Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
Saber interpretar les dades d'evolució temporal de sistemes químics i extreure paràmetres cinètics
| | A8 |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics i a sistemes en equilibri
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Recordatori de conceptes termodinàmics |
Ecuacions d'estat
Relacions i funcions termodinàmicas
Gasos ideals
Balanços de massa i energia
1ra, 2na i 3ra lleis
Energia de Gibbs i potencial químic
|
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases
Substàncies pures
Sistemes multicomponents
Diagramas de fases |
Equilibri químic |
Potencial químic
Constants d'equilibri
Principi Le Chatelier |
Dissolucions |
Composició, magnituds de mescla, dissolucions ideals i dil.luides ideals.
Desviació del comportament ideal |
Recordatori de conceptes de la cinètica química |
Velocitat de reaccio: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Constant aparent, pseudoordre
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció.
Mètode d'integració per reaccions senzilles.
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent.
Tècniques experimentals per la determinació de les velocitats de reacció.
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció
Aproximació de l'estat estacionari
Exemples de mecanismes coneguts
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0.6 |
3.6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
4 |
14 |
Sessió Magistral |
|
22 |
30.8 |
52.8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
12 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
8 |
0 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recordatori de conceptes vistos en Química General, relacionats amb la Termodinàmica i la Cinètica Químiques |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a l'aplicació dels conceptes adquirits durant les classes teòriques.
|
Sessió Magistral |
presentació i desenvolupament dels diferents temes, amb suport de materials accessibles a través de Moodle |
Resolució de problemes, exercicis |
Es resolen a classe problemes prèviament lliurats als alumnes, que compten a més amb una colecció de problemes resolts. |
Atenció personalitzada |
Les professores de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic.
|
Descripció |
Les professores de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluen a través de l'informe i d'una pregunta en alguna de les proves objectives, segons calendari. |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 parcials, 2 de continguts de Termodinàmica i dos de Cinètica. Tots els parcials tenen el mateix pes. |
90 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques és obligatòria. Si no s'assisteix no es podrà aprovar l'assignatura. Per aprovar, cal que en les dues parts (Termodinàmica i Cinètica) es tregui com a mínim un 3,5 de mitjana i que la mitjana ponderada total sigui d'un 5 sobre 10 o superior. La segona convocatòria serà 100% un examen on hi haurà contiguts de les dues parts de l'assignatura i també de les pràctiques de laboratori. |
Bàsica |
I. N. LEVINE, Fisicoquímica, vols I y II,, Mc Graw-Hill,
I. N. LEVINE, Problemas de Fisicoquímica, McGraw-Hill.,
P.W. ATKINS, Química Física, Omega,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, The elements of Physical Chemistry, Freeman,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, Physical Chemistry for the Life Sciences, Freeman,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|