DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) QUÍMICA ORGÀNICA Codi 19204101
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
DÍAZ GIMÉNEZ, MARÍA YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.diaz@urv.cat
Professors/es
DÍAZ GIMÉNEZ, MARÍA YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant <div> En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. <br /></div><div><br /></div><div>Estudi de l'estructura, propietats i reactivitat dels compostos orgànics, posant especial atenció a compostos d'origen natural amb activitat biològica. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions
Conèixer l'estructura i la reactivitat dels grups funcionals més comuns
Ser capaç de relacionar els efectes esteroelectrònics amb l'estructura i la reactivitat de les molècules orgàniques
Conèixer l'estructura , funció i reactivitat dels productes naturals orgànics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Compostos Orgànics. Grups Funcionals.
2. L'enllaç en els compostos orgànics. Enllaç deslocalitzat i Aromaticitat.
3. Estereoquímica
4. Acidesa i basicitat
5. Determinació estructural dels compostos orgànics: Espectroscòpia IR i RMN.
6. Mecanismes de reacció. Tipus de reaccions.
7. Reactivitat dels compostos orgànics
8. Carbohidrats. Monosacàrids, disacàrids i polisacàrids
9. Aminoàcids i proteïnes
.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A2
34.5 42 76.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
20 40 60
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura de forma presencial a l'aula.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Per qualsevol consulta, contacteu amb: Yolanda Díaz: directament al despatx 321 de l'àrea de Química Orgànica (3a planta) o per correu electrònic, yolanda.diaz@urv.cat

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
Discusió oral per part de l'alumne de problemes proposats a l'aula 20%
Proves mixtes
A2
Es realitzaran dues proves al llarg del curs sobre els diferents blocs de l'assignatura. Es requerirà una nota mínima de 4 per a cada prova per ser comptabilitzada a l'avaluació 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives han d'estar previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.


2a convocatòria

De manera general, només es podran recuperar la Prova 1 i/o la prova 2 amb un valor cadascuna d'elles del 50%. Si l'alumne ho demana previ a la realització dels examenes, es podrà tenir en compte la nota de classe (20%), de manera que cadascuna de les proves 1 i 2 valguin un 40% de la nota final.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i


Fonts d'informació

Bàsica Paula Y. Bruice, Química Orgánica, 5ª Ed (2008), Perarson
Paula Y. Bruice, Fundamentos de Química Orgànica, 1ª Ed (2007), Pearson
John McMurry, Química Orgánica, 6ª Ed (2004), Thomson International
Paul M. Dewick, Essentials of Organic Chemistry. For Students of Pharmacy, Medicinal Chemistry and Biological Chemistry, 1ª Ed (2006), John Wiley &amp;amp; Sons
I. David Reingold, Organic Chemistry. An Introduction Emphasizing Biological Connections, Preliminary Ed. (2002), Houghton Mifflin Company
Eduardo Primo Yúfera, Química Organica Básica y Aplicada. De la Molécula a la Industria, 1ª Ed (1996), Editorial Reverté
Paloma Ballesteros García, Rosa M. Claramunt Vallespí, Dionisia Sanz del Castillo, Enrique Teso Vila, Química Orgánica Avanzada, 1ª Ed (2001), UNED
Thomas L. Lemke, Review of Organic Functional Groups. Introduction to Medicinal Organic Chemistry, 4ª Ed (2003), Lippincott Williams &amp;amp; Wilkins
Benjamin G Davis, Antony J. Fairbanks, Carbohydrate Chemistry, 1ª Ed (2002), Oxford University Press
Shawn Doonan, Peptides and Proteins (Tutorial Chemistry Texts), 1ª Ed (2002), The Royal Society of Chemistry
Shawn Doonan, Nucleic Acids (Tutorial Chemistry Texts), 1ª Ed (2004), The Royal Society of Chemistry
J. Alberto Marco, Química de los Productos Naturales, 1ª Ed (2006), Síntesis

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent