DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) BIOINFORMÀTICA Codi 19204103
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Adreça electrònica eduardo.guzman@urv.cat
miguelangel.montero@urv.cat
santi.garcia-vallve@urv.cat
Professors/es
GUZMAN DESCARREGA, EDUARDO
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar-vos els coneixements bàsics sobre la teoria i les aplicacions pràctiques de les principals eines i bases de dades bioinformàtiques per analitzar seqüències de DNA i proteïnes i fer cerques bibliogràfiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1) Introducció Definició i àmbit d’estudi
Portals de bioinformàtica (EBI-EMBL, NCBI, Expasy)
2) Introducció al sistema operatiu LINUX Introducció als sistemes operatius. Comunicació per terminal.
3) Bases de dades bioinformàtiques Bases de dades bibliogràfiques (PubMed, ISI Web of Knowledge), bases de dades de seqüències (Swiss-Prot, GenBank). Altres bases de dades. Introducció al SRS (Sequence Retrieval System).
4) Cerca i anàlisi de seqüències Concepte d’homologia. Alineaments de parells de seqüències (Needelman-Wunsch, Smith-Waterman, Dot-matrix). Matrius de substitució (PAM, Blosum). Cerca de seqüències semblants (BLAST).
5) Alineaments múltiples i construcció d’arbres filogenètics Programes d’alineament múltiple de seqüències (Clustal, T-Coffee). Bases de dades derivades de multialineaments (PROSITE, PFAM). Mètodes de reconstrucció filogenètica. Robustesa d’un arbre filogenètic (bootstrap). Visualització d’arbres filogenètics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A7
28 28 56
Pràctiques a través de TIC
A7
C2
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
B2
C3
2 15 17
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A7
C2
C3
3 0 3
Proves pràctiques
A7
C2
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura i s'explicitaran els objectius.
Sessió Magistral Classe magistral. S'estimularà la participació dels alumnes, fent preguntes durant la classe relacionades amb el que s'està explicant i que els obligui a pensar i a reflexionar.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula d'informàtica. També es realitzaran exercicis emprant bases de dades i servidors d'internet.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de qüestionaris i exercicis per a cada tema.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de forma presencial o no presencial.

Atenció personalitzada
Descripció
Mitjançant el fòrum de l'assignatura a través del Moodle, o de forma presencial amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A7
C2
C3
Resolució de forma individual d'un qüestionari per cada tema. 10%
Resolució de problemes, exercicis
B2
C3
Cerca bibliogràfica d'un tema (per grups) 20%
Proves mixtes
A7
C2
C3
Examen teòric-pràctic dels temes 3-5 45%
Proves pràctiques
A7
C2
Examen pràctic del Tema 2 (linux) 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en un examen i l'avaluació dels qüestionaris, exercici (cerca bibliogràfica) i prova pràctica (linux) amb els mateixos pesos que en la 1a convocatòria. És requisit imprescindible treure (tant en primera com en segona convocatòria) com a mínim un 3.0 de l'examen dels temes 1, 3, 4 i 5 i presentar el treball i fer l'examen de linux per aprovar l'assignatura.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades (mòbils, ....) durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica Lesk, Arthur M., Introduction to bioinformatics, Oxford: Oxford University Press, 2005
Attwood, Teresa K.; Parry-Smith, David J., Introducción a la bioinformática, Madrid: Prentice Hall, DL, 2002
Claverie, Jean-Michel; Notredame, Cedric, Bioinformatics for dummies, New York: Wiley Pub., cop., 2003
Gibas, Cynthia; Jambeck, Per, Developing bioinformatics computer skills, Beijing: O'Reilly, 2001

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/19204107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent