Molecular: MOODLE, URV: http://moodle.urv.cat/ .  En aquest entorn els professors deixen a disposició dels alumnes tota la informació relativa a l'assignatura:

  • -Presentacions ppt dels Temes
  • -Preguntes de cada Tema per resoldre a les sessions de Problemes
  • -Seminaris i altres materials
  • -Altres webs relacionades amb assignatura

Bibliografia bàsica:

Griffiths, Anthony J.F., et al. (2002) Genética (3ª edició, traducció de la 7ª edició en anglés). McGraw-Hill Interamericana, Madrid.

Complementària

Bibliografia Complementària disponible a Biblioteca Campus Sescelades:

  • Klug WS, Cummings MR (1999) Conceptos de Genética. Prentice Hall Iberia
  • Pierce BA (2006) Genética, un enfoque conceptual. Panamericana
  • Moltó MD, Pascual L (1999) Però, què és això de la genètica ?  Univ. València
  • Ménsua JL (2003) Genética. Problemas y ejercicios resueltos. Pearson-Prentice Hall
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOQUÍMICA/19051011
BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA/19204004
BIOLOGIA/19204005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent