DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MODELITZACIÓ DE PROCESSOS BIOTECNOLÒGICS Codi 19204126
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
Adreça electrònica daniel.montane@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
hany.hassan@urv.cat
Professors/es
MONTANÉ CALAF, DANIEL
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
HASSAN HUSSEIN ABDELAZIZ, HANY
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada al disseny de processos discontinus i a la planificació de processos discontinus amb l’ajut de programes de simulació comercials (Super Pro).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A12 Identificar i desenvolupar les operacions unitàries d'enginyeria bioquímica, integrant-les amb els fonaments biològics, i saber aplicar-les al disseny de bioreactors i als processos de separació
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Modelar processos biotecnològics, prenent les decisions pertinents durant el disseny en funció de criteris de disseny (p. ex. dimensionant els equips).
 A4 Entendre els fonaments i criteris de disseny de productes biotecnològics
 A12 Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulació de processos i aprendre els conceptes necessaris per simular i analitzar processos en estat estacionari utilitzant Super.Pro.
 A13 Determinar les condicions òptimes d'operació respectant les restriccions del procés i / o del producte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball

Continguts
Tema Subtema

1. Presentació de l'assignatura.
2. Introducció a la programació d'operacions en plantes discontínues (scheduling.
3. Organització de la producció en plantes flexibles.
4. Disseny i re-disseny de plantes discontínues.
5. Introducció al paquet de simulació SuperPro.
6. Casos pràctics d'iniciació a SuperPro.
7. Cas d'estudi sobre processos de fermentació.
8. Cas d'estudi sobre seqüències de separació.
9. Projecte de simulació d'un procés industrial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A12
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
C2
6 15 21
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A4
A12
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción a la asignatura
Sessió Magistral Explicación de los contenidos de la asignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de problemas relacionados con la teoría
Atenció personalitzada Atención al estudiante

Atenció personalitzada
Descripció
Atención al estudiante en horario de consultas

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
C2
Problemas con el simulador SuperPro 50%
Proves pràctiques
A1
A4
A12
Examen práctico al final del curso 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: es guardarà la nota dels problemes.


Fonts d'informació

Bàsica

Elmar Heinzle, Arno P. Biwer, Charles L. Cooney, Development of sustainable bioprocesses: Modelling & assessment, John Wiley & Sons, cop., 2006

Carlson, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996

Kister, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997
Sowell, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998

Branan, C. Branon, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company

Otra bibliografia complementària:

Cusack, R. G. Designing a separation process, Chem. Eng., 128-136, maig 1998.

Horwitz, B. A. Nocera, A. J. Are your “scotomatized” by your simulation software? Chem. Eng. Prog., 68-71, setembre 1996.

Schad, R. C. Make the most of process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, gener 1998.

Bibliografia complementària (propietats físiques):

Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, A. Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog., 64-72, juny 2001.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent