DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ Codi 19204120
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MASIP VERNIS, LLUIS
Adreça electrònica lluis.masip@urv.cat
Professors/es
MASIP VERNIS, LLUIS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <div>En el cas d'emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l'espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</div><div><br /></div><div>En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos, sessions remotes, etc...). Les classes presencials (quan siguin possibles) s'utilitzaran per a resoldre dubtes i clarificar conceptes.</div><div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA</div><div>Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més habituals basades en la transferència de matèria i el flux de fluids.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A2 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Conèixer les equacions de velocitat que regeixen els fenòmens de transport per a posteriorment estudiar la seva aplicació pràctica a operacions unitàries concretes.
 A13 Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Integrar els coneixements de la Enginyeria Bioquímica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
 A15 Conèixer les operacions bàsiques d'enginyeria bioquímica.
Conèixer i dissenyar de forma preliminar les operacions de separació més comunes basades en la transferència de matèria i en el flux de fluïds
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció als fenòmens de transport Equacions de velocitat, transport molecular en estat estacionari.
Operacions de separació basades en el flux de fluids: Filtració, sedimentació, centrifugació.
Operacions de separació de separació basades en la transferència de matèria: Extracció líquid-líquid, extracció sòlid-líquid, destil·lació i rectificació de mescles binaries, adsorció, intercanvi iònic i cromatografia.
Recuperació de productes intracel·lulars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A13
A15
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1
A2
A13
A15
20.5 30.75 51.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A13
A15
6 9 15
Atenció personalitzada
A1
A2
A13
A15
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
7 10.5 17.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
5 7.5 12.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Si no hi han restriccions:

Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.


Si hi han restriccions:

S'atendrà als alumnes per correu electrònic i sessions remotes (individuals o en grup) amb Microsoft Teams. Es proporcionarà informació més detallada, segons quina sigui la situació, a la pàgina Moodle de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A2
A13
A15
Exercicis a entregar

Freqüència: Cada una o dues setmanes
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A13
A15
Dues proves d'avaluació de coneixements. Cada avaluació representa un 40% del total. 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació amb afectacions: Enlloc de realitzar dos examens parcials, es realitzarà un únic examen al final del quadrimestre.

Avaluació sense afectacions: No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura.

Avaluació contínua: Per poder superar l'assignatura és necessari assolir com a mínim 4 punts sobre 10 en la mitja entre les dues proves d'avaluació de coneixements i 3.5 punts sobre 10 en els exercicis a entregar.

Segona convocatòria: Es realitzarà una nova prova d'avaluació (corresponent als continguts no superats en l'avaluació contínua) que substituirà la nota d'una o dues de les proves d'avaluació ja realitzades. En aquesta prova caldrà assolir com a mínim 4 punts sobre 10 per fer mitja amb els exercicis a entregar.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica GHOSH, R., Principles of Bioseparations Engineering, World Scientific, 2006

Complementària BAILEY, J.E., OLLIS, D.F., Biochemical Engineering Fundamentals, McGraw-Hill, 1986
McCABE, W.L., SMITH, J.C., HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA/19204002
MATEMÀTIQUES/19204001
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118
TERMODINÀMICA I CINÈTICA/19204111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent