DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL Codi 19204116
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
Adreça electrònica francesc.borrull@urv.cat
eva.pocurull@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
Professors/es
BORRULL BALLARÍN, FRANCESC
POCURULL AIXALA, EVA
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
Web http://http://www.quimica.urv.es/quimio/nanosensors/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es treballaran els conceptes fonamentals sobre les tècniques d'anàlisi instrumentals més freqüents amb les que hauran de treballar els biotecnòlegs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes generals d'anàlisi instrumental 1.1. El procés analític
1.2. Mesura instrumental. Calibració.
1.3. Resultats i parámetres de qualitat
Tema 2. Mètodes potenciomètrics 2.1. Consideracions generals de les tècniques electroanalítiques.
Reaccions electroquímiques.
Potencial d'elèctrode.
Equació de Nernst.

2.2 Tècniques potenciomètriques.
Fonament.
Elèctrodes de referència i elèctrodes indicadors.
Mesures potenciòmetriques directes.
Valoracions potenciomètriques
Tema 3. Espectroscòpia ultraviolada-visible 3.1. Introducció a les tècniques òptiques.
Propietats de la radiació electromagnètica.

3.2. Espectroscòpia d'absorció molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.3. Espectroscòpia d'absorció i emissió atòmiques. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.4. Espectroscòpia de fluorescència molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.



Tema 4. Espectroscòpia de masses 4.1 Fonament.
4.2 Instrumentació
4.3 Aplicacions biotecnològiques

Tema 5. Cromatografia
5.1.Introducció a les tècniques de separació.

5.2.Introducció a la cromatografia.

5.3.Cromatografia de gasos.

5.4. Cromatografia de líquids.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.25 0.75
Sessió Magistral
A8
14.5 25.5 40
Resolució de problemes, exercicis
A8
3 6 9
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
28 20 48
Atenció personalitzada
B2
0.5 3.5 4
 
Proves de desenvolupament
C4
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura, els professors i les diferents metodologies docents i d'avaluació
Sessió Magistral En les exposicions magistrals s'exposaran els conceptes més importants que després hauran de treballar els alumnes de forma indivuidual o en petits grups
Resolució de problemes, exercicis Es plantejaran exercicis a resoldre individualment o en petit grup desprès de cada sessió teòrica. Les respostes proporcionades per cada alumne es comptabilitzaran en el sistema l'avaluació continua.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori amb la supervisió del professor. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de l'ús adequat de la instrumentació analítica bàsica.
Atenció personalitzada Els alumnes poden acordar mitjançant e-correo qualsevol hora del dia que vagi bé a tothom.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor dedicarà un temps a l'atenció personalitzada dels alumnes. De forma individual o bé en petits grups. Els alumnes poden escriure un missatge electrònic a: mariapilar.callao@urv.cat per quedar a una hora adequada per a tots.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
B2
C4
Es comptabilitzarà els resultats numèrics , el quadern de laboratori, l'informe d'una pràctica, l'actitud al laboratori i un test de coneixements . Cal una nota final de 4.0 sobre 10 per que pugui entrar a la avaluació final i poder superar l'assignatura 35%
Proves de desenvolupament
C4
Proves on els alumnes han de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.
Els alumnes han de treure una nota mínima de 4.0 per tal que no hagin de recuperar aquella part de l'assignatura. assignada.
45%
Altres  

Presentació de problemes fets a classe

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es mantindran les notes obtingudes en totes les altres metodologies d'avaluació excepte en les pràctiques i les proves de desenvolupament. Els alumnes suspesos en qualsevol d'aquestes seccions hauran d'examinar-se de nou. En el cas de les pràctiques l'avaluació constarà de dues parts, la primera consistirà en una prova de coneixements. Si es treu una nota igual o superior a 4.0 es farà una prova prèctica.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, última edició disponible , McGraw-Hill
D. C. HARRIS, Análisis Químico Cuantitativo, última edició disponible, Ed. Reverté


•D. HARVEY; “Química Analítica Contemporánea”. McGraw-Hill, Madrid, 2002.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON; “Química Analítica Contemporánea”. Prentice Hall Hispanoamericana S. A. México, 2000.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON;  “Análisis Instrumental”. Prentice Hall, España. 2001.

Complementària •J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Análisis Ubstrumental, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent