DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ASPECTES LEGALS, SOCIALS I COMUNICATIUS Codi 19204124
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GALIANA SAURA, VERONICA
SENDRA TOSET, ANNA
FARRÉ COMA, JORGE
Adreça electrònica veronica.galiana@urv.cat
anna.sendra@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, VERONICA
SENDRA TOSET, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant La biotecnologia està canviant el món del segle XXI, de manera que cal realitzar un rigorós debat social que analitzi les seves repercussions ètiques, jurídiques, socials i comunicatives perquè els ciutadans puguin participar i orientar els canvis que es produiran. Perquè aquest debat sigui realment fructífer es requereixen informació i instruments analítics i comprensius per entrendre els processos de comunicació. Precisament per aquest motiu les nostres universitats estan obligades a oferir als seus estudiants una formació adequada que els capaciti per a participar en el debat sobre aquestes qüestions: l’origen de la vida, la mort, la capacitat de prendre racionalment decisions difícils, el valor del principi d’autonomia, el paper de l’Estat en la política sanitària, els problemes derivats de la pobresa i la degradació del medi ambient són bons exemples per a il·lustrar la transcendència dels nous problemes socials. Aquesta assignatura tracta de la importància creixent que en les dues últimes dècades han experimentat les relacions entre la biologia, les noves tecnologies, la societat de la informació, les ciències de la comunicació, l'ètica i el (bio)dret.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Valorar l'impacte soci-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics, i assegurar les disposicions legals vigents
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Estimular l'habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. El biodret: concepte i fonaments
2. Genètica i dret

3. Medi ambient i dret alimentari

4. Patents biotecnològiques

5. L'entorn social en l'era de la globalització

6. L'entorn cultural a la societat del risc

7. L'opinió publicada al descobert

8. Els processos de formació de l'opinió pública
1.1. Drets humans, biodret i bioètica
1.2. Principis generals del Dret aplicables a la biotecnologia
1.3. Normes jurídiques i biodret
1.4. Els àmbits d´aplicació del biodret

2.1. Biomedicina i eugenèsia: aspectes generals
2.2. Genoma humà, manipulacions genètiques i diversitat biològica
2.3. Drets de reproducció, embrions humans i "cel.lules mare"
2.4. Bases de dades, anàlisi d´ADN i criminalitat

3.1. Protecció del medi ambient i desenvolupament sustentable
3.2. Els principis de prevenció i precaució: riscos i regulació jurídica
3.3. Seguretat alimentària i processos d´etiquetatge d´aliments
3.4. Organismes modificats genèticament: regulació jurídica

4.1. Patents: concepte i criteris de patentabilitat
4.2. Origen de les patents biotecnològiques
4.3. Marc jurídic internacional io espanyol de les biopatents
4.4. Arguments en contra i a favor de les patents biotecnològiques

5.1. Societat de la informació, societat del coneixement. Globalització, tecnologia i ciència.
5.2. Les ideologies polítiques i socials a l’entorn de la societat de la complexitat.
5.3. Grups socials i organitzacions davant la biotecnologia.
5.4. Els conflictes Nord-Sud.

6.1. La percepció social de la ciència i la tecnologia.
6.2. Estudi i interpretació de la percepció pública de la biotecnologia.
6.3. La construcció social, cultural i comunicativa de la biotecnologia. Taller de jocs de taula (Peptide, Cytosis, Virulence, Covalence)
6.4. Qui, com, per què cal comunicar les innovacions científiques?

7.1. Els apocalíptics i els integrats de les aplicacions biotecnològiques: agricultura, medi ambient i salut. El segle de la biotecnologia.
7.2. Models i debats sobre la comunicació científica. Els mitjans d’informació i els periodistes: l’estudi dels efectes i de les rutines productives.
7.3. La representació mediàtica de la biotecnologia: la construcció d’imatges socials. La cobertura periodística de la ciència i els científics. Els dilemes de la divulgació periodística. Interacció entre científics i periodistes: com es veuen els uns i els altres?
7.4. La cobertura mediàtica no determina l’opinió pública encara que contribueix a construir-la

8.1. Enginyeria genètica, ciències de la vida i ciències de la comunicació.
8.2. Diàleg social a l’entorn dels aliments modificats genèticament.
8.3. La configuració dels climes d’opinió.
8.4. L’opinió pública a favor o en contra de les aplicacions biotecnològiques.





Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B4
2 0 2
Debats
B4
C3
6 35 41
Sessió Magistral
B4
C3
20 0 20
Seminaris
A14
B4
C3
C4
C5
18 31 49
Atenció personalitzada
B4
6 0 6
 
Proves orals
B5
C3
C5
2 4 6
Proves orals
B5
C3
C5
2 4 6
Proves mixtes
A14
B5
C3
C5
2 8 10
Proves mixtes
B5
C3
C5
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenten els objectius de l'assignatura tot remarcant l'interès de conèixer les implicacions jurídiques, ètiques, socials i comunicatius de les aplicacions biotecnològiques
Debats Aquesta metodologia pretén esmolar les capacitats reflexives i discursives dels estudiants. Cal assolir competències orals i argumentatives i perdre el pànic a parlar en públic.
Sessió Magistral Es presentaran els principals corrents i dilemes en les societats contemporànies: globalització, identitat, cultura, comunicació
Seminaris Es treballaran textos que caldrà presentar per escrit en treballs en grup per després fer-ne una presentació pública a la resta d'estudiants.
Atenció personalitzada Es promourà la defensa oral dels projectes així com el discurs elaborat i matisat a l'entorn de les temàtqiues treballades.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors de l'assignatura concertaran cites per als estudiants a través del correu electrònic: veronica.galiana@urv.cat anna.sendra@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves orals
B5
C3
C5
La participació activa en el desenvolupament dels debats a classe així com la defensa pública d'argumentacions elaborades sobre les temàtiques propostes es valoraran particularment (part daspectes legals i jurídics). 20%
Proves mixtes
A14
B5
C3
C5
Treball per escrit, individual o en petits grups, que caldrà presentar públicament a classe (Aspectes legals i jurídics) 30%
Proves mixtes
B5
C3
C5
Treball per escrit, individual o en petits grups, que caldrà presentar públicament a classe (Aspectes socials i comunicatius) 30%
Proves orals
B5
C3
C5
La participació activa en el desenvolupament dels debats a classe així com la defensa pública d'argumentacions elaborades sobre les temàtiques propostes es valoraran particularment (part d'aspectes socials i comunicatius). 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada hauran de presentar-se a segona convocatòria a un examen del conjunt de l'assignatura i hauran de lliurar també les dues proves mixtes que hauran estat treballades i documentades a l'espai moodle de l'assignatura (una per cadascuna de les dues parts de l'assignatura).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

1ª part. Aspectes legals de la biotecnologia

Abellán, Fernando, Reproducción humana asistida y responsabilidad médica, Comares, Granada, 2001.

Autores varios, Bases de datos de perfiles de ADN y criminalidad, Comares, Granada, 2002.

Autores varios, Biotecnología y derecho. Perspectivas en el derecho comparado, Comares, Granada, 1998.

Autores varios, El Convenio de Derechos Humanos y Biomedicina. Su entrada en vigor en el ordenamiento jurídico español, Comares, Granada, 2002.

Autores varios, Genética y Derecho penal. Previsiones en el Código Penal español de 1995, Comares, Granada, 2001.

Autores varios, Genética, Ariel, Barcelona, 2003.

Autores varios, La eugenesia hoy, Comares, Granada, 1999.

Autores varios, Los genes y sus leyes. El Derecho ante el genoma humano, Comares, Granada, 2002.

Autores varios, Los retos de la genética en el siglo XXI: genética y bioética, Universidad de Barcelona, Barcelona, 1999.

Blázquez Ruiz, Javier, Derechos Humanos y proyecto genoma, Comares, Granada, 1999..

Casado, M. (coord.), Manual de Bioética y Derecho, Titant lo blanch, Valencia, 2004.

Emaldi Cirion, Aitziber, El Consejo Genético y sus implicaciones jurídicas, Comares, Granada, 2001.

Etxeberría Guridi, José, Los análisis de ADN y su aplicación al proceso penal, Comares, Granada, 2000.

Galán Cortés, Julio César, Responsabilidad médica y consentimiento informado, Cívitas, Madrid, 2001.

McGee, Glenn, El bebé perfecto. Tener hijos en el nuevo mundo de la clonación y la genética, Gedisa, Barcelona, 2003.

Osset Hernández, Miguel, Ingeniería genética y derechos humanos. Legislación y ética ante el reto de los avances biotecnológicos, Icaria, Barcelona, 2000.

Pérez Salom, José, Recursos genéticos. Biotecnología y Derecho Internacional. La distribución justa y equitativa de beneficios en el Convenio sobre Biodiversidad, Aranzadi, Navarra, 2002.

Recuerda Girela, M.A., Seguridad alimentaria y nuevos alimentos: régimen jurídico administrativo, Thomson Aranzadi, Madrid, 2006.

Romeo Casabona, C.M., (ed.), Biotecnología, Derecho y dignidad humana, Comares, Granada, 2004.

Sádaba, J., Principios de bioética laica, Editorial Gedisa, Barcelona, 2002.

Valls, R., Ética para la bioética, Editorial Gedisa, Barcelona, 2002.

Zarraluqui, Luis, Procreación asistida y derechos fundamentales, Tecnos, Madrid, 1988.

2ª part. Debats socials i processos de comunicació de la biotecnologia

Alcíbar, Miguel (2004) “La divulgaciónmediática de la ciencia y la tecnología como recontextualización discursiva”. Anàlisi,31, 43-70.

http://www.raco.cat/index.php/analisi/article/viewFile/15153/14994
Bates, Benjamin R. (2005) “Public culture and publicunderstanding of genetics: a focus group study”. Public Understanding ofScience, 14, 47-65. http://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/22373/ssoar-2005-1-bates-public_culture_and_public_understanding.pdf?sequence=1
Bergoglio,J.M. (2015). Laudatio si: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
Carbonell, Eudald;Sala, Robert (2002) Encara no som humans. Propostes d'humanització per al tercermil·leni. Barcelona: Empúries.
Ceballos,G. et al. (2015) Accelerated modern human–induced species losses: Enteringthe sixth mass extinction: http://advances.sciencemag.org/content/1/5/e1400253
Espluga, Josep (2005) “Els debats socials de la biotecnologia”. Papers de la Fundació/144, Fundació Rafael Campalans,1-29. http://www.fcampalans.cat/uploads/publicacions/pdf/paper_biotecnologia.pdf
Gunter, Barrie et al. (1999) “The Media and Public Understanding of Biotechnology: A Survey of Scientists and Journalists”. Science Communication,vol. 20 Nº 4, 373-394. http://scx.sagepub.com/content/20/4/373.abstract

Hornig Priest, Susanna (2006) “Public Discourse and Scientific Controversy. A Spiral-of-Silence Analysis of Biotechnology Opinion in the United States”. Science Communication, Vol. 28 Nº 2, 195-215. http://scx.sagepub.com/content/28/2/195.refs
Muñoz,Emilio (2002). La cultura científica, la percepción pública y el caso de la biotecnología http://digital.csic.es/bitstream/10261/1503/1/dt-0207.pdf
Piguem, Jordi(2010). Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf
Punset, E. (entrevista a Edward O. Wilson): "No somos un superorganismo": http://www.eduardpunset.es/431/charlas-con/no-somos-un-superoganismo

REVISTA MÈTODE:
Mètode Science Studies Journal (https://metode.es/revistas)

- El origen de la vida. Una narración científica inacabada. Mètode 87. Otoño 2015

- La ciencia de la prensa. Retos y tendencias de la divulgación de la ciencia. Mètode 80. Invierno 2013/14.

- Los miedos a la ciencia. La percepción social de la investigación científica. Mètode 63. Otoño 2009

- Fotogramas de ciencia. Ciencia y cine. Mètode 48. Invierno 2005/2006 .

- Comunicar la salud. La divulgación médica en los medios de comunicación. Mètode 88. Invierno 2015/2016.

- Gen, ética y estética. El futuro impacto de la genética en nuestras vidas. Mètode 55. Otoño 2007.

- ¿Qué hay detrás del genoma? Las nuevas aplicaciones de la genómica. Mètode 32. Invierno 2001/2002.



Complementària

Bauman, Z. (1998). Globalització. Les conseqüències humanes. Barcelona: EdiUOC, Proa. 2001.

Beck, U. (2002): La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

Beck, U. (2004): Poder y contrapoder en la era global. Barcelona: Editorial Paidos.

Besley, John C., J. Shanahan (2005) “Media Attention and Exposure in Relation to Support for Agricultural Biotechnology”. Science Communication, Vol. 26 Nº 4, 347-367.

Bonfadelli, Heinz (2005) “Mass media and biotechnology: knowledge gaps within and between European countries”. International Journal of Public Opinion Research, vol. 17 Nº 1, 42-62.

Burchell, Kevin (2007) “Boundary Work, Associative Argumentation and Switching in the Advocacy of Agricultural Biotechnology”. Science as Culture, Vol. 16, Nº 1, 49-70.

Castells, M. (1997): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Volúmenes 1, 2, y 3. Madrid: Alianza Editorial.

DD.AA. (2004) Opinión pública y biotecnología. Sistema, nº 179-180 (exemplar monogràfic).

Dreyer, Marion & O. Renn, (2009) Food safety governance: integrating science, precaution and public involvement. Berlun, Springer.

López Cerezo, J. L. (2001). Ciencia, tecnología, sociedad y cultura. Madrid: Biblioteca Nueva.

Muñoz, Emilio (2001). Biotecnología y sociedad. Madrid: Cambridge University Press.

Nisbet, Mattthew C. And B. V. Lewenstein (2002) “Biotechnology and the American Media: The Policy Process and the Elite Press, 1970 to 1999”. Science Communication, Vol. 23 Nº 4, 359-391.

Pavone, Vicente (2006) “Science, Eugenics and Utopia. Comparing scientific humanism and liberal eugenics on human genetic enhancement”. Documento de trabajo 06-14. Madrid: CSIC, Unidad de Políticas Comparadas (UPC).

Plaza, Marta i E. Muñoz  (2003) “La biotecnología en la prensa española en el año 2002”. Documento de Trabajo 03-16. Madrid: Grupo de ciencia, Tecnología y Sociedad (CSIC).

Rubia Vila, F. J. (Dir.) Percepción social de la ciencia. Academia Europea de Ciencias y Artes. Ediciones UNED.

Sjöberg, Lennart (2005) “Gene Technology in the eyes of the public and experts. Moral opinions, attitudes and risk perception”. Working Paper: 7. Stockholm: Center for Risk Research.

Wilson, E.O. (2006). La creació. Una crida per salvar la vida a la terra. Barcelona: Empúries.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent