Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
Saber interpretar les dades d'evolució temporal de sistemes químics i extreure paràmetres cinètics
| | A8 |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics i a sistemes en equilibri
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Recordatori de conceptes termodinàmics |
Equacions d'estat.
Relacions i funcions termodinàmiques.
Gasos ideals.
Balanços de matèria i energia.
1ra, 2na i 3ra lleis.
Energia lliure de Gibbs i potencial químic.
|
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases.
Substàncies pures.
Sistemes multicomponent.
Diagrames de fases. |
Dissolucions |
Composició i magnituds de mescla,
Dissolucions ideals i diluïdes ideals.
Desviació del comportament ideal. |
Equilibri químic |
Estequiometria i grau d’avanç.
Condicions d’equilibri.
Constant d’equilibri.
Reacció en fase gasosa.
Reacció en fase líquida.
|
Recordatori de conceptes de la cinètica química |
Velocitat de reacció: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat.
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Constant aparent, pseudoordre.
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció
Mètode d'integració per reaccions senzilles
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent
Tècniques experimentals per a la determinació de les velocitats de reacció
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius.
Teoria d'Arrhenius: Complex activat i factor de freqüència.
Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Reaccions oposades.
Reaccions paral·leles o competitives.
Reaccions consecutives.
Influència de la temperatura en reaccions complexes. |
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes.
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció.
Aproximació de l'estat estacionari.
Exemples de mecanismes coneguts.
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
15 |
25 |
Sessió Magistral |
|
13 |
19.5 |
32.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
19.5 |
27.5 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recordatori de conceptes vistos en Química General, relacionats amb la Termodinàmica i la Cinètica Químiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a l'aplicació dels conceptes adquirits durant les classes teòriques.
|
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels diferents temes, amb suport de materials accessibles a través de Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentari i/o resolució a classe de problemes prèviament lliurats als alumnes. |
Atenció personalitzada |
Discussió individual o grupal de dubtes fruit de la resolució de problemes o la revisió de conceptes.
|
Descripció |
Atendre als alumnes de forma individual, o grupal si s'escau, per
tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i
competències socials. Les consultes es faran, preferiblement i en
la mesura de les possibilitats, mitjançant visites concertades a
l'horari d'atenció en els respectius despatxos dels professors. Degut a
l'emergència sanitària derivada del COVID-19, s'habilitaràn sengles sales
virtuals de consultes per videoconferència, obertes paral·lelament en el
mateix horari. Tant els horaris com les vies d'atenció a l'alumnat
s'establiran al començament del curs i seran informats a l'espai Moodle a
l'igual que les vies per comunicar-se. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluen a través de l'informe i d'una pregunta en alguna de les proves objectives, segons calendari. |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran dues proves parcials, en dates fixades al calendari de proves publicat pel centre. Cada una d'elles estarà dedicada a una de les parts de l'assignatura, és a dir, Termodinàmica i Cinètica Química. Ambdós parcials tindran el mateix pes, 45% + 45%. |
90 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És condició necessària però no suficient obtenir una qualificació com a mínim de 3.5 a cada prova parcial per tal de procedir a fer mitjana. igualment, a l'apartat de laboratori, es permetrà una absència de 3 h com a màxim, altrament aquesta part es valorarà amb un 0. La segona convocatòria substitueix les proves parcials i consistirà en una prova escrita constituïda per dues parts dedicades a Termodinàmica i Cinètica Química, respectivament. En el cas que alguna de les proves parcials s'hagi qualificat amb 5 o més, la nota es mantindrà i només caldrà completar l'altra part en un temps proporcional al seu pes. En aquesta segona convocatòria també aplica la condició necessària. Així mateix, es mantindrà la qualificació obtinguda a l'apartat de laboratori. En cas de que l'emergència pandèmica impossibiliti la realització de proves parcials presencials, s'habilitaran els mecanismes que permetin dur-les a terme remotament. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells, que no siguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa en alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
I. N. LEVINE, Fisicoquímica, vols I y II,, Mc Graw-Hill,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, Physical Chemistry for the Life Sciences, Freeman,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, The elements of Physical Chemistry, Freeman,
P.W. ATKINS, Química Física, Omega,
I. N. LEVINE, Problemas de Fisicoquímica, McGraw-Hill.,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119 | PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ/19204120 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA I/19204009 | QUÍMICA II/19204010 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|