DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES Codi 19204102
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Adreça electrònica santi.garcia-vallve@urv.cat
Professors/es
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi dels mecanismes i regulació de la replicació de DNA, la transcripció de DNA a RNA i la traducció de mRNA a proteïnes a virus, procariotes i eucariotes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
 A10 Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotas com procariotas
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular.
2. La Replicació del DNA. Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).

3. La reparació del DNA Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base.
4. La transcripció del DNA La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
5. Processament i maduració dels RNAs. Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
6. La traducció de mRNA a proteïna. Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Xaperones i el plegament de les proteïnes. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-transduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes.
7. Regulació de l’expressió gènica. Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
A4
A9
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
A9
44 42 86
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A9
B3
15 5 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A10
3 39 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial al despatx 107 del Departament de Bioquímica i Biotecnologia, prèvia concertació via correu electrònic: santi.garcia-vallve@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A9
B3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. 15%
Proves mixtes
A4
A10
Dos exàmens parcials 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un sol examen. Es conserva la nota dels problemes per l'avaluació de la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica [edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible , Jones & Bartlett Learning, cop. 2012

Complementària Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA/19204008
BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006
BIOLOGIA/19204005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent