Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Immunologia general
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Immunologia |
-Naixement i evolució històrica de la Immunologia
-Generalitats del sistema immunitari
-Cèl·lules immunitàries
-Immunitat innata
-Immunitat adquirida |
2. Teixits del sistema immune |
-Organització anatòmica del sistema immunitari
-Òrgans limfoides primaris
-Òrgans limfoides secundaris
-Circulació limfàtica |
3. Immunitat innata i inflamació |
-Component cel·lular inflamatori
-Factors solubles propis de la immunitat innata
-Dinàmica i bases moleculars de la inflamació |
4. El sistema del complement |
-Components i nomenclatura
-Activació per la via clàssica
-Activació per la via alternativa
-Activació per la via de les lectines
-Complex d'atac a la membrana
-Sistemes efectors del sistema del complement
-Integració i retroalimentació del sistema del complement
-Resposta inflamatòria aguda
-Regulació del Complement |
5. Antigens i reconeixement d'antigens |
-Concepte i propietats dels antigens
-Immunoglobulines (Ig): Característiques i estructura.
-Isotips i funcions de les Ig |
6. Repertori d'Ig |
-Segments gènics de les Ig
-Recombinacions somàtiques
-Diversitat d'unió
-Exclusió al·lèlica
-Concepte d'hipermutació somàtica i canvi d'isotip |
7. Presentació d'antigens |
-Estructura i funció de MHC-I i MHC-II
-Genètica i polimorfisme dels MHC
-Expressió dels MHC
-Especificitat de MHC i inici de la immunitat adaptativa |
8. Maduració i activació dels limfòcits B |
-Marcadors de limfòcits B durant la maduració
-Expressió del BCR
-Fenomens de selecció limfocitària
-Tolerància central i perifèrica
-Allotjament i circulació de limfòcits B
-Activació T-independent dels limfòcits B
|
9. Maduració i activació de limfòcits T |
-Organització gènica i expressió del TCR
-Co-receptors i co-estimuladors
-Selecció tímica i tolerància perifèrica
-Diferenciació CD4+ / CD8+
-Sinàpsi immunològica
|
10. Col·laboració APC-T-B |
-Migració de T i B als fol·licles
-Activació T-dependent de cèl·lules B
-Esdeveniments a centres germinals
-Switching o canvi d'isotip d'Ig
-Maduració de l'afinitat de Ig (Hipermutació)
-Diferenciació de limfòcits B |
11. Citocines |
-Propietats de les citocines
-Receptors de citocines
-Funcions de les citocines
-Citocines anti- i proinflamatòries
-Efectes reguladors de les citocines en les respostes adaptatives |
12. Subpoblacions de Limfòcits |
-Citotoxicitat per cèl·lules Tctl i NK
-Diferenciació Th1, Th2, Th17 i Treg
-Funcions efectores i reguladores de les subpoblacions T
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del temari. Justificació de l'estructuració del curs i de la selecció dels continguts.
Explicació de com serà avaluat l'alumnat i què es demana del seu procés d'aprenentatge de la immunologia |
Sessió Magistral |
Explicació del temari que figura al programa de l'assignatura amb suport de .ppt i vídeos il·lustratius dels continguts. Tot el material utilitzat estarà disponible mitjançant Moodle |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor facilitarà a l'alumnat un text científic, un problema, una noticia d'actualitat o una reflexió per tal d'estimular una discussió i un debat entre l'alumnat. |
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques es realitzaran a laboratoris adequats a tal efecte. Primer es facilitarà una explicació sobre el fonament teòric, l'objectiu i la metodologia de la pràctica, la qual es realitzarà en grups de treball. Les pràctiques són obligatòries i cal superar-les per tal d'aprovar l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
AL finalitzar la classe l'alumne podrà demanar fer arribar al professor dubtes puntuals o inquietuds referents a la classe acabada de donar.
Per aquelles qüestions més complexes l'alumne podrà acordar un franja horària amb el professor per tal de reunir-se.
No es disposarà d'un horari fix d'atenció personalitzada. L'alumne podrà acordar via e-mail dia i hora amb el professor. |
Descripció |
No es disposarà d'un horari fix d'atenció personalitzada. L'alumne podrà acordar via e-mail dia i hora amb el professor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Durant el curs es proposaran dates per a realitzar proves escrites amb preguntes/reflexions relatives als temes desenvolupats |
30% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Al finalitzar les pràctiques els alumnes realitzaran una prova per tal de demostrar que han entès els processos i les metodologies aplicades. |
10% |
Proves mixtes |
|
Avaluació dels temes desenvolupats a les classes Magistrals mitjançant proves tipus test, preguntes curtes i preguntes per a desenvolupar |
60% |
Altres |
|
Es valorarà positivament l'interès i participació en les pràctiques del laboratori així com en la resolució de problemes. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de promitjar la nota final és indispensable superar la prova corresponent a les pràctiques de laboratori i obtindre un mínim de 4 punts (sobre 10) a cada parcial.
- Per tal de superar l'assignatura caldrà obtindre una nota mínima de 5 (sobre 10) un cop comptabilitzats tots els parcials i metodologies avaluables.
SEGONA CONVOCATÒRIA PART I: Corresponent a Sessions Magistrals i Problemes. Proves objectives per desenvolupar, preguntes tipus test i/o preguntes curtes. L'alumne haurà d'obtenir com a mínim el 40% de la puntuació d'aquesta part per tal de ser avaluat. PART II: Corresponent a les Pràctiques de laboratori i només a realitzar per aquells alumnes que no l'hagin superat a 1a convocatòria. Proves objectives curtes i/o preguntes tipus test (10 % de l'avaluació final). Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
A.k. Abbas i A.W. Lichtman, INMUNOLOGIA CELULAR Y MOLECULAR, (2008) 6a, Elsevier
P. J. Delves, S. J. Martin, D. R. Burton i I. M. Roitt, INMUNOLOGÍA. FUNDAMENTOS, (2008) 11a, Médica Panamericana
J.R. Regueiro, C. López et al, IMMUNOLOGÍA. BIOLOGÍA Y PATOLOGÍA DEL SISTEMA IMMUNE, (2010) 4a, Médica Panamericana
A. Janeway, et al., INMUNOBIOLOGÍA, (2003) 2a, Masson S.A.
, , ,
|
|
Complementària |
, Annual Review in Immunology, , Annual Reviews
, Current Opinion in Immunology, , Elsevier
, Trends in Immunolgy, , Elsevier
, The Journal of Immunology, , The American Association of Immunologists
Garlandscience Channel, http:///www.youtube.com/user/garlandscience, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 | GENÈTICA MOLECULAR/19204113 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|