DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ Codi 19204120
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MASIP VERNIS, LLUIS
Adreça electrònica lluis.masip@urv.cat
Professors/es
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més habituals basades en la transferència de matèria i el flux de fluids.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipus B Codi Competències Transversals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A2 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A13 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Integrar els coneixements de la Enginyeria Bioquímica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
 A15 Conèixer les operacions bàsiques d'enginyeria bioquímica.
Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Introducció als fenòmens de transport Equacions de velocitat, transport molecular en estat estacionari.
Operacions de separació basades en el flux de fluids: Filtració, sedimentació, centrifugació.
Operacions de separació de separació basades en la transferència de matèria: Extracció líquid-líquid, extracció sòlid-líquid, destil·lació i rectificació de mescles binaries, adsorció, intercanvi iònic i cromatografia.
Recuperació de productes intracel·lulars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A13
A15
B8
C3
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1
A2
A13
A15
B8
C3
20.5 30.75 51.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A13
A15
B8
C3
6 9 15
Atenció personalitzada
A1
A2
A13
A15
B8
C3
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
C3
7 10.5 17.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
C3
5 7.5 12.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
B8
C3
Exercicis a entregar

Freqüència: Cada una o dues setmanes
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
B8
C3
Dues proves d'avaluació de coneixements. Cada avaluació representa un 40% del total. 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació contínua: Per poder superar l'assignatura és necessari assolir com a mínim 4 punts sobre 10 en la mitja entre les dues proves d'avaluació de coneixements i 3.5 punts sobre 10 en els exercicis a entregar.

Segona convocatòria: Es realitzarà una nova prova d'avaluació (corresponent als continguts no superats en l'avaluació contínua) que substituirà la nota d'una o dues de les proves d'avaluació ja realitzades. En aquesta prova caldrà assolir com a mínim 4 punts sobre 10 per fer mitja amb els exercicis a entregar.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.


Fonts d'informació

Bàsica GHOSH, R., Principles of Bioseparations Engineering, World Scientific, 2006

Complementària BAILEY, J.E., OLLIS, D.F., Biochemical Engineering Fundamentals, McGraw-Hill, 1986
McCABE, W.L., SMITH, J.C., HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA/19204002
MATEMÀTIQUES/19204001
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118
TERMODINÀMICA I CINÈTICA/19204111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent