DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) BIOINFORMÀTICA Codi 19204103
Ensenyament
Grau en Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Adreça electrònica miguelangel.montero@urv.cat
santi.garcia-vallve@urv.cat
josep.gomez@urv.cat
ariadna.llop@urv.cat
Professors/es
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
GÓMEZ ALVAREZ, JOSEP
LLOP PEIRÓ, ARIADNA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p> L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar-vos els coneixements bàsics sobre la teoria i les aplicacions pràctiques de les principals eines i bases de dades bioinformàtiques per analitzar seqüències de DNA i proteïnes i fer cerques bibliogràfiques.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Utilitzar les eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Definició i àmbit d’estudi
Portals de bioinformàtica (EBI-EMBL, NCBI, Expasy)
1) Bases de dades bioinformàtiques Bases de dades bibliogràfiques (PubMed, ISI Web of Knowledge), bases de dades de seqüències (UniProt, GenBank). Altres bases de dades.
2) Introducció al sistema operatiu LINUX i al llenguatge de programació Python Introducció al sistema operatiu LINUX. Introducció al llenguatge de programació Python.
3) Cerca i anàlisi de seqüències Concepte d’homologia. Alineaments de parells de seqüències (algoritmes de Needelman-Wunsch i Smith-Waterman). Dotplots. Matrius de substitució (PAM, Blosum). Cerca de seqüències semblants (BLAST).
4) Alineaments múltiples i construcció d’arbres filogenètics Programes d’alineament múltiple de seqüències (Clustal). Bases de dades derivades de multialineaments (PROSITE). Mètodes de reconstrucció filogenètica. Visualització d’arbres filogenètics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A7
33 23 56
Pràctiques a través de TIC
A7
CT1
CT2
30 35 65
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A7
CT2
1 10 11
Proves de desenvolupament
A7
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura i s'explicitaran els objectius.
Sessió Magistral Classe magistral. S'estimularà la participació dels alumnes, fent preguntes durant la classe relacionades amb el que s'està explicant i que els obligui a pensar i a reflexionar.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula d'informàtica. Es realitzaran exercicis emprant bases de dades i servidors d'internet.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de forma presencial o no presencial.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Podeu contactar amb els professors presencialment a l'hora de classe o per correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A7
CT1
CT2
Resolució de forma individual d'un qüestionari per cada tema (inclou els exercicis de Rosalind de Python). 20%
Proves pràctiques
A7
CT2
Examen pràctic davant de l'ordinador 40%
Proves de desenvolupament
A7
Examen teòric 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit imprescindible fer els exercicis de Python per aprovar l'assignatura. Caldrà treure un mínim de 4.0 sobre 10 en la mitjana dels dos exàmens perquè compti la nota de l'avaluació dels qüestionaris. La 2a convocatòria consistirà en un examen teòric i un examen pràctic. Es mantindrà la nota dels qüestionaris i cerca bibliogràfica, amb els mateixos pesos que en la 1a convocatòria. Caldrà treure un mínim de 4.0 sobre 10 en la mitjana de l'examen de la 2a convocatòria perquè compti la nota de l'avaluació dels qüestionaris.

No es guarden notes de les activitats/exàmens de cursos anteriors.


Fonts d'informació

Bàsica KA Tanemura, D Sierra-Costa & KM Merz Jr, Python for Chemists, American Chemical Society, 2022 doi:10.1021/acsinfocus.7e5030
Mukhopadhyay CS et al., Basic applied bioinformatics., Wiley, 2018
Claverie, Jean-Michel; Notredame, Cedric, Bioinformatics for dummies, New York: Wiley Pub., cop., 2007
Sebastian Bassi, Python for bioinformatics, CRC Press, 2018
Solé-Llussà A; Casanoves M; Salvadó Z; Garcia-Vallve S; Valls C; Novo M, Annapurna expedition game: applying molecular biology tools to learn genetics., , J Bio Educ. 2019 53(5):516-523. doi:10.1080/002192

Complementària

Garcia-Vallve S & Puigbo P. Ciento cincuenta años tras el árbol de la vida. Nuevos retos sobre el origen de las especies. Revista de la SEBBM. Junio 2009. Num. 160:18-21

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent