DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL Codi 19204116
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
Adreça electrònica itziar.ruisanchez@urv.cat
ricard.boque@urv.cat
carme.aguilar@urv.cat
joan.ferre@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
Professors/es
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
AGUILAR ANGUERA, MARIA DEL CARMEN
FERRÉ BALDRICH, JOAN
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
Web http://http://www.quimica.urv.es/quimio/nanosensors/
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es treballaran els conceptes fonamentals sobre les tècniques d'anàlisi instrumentals més freqüents amb les que hauran de treballar els biotecnòlegs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Conèixer i dominar les tècniques analítiques instrumentals que s'apliquen a biotecnologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes generals d'anàlisi instrumental 1.1. El procés analític
1.2. Mesura instrumental. Calibració.
1.3. Resultats i parámetres de qualitat
Tema 2. Mètodes potenciomètrics 2.1. Consideracions generals de les tècniques electroanalítiques.
Reaccions electroquímiques.
Potencial d'elèctrode.
Equació de Nernst.

2.2 Tècniques potenciomètriques.
Fonament.
Elèctrodes de referència i elèctrodes indicadors.
Mesures potenciòmetriques directes.
Valoracions potenciomètriques
Tema 3. Espectroscòpia ultraviolada-visible 3.1. Introducció a les tècniques òptiques.
Propietats de la radiació electromagnètica.

3.2. Espectroscòpia d'absorció molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.3. Espectroscòpia d'absorció i emissió atòmiques. Fonament, instrumentació i aplicacions.
3.4. Espectroscòpia de fluorescència molecular. Fonament, instrumentació i aplicacions.



Tema 4. Espectroscòpia de masses 4.1 Fonament.
4.2 Instrumentació
4.3 Aplicacions biotecnològiques

Tema 5. Cromatografia
5.1.Introducció a les tècniques de separació.

5.2.Introducció a la cromatografia.

5.3.Cromatografia de gasos.

5.4. Cromatografia de líquids.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.25 0.75
Sessió Magistral
14.5 25.5 40
Resolució de problemes, exercicis
A8
3 6 9
Pràctiques a laboratoris
A8
28 20 48
Atenció personalitzada
0.5 3.5 4
 
Proves de desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l'assignatura, els professors i les diferents metodologies docents i d'avaluació
Sessió Magistral En les sessions magistrals s'exposaran els conceptes més importants que després treballaran els alumnes de forma individual o en petits grups.
Resolució de problemes, exercicis Es plantejaran exercicis a resoldre individualment al llarg de l'assignatura. Les respostes proporcionades per cada alumne es comptabilitzaran en el sistema l'avaluació continua.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori amb la supervisió del professor. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de l'ús adequat de la instrumentació analítica bàsica.
Atenció personalitzada Els alumnes acordaran mitjançant correo electrònic (e-mail) el dia i l'hora que vagi bé.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor dedicarà un temps a l'atenció personalitzada dels alumnes. De forma individual o bé en petits grups. Els alumnes poden escriure un missatge electrònic a: itziar.ruisanchez@urv.cat per concretar una hora adequada per a tots.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A8
Es comptabilitzarà els resultats numèrics , el quadern de laboratori, l'informe d'una pràctica, l'actitud al laboratori i un test de coneixements. Cal una nota final de 4.0 sobre 10 per que pugui entrar a la avaluació final i poder superar l'assignatura 35%
Proves de desenvolupament
Proves on els alumnes han de demostrar els coneixements i aptituds adquirides.
Cal una nota final de 4.0 sobre 10 per que pugui entrar a la avaluació final i poder superar l'assignatura
50%
Altres  

Presentació de problemes fets a classe

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques és obligatòria per poder superar l'assignatura.

Caldrà treure una nota mínima de 4 en cadascuna de les dos parts (pràctiques, teoria) per fer la mitjana de la qualificació final.

A la segona convocatòria no se consideraran les notes obtingudes en els exercicis fets a classe. La nota final s´obtindrá ponderant la nota de pràctiques (35%) i la nota de la prova de desenvolupament (65%). Si algú d'auquestos ítems està aprovat en la primera convocatòria (nota igual o superior a 5.0), es mantindrà la nota. Els alumnes suspesos en qualsevol d'aquestes seccions hauran d'examinar-se de nou. En el cas de les pràctiques, l'avaluació constarà de dues parts, la primera consistirà en una prova de coneixements. Si es treu una nota igual o superior a 4.0 es farà una prova pràctica.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, última edició disponible , McGraw-Hill
D. C. HARRIS, Análisis Químico Cuantitativo, última edició disponible, Ed. Reverté


•D. HARVEY; “Química Analítica Contemporánea”. McGraw-Hill, Madrid, 2002.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON; “Química Analítica Contemporánea”. Prentice Hall Hispanoamericana S. A. México, 2000.
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON;  “Análisis Instrumental”. Prentice Hall, España. 2001.

Complementària •J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe
•J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Análisis Ubstrumental, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., última edició disponibe

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent