Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
| | A10 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular. |
2. La Replicació del DNA. |
Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).
|
3. La reparació del DNA |
Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base. |
4. La transcripció del DNA |
La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
|
5. Processament i maduració dels RNAs. |
Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
|
6. La traducció de mRNA a proteïna. |
Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Xaperones i el plegament de les proteïnes. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-transduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes. |
7. Regulació de l’expressió gènica. |
Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
42 |
86 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
5 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
39 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Presencial al despatx 107 del Departament de Bioquímica i Biotecnologia, prèvia concertació via correu electrònic: santi.garcia-vallve@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. |
15% |
Proves mixtes |
|
Dos exàmens parcials |
85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un sol examen. Es conserva la nota dels problemes per l'avaluació de la segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
[edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible , Jones & Bartlett Learning, cop. 2012
|
|
Complementària |
Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOQUÍMICA/19204008 | BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 | BIOLOGIA/19204005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|