Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
| A7 |
Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Dissenyar un fluxe metodològic de treball que permet obtenir respostes a un problema plantejat pel professor
Conèixer les avantatges, limitacions i inconvenients de la teràpia immunològica
Dissenyar estratègies fonamentades per solventar un problema immunitari.
| | A7 |
Reconèixer les conseqüències a la salut de defectes immunitaris
Dissenyar estratègies fonamentades per solventar un problema immunitari.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Immunitat enfront de les infeccions |
El sistema immune contra bacteris, virus, fongs y paràsits. Resposta innata i adaptativa. Immunitat protectora i memòria immunològica |
Tema 2. Immunitat enfront de tumors |
Antígens tumorals. Escapament a la immunovigilància. Mecanismes efectors antitumorals. Immunoteràpia i vacunes contra el càncer. |
Tema 3. Al.lèrgia i hipersensibilitat |
Reaccions d’hipersensibilitat immediata. Paper dels mastòcits, basòfils i eosinòfils a les al•lèrgies. Immunoglobulina E. Patogènesi i teràpia de les al•lèrgies. Hipersensibilitat mediada per anticossos (Tipus II). Hipersensibilitat mediada per immunocomplexes (Tipus III) Hipersensibilitat mediada per cèl•lules T (Tipus IV). |
Tema 4. Immunodeficiències |
Immunodeficiències congènites o primàries. Defectes en la maduració i activació de limfòcits. Immunodeficiències adquirides o secundàries. VIH. Radioteràpia i quimioteràpia. Metàstasi a la medul•la òssia. Immunoestimulació. |
Tema 5. Autoimmunitat |
Susceptibilitat gènica a l’autoimmunitat. Artritis reumatoide, diabetes mellitus, esclerosi múltiple i lupus eritematòs. Mutacions gèniques i autoimmunitat. Infecció i autoimmunitat. |
Tema 6. Modulació del sistema immunològic. |
Regulació de respostes immunitaries no desitjades. Immunosupressió. Manipulació de la resposta immune contra les infeccions. |
Tema 7. Al.loimmunitat, empelts i trasplants |
Reconeixement d’al•loantígens. Presentació directa i indirecta d’al•loantígens. Mecanismes efectors del rebuig. Rebuig hiperagut, agut i crònic. Prevenció i tractament del rebuig en trasplantaments. Trasplants xenogènics. |
SEMINARIS |
Immunoteràpia
Immunodiagnòstic
Immunologia experimental
Immunologia evolutiva
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
8 |
9 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs i el temari seleccionat |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari teòric |
Presentacions / exposicions |
L'alumnat haurà de presentar un problema de caire immunològic donat pel professor (dins l'àrea clínica o tecnològica) i haurà de proposar una sol·ució esoldre'l aplicant els coneixements adquirits |
Seminaris |
Es tractaran temes concrets sobre tècniques immunològiques aplicades a la clínica i la biotecnologia. S'explicaran i discutiran els avenços en l'àrea de la immunoteràpia |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes relacionats amb l'assignatura |
Descripció |
Es recomana enviar un correu electrònic al professor responsable per tal d'establir un dia i hora favorable a tots dos |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació d'un treball on s'avaluarà la capacitat de transmetre informació científica i fonamentada a una audiència així com la capacitat de fer ús de les fonts d'informació |
20 |
Seminaris |
|
Preguntes curtes sobre els temes desenvolupats. |
20 |
Proves mixtes |
|
Proves (parcials) amb preguntes per desenvolupar, preguntes tipus test i/o preguntes curtes del temari desenvolupat a les sessions magistrals |
60 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de promitjar la nota final és indispensable superar les proves parcials (proves mixtes) amb un mínim de 4 punts (sobre 10) a cada parcial.
- Per tal de superar l'assignatura caldrà obtindre una nota mínima de 5 (sobre 10) un cop comptabilitzats tots els parcials i metodologies avaluables.
SEGONA CONVOCATÒRIA PART I: Corresponent a Sessions Magistrals (proves mixtes) i Seminaris. Proves objectives per desenvolupar, preguntes tipus test i/o preguntes curtes. L'alumne haurà d'obtenir com a mínim el 40% de la puntuació d'aquesta part per tal de ser avaluat. |
Bàsica |
|
Inmunologia celular y molecular. (2008) 6ª ed. A.k. Abbas i A.W. Lichtman. ED. McGraw-Hill – Interamericana
Immunology a short course. (2003) 5ª ed. R. Coico, G. Sunshine i E. Benjamin. ED. Wiley-Liss Immunología. Biología y patología del sistema immune. (2002) 3ª ed. J.R. Regueiro, C. López et al. ED. Médica Panamericana |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROBIOLOGIA/19204112 | IMMUNOLOGIA/19204109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|