Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
| | A9 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
| | A10 |
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. LA VIROLOGIA i ELS SEUS ORIGENS |
Postulats de Koch i el descobriment dels virus. Fets rellevants en la història de la Virologia. |
TEMA 2. TÈCNIQUES D’ESTUDI DE LA VIROLOGIA |
El laboratori de Virologia: equipament i nivells de contenció. Cultiu de virus. Quantificació de partícules víriques. Eines microscòpiques per a l’estudi dels virus. |
TEMA 3. ESTRUCTURA DELS VIRUS |
La càpside: simetria. Embolcall. Proteínes víriques i unió a receptors. . L’àcid nucleic víric. . Estructura i organització del genoma víric. |
TEMA 4. MULTIPLICACIO DELS VIRUS |
Concepte i principis moleculars. Formació i alliberament de les partícules víriques. Integració i virus oncogènics. |
TEMA 5. ORIGEN i EVOLUCIO DELS VIRUS |
Teories sobre l’orígen dels virus. Mutació i mecanismes de diversificacio vírica. Noves malalties víriques. |
TEMA 6. CLASSIFICACIO DELS VIRUS. |
Eïnes de classificació. Nomenclatura viral |
TEMA 7. VIRUS ANIMALS |
Característiques de les infeccions víriques. Vacunes atenuades i inactivades. Vacunes i tractaments anti-virals. Virus com a control de plagues. |
TEMA 8. VIRUS VEGETALS |
Generalitats i diferències amb els virus animals. Infecció i transmissió. Transport de partícules víriques pel sistema vascular. Aplicacions tecnològiques. |
TEMA 9. BACTERIOFAGS |
Morfologia i classificació dels bacteriofags. Cicle lític i lisogènic dels bacteriòfags. Construcció de genoteques. Fags com a vectors i enginyeria genètica. |
TEMA 10. PARTICULES INFECTIVES SUBVIRIQUES |
Prions. Virus defectius. Viroides i satèl.lits. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
25 |
38 |
63 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del temari del curs i la seva organització |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari proposat mitjançant suport ofimàtic i audiovisual |
Pràctiques a laboratoris |
Treball al laboratori i a l'aula d'informàtica |
Treballs |
Desenvolupament d'un treball monogràfic sobre la virologia i les seves possibles aplicacions biotecnològiques. A realitzar en grups. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de dubtes referents a l'assignatura i/o el temari proposat |
Descripció |
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques a realitzar en grup. Inclou treball al laboratori principalment amb bacteriofags i pràctiques en l'aula d'informàtica |
15 |
Treballs |
|
Redacció d'un treball bibliogràfic relacionat amb el temari del curs on s'inclogui una reflexió personal de l'alumne |
15 |
Proves mixtes |
|
Proves escrites amb preguntes curtes i preguntes per desenvolupar |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de promitjar la nota final és indispensable superar la prova corresponent a les pràctiques de laboratori i obtindre un mínim de 4 punts (sobre 10) a cada parcial corresponent a proves mixtes.
- Per tal de superar l'assignatura caldrà obtindre una nota mínima de 5 (sobre 10) un cop comptabilitzats tots els parcials i metodologies avaluables.
SEGONA CONVOCATÒRIA PART I: Corresponent a Sessions Magistrals . Proves mixtes objectives per desenvolupar i preguntes curtes. L'alumne haurà d'obtenir com a mínim el 40% de la puntuació d'aquesta part per tal de ser avaluat. PART II: Corresponent a les Pràctiques de laboratori i només a realitzar per aquells alumnes que no l'hagin superat la 1a convocatòria. Proves objectives curtes i/o preguntes tipus test (15 % de l'avaluació final). |
Bàsica |
|
- Principles of Molecular Virology 4th Edition. 2005. Cann A. J. Academic Press Ltd. London
- Principles of Virology. Molecular biology, pathogenesis and control, 2nd Edition. 2004. Flint S.J., Enquist L.W.
- Basic Virology 2nd Edition. 2002. Edward K. Wagner, Martinez J. Hewlett. Blackwell
- Virology 4th Edition. 2001. Fields B. N., Knipe D.M. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia.
- Fundamental Virology 4th Edition. 2001. Fields B. N., Knipe D. M. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia.
- Principles of Virology Molecular Biology, pathogenesis and control of animal viruses. 2004. Flint S. J. Washington D.C. ASM Press
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROBIOLOGIA/19204112 | BIOLOGIA ANIMAL I VEGETAL/19204108 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/19204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|