DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) QUÍMICA II Codi 19204010
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
CALULL BLANCH, MARTA
Adreça electrònica mar.reguero@urv.cat
marta.calull@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
Professors/es
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
CALULL BLANCH, MARTA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Conèixer i saber aplicar els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques
Conèixer les propietats dels gasos i entendre el seu comportament
 A8 Saber interpretar dades i resultats experimentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Gasos Gasos
2.- 1er principi de la termodinàmica Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica.
3.- 2on i 3er principis de la termodinàmica Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas.
4.- Cinètica Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
5.- Equilibri en dissolució Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nernst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 1 2
Sessió Magistral
A2
A8
39 60 99
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A8
20 16 36
Atenció personalitzada
A2
A8
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
4 7 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 2 hores al llarg de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A8
Es realitzaran 2 proves parcials de preguntes curtes.
Per optar a superar aquest bloc per parcials, cal una nota mínima de 3 en cada una de les proves i una nota final mínima de 5 com a mitjana de les dues proves parcials.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es podrà recuperar la qualificació obtinguda en les proves escrites.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. Chang, Chemistry, 2010, McGrawHill, New York
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
R. Chang, Química, 2007, McGrawHill, México
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall

Complementària American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005., W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books, New York
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent