DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL Codi 19204116
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica marta.calull@urv.cat
fxavier.rius@urv.cat
0
Professors/es
CALULL BLANCH, MARTA
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
HERRERO GIL, POL
Web http://http://www.quimica.urv.es/quimio/nanosensors/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es treballaran els conceptes fonamentals sobre les tècniques d'anàlisi instrumentals més freqüents amb les que hauran de treballar els biotecnòlegs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes generals d'anàlisi instrumental 1.1. El procés analític
1.2 Pressa de mostra
1.3 Pretractaments
1.4 Mesura instrumental. Calibració.
1.5 Resultats i parámetres de qualitat
Tema 2. Mètodes potenciomètrics 2.1. Consideracions generals de les tècniques electroanalítiques.
Reaccions electroquímiques.
Potencial d'elèctrode.
Equació de Nernst.

2.2 Tècniques potenciomètriques.
Fonament.
Elèctrodes de referència i elèctrodes indicadors.
Mesures potenciòmetriques directes.
Valoracions potenciomètriques
Tema 3. Espectroscòpia d’absorció 3.1. Introducció a les tècniques òptiques.
Propietats de la radiació electromagnètica.
Principis teòrics de les tècniques òptiques.
Tècniques espectroscòpiques i no espectroscòpiques.
Components generals dels instruments d’espectroscòpia

3.2. Espectroscòpia ultraviolada-visible.
Fonament.
Llei de Beer.
Instrumentació.
Aplicacions
Tema 4. Fluorescència molecular 4.1 Fonament. Espectres d’absorció (excitació) i de fluorescència (emissió)

4.2 Relació entre fluorescència i concentració.

4.3 Aplicacions biotencològiques
Tema 5. Tècniques espectroscòpiques atòmiques 5.1 Fonaments

5.2 Tractament de la mostra

5.3 Espectroscòpia d'emissió i d'absorció

5.4 Aplicacions
Tema 6. Espectroscòpia de masses 6.1 Fonament.
6.2 Instrumentació
6.3 Aplicacions biotecnològiques

Tema 7. Cromatografia
7.1.Introducció a les tècniques de separació.
Fonament teòric de les tècniques de separació.
Extracció líquid-líquid.

7.2.Introducció a la cromatografia.

7.3.Cromatografia de gasos.

7.4. Cromatografia de líquids.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Sessió Magistral
A8
12 18 30
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
27 27 54
Resolució de problemes, exercicis
A8
3 6 9
Treballs
C4
1 2 3
Atenció personalitzada
B2
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
C4
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura, els professors i les diferents metodologies docents i d'avaluació
Sessió Magistral En les exposicions magistrals s'exposaran els conceptes més importants que després hauran de treballar els alumnes de forma indivuidual o en petits grups
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques de laboratori formen una part important de l'assignatura. Es faran pràctiques amb uns quants dels instruments més usuals que després empraran els professionals de la biotecnologia
Resolució de problemes, exercicis Es plantejaran exercicis a resoldre individualment o en petit grup desprès de cada sessió teòrica. Les respostes proporcionades per cada alumne es comptabilitzaran en el sistema l'avaluació continua.
Treballs Els alumnes preparan treballs sobre les diferents tècniques analítiques vistes a les classes magistrals
Atenció personalitzada Els alumnes poden acordar amb F Xavier qualsevol hora per tractar temes acadèmics. Bé per internet, be per SMS o tel, es pot quedar a qualsevol hora del dia que vagi bé a tothom.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor dedicarà un temps a l'atenció personalitzada dels alumnes. De forma individual o bé en petits grups. Els alumnes poden escriure un missatge electrònic a: fxavier.rius@urv.cat o un SMS al 669455651 per quedar amb ell a l'hora adequada per a tots.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
En les exposicions magistrals s'exposaran els conceptes més importants que després hauran de treballar els alumnes de forma indivuidual o en petits grups 0%
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
Les pràctiques de laboratori formen una part important de l'assignatura.
En l'avaluació comptabilitzarem els resultats numèrics de les pràctiques, el quadern de laboratori, l'informe d'una pràctica, l'actitud al laboratori i un test de coneixements. Cal una nota mínima de 4.0 sobre 10 per tal de poder superar l'assignatura i que pugui entrar en l'avaluació final de l'assignatura.
35%
Proves de desenvolupament
C4
Proves on els alumnes han de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.

Els alumnes han de treure una nota mínima de 3.5 per tal que no hagin de recuperar aquella part de l'assignatura. En el conjunt de proves de desenvolupament han de treure un mínim de 4.5 per tal que aquesta part de l'assignatura entri en l'avaluació final de la nota assignada.
40%
Altres  

Presentació de problemes i tests d'autoavaluació (10%) Discussió de treballs bibliogràfics (5%) Participació a classe (presencialitat, participació en preguntes i respostes,...) (10%)

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es mantindran les notes obtingudes en totes les metodologies d'avaluació excepte en les pràctiques i les proves de desenvolupament. Els alumnes hauran d'examinar-se de nou d'aquestes seccions.


Fonts d'informació

Bàsica D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, última edició disponible , McGraw-Hill
D. C. HARRIS, Análisis Químico Cuantitativo, última edició disponible, Ed. Reverté


•D. HARVEY; “Química Analítica Contemporánea”. McGraw-Hill, Madrid, 2002.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON; “Química Analítica Contemporánea”. Prentice Hall Hispanoamericana S. A. México, 2000.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON;  “Análisis Instrumental”. Prentice Hall, España. 2001.

Complementària •J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Análisis Ubstrumental, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent