DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ENGINYERIA BIOQUÍMICA Codi 19204118
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
franciscojose.sune@urv.cat
belen.reig@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
SUÑÉ GRANDE, FRANCISCO JOSÉ
REIG VAÑÓ, BELÉN
Web
Descripció general i informació rellevant <p> En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. DESCRIPCIÓ GENERAL:&nbsp; Establir les bases per a la utilització de les lleis fonamentals de conservació (matèria, energia i quantitat de moviment). Aplicació de les lleis fonamentals a l'anàlisi i disseny de les operacions unitàries. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Definir els principals tipus de bioreactors, descriure les seves caracterstiques bàsiques i identificar les seves aplicacions més importants, tant per a processos enzimàtics com per a processos amb micoroorganismes. Identificar i descriure els elements necessaris per a portar a terme el disseny d'un bireactor, tals com les equacions cinètiques més comunes i les equacions de disseny. Analitzar els reactors ideals per a abordar el posterior desenvolupament de reactors reals
Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A2 Integrar els coneixements de la Enginyeria Bioquímical disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Conceptes generals 1.1 Enginyeria de processos
1.2 Operacions unitàries
1.3 Unitats i conversions
1.4 Sistemes d’unitats
1.5 Estequiometria i relacions de composició
1.6 Conceptes físico-químics
1.7 Equilibri de fases
TEMA 2: Balanços macroscòpics de matèria sense i amb reacció química 2.1 Expressió del balanç de matèria
2.2 Equacions del balanç
2.3 Sistemes amb unitats múltiples
2.4 Balanç de matèria aplicat a un component
2.5 Estequiometria
2.6 Velocitat de reacció
2.7 Anàlisi dels graus de llibertat en sistemes amb reacció química
TEMA 3: Balanços macroscòpics d'energia 3.1 Balanç macroscòpic d'energia total
3.2 Balanç d'energia en sistemes amb reacció química
3.3 Balanç d'energia calorífica
3.4 Balanç macroscòpic d'energia mecànica
3.5 Mesuradors de cabal
TEMA 4: Balanços macroscòpics de quantitat de moviment 4.1 Introducció
4.2 Forces màssiques i forces superficials
TEMA 5: Conversió i dimensions dels reactors 5.1. Definició de conversió
5.2. Equacions de disseny
5.2.1. Sistemes por lots
5.2.2. Sistemes de flux
5.3. Aplicacions de les equacions de disseny pels reactors de flux continu
5.4. Reactors en sèrie
5.5 Altres definicions
TEMA 6: Lleis de velocitat i estequiometria 6.1. Definicions bàsiques
6.1.1. La constant de velocitat de reacció
6.1.2. L’orde de reacció
6.1.3. Lleis de velocitat elementals i molecularitat
6.1.4. Reaccions reversibles
6.1.5. Lleis de velocitat i reaccions no elementals
6.2. Taula estequiomètrica
6.2.1. Sistemes per lots
6.2.2. Sistemes de reacció a volum constant
6.2.3. Sistemes de flux
6.2.4. Canvis de volum al reaccionar


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
26 39 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
2 6 8
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
15 30 45
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació del curs
Sessió Magistral sessió magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a classe
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes a classe hand outs per part dels estudiants
Pràctiques a laboratoris Realització de pràctiques en equips pilot
Atenció personalitzada moodle, despatx, e-mail

Atenció personalitzada
Descripció

Horari de tutories: Dr. Francisco José Suñé, e-mail: franciscojose.sune@urv.cat;Enviar un e-mail per confirmar la cita. Dra. Magda Constantí, despatx 219 ETSEQ Dimarts: 14:30-17:30 I Dijous: 10:15-13:15 e-mail: magdalena.constanti@urv.cat Enviar un e-mail per confirmar la cita.  


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
Examen de pràctiques (24%)
Llibreta de laboratori (6%)


Assistència obligatòria (mínim 80% de les sessions)
30%
Proves mixtes
A1
A2
2 examens parcials durant el curs 55%
Altres  

Entrega de problemes i activitats (hand outs) fets a classe durant el curs (3 mínim)

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer la ponderació de la nota final s'ha de treure un mínim de 4 en els dos exàmens parcials de teoria.

Segona convocatòria:

Examen final 55%

Activitats resoltes 15%

Examen de pràctiques 24%

Llibreta de laboratori 6%

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica • Antoni Aucejo, M. Dolors Benages, Àngel Berna, Margarita Sanchotello, Carles Solà, Introducció a l’Enginyeria Química, • Ed. Pòrtic. Biblioteca Universitària,
R.M.Felder, R.W.Rousseau , Principios Elementales de los Procesos Químic, Addison-Wesley Iberoamericana,
Scott Fogler, Elementos de ingeniería de las reacciones químicas, 4ta Edición, Pretencice Hall, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent