Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
| A7 |
Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Dissenyar un fluxe metodològic de treball que permet obtenir respostes a un problema plantejat pel professor
Conèixer les avantatges, limitacions i inconvenients de la teràpia immunològica
Dissenyar estratègies fonamentades per solventar un problema immunitari.
| | A7 |
Reconèixer les conseqüències a la salut de defectes immunitaris
Dissenyar estratègies fonamentades per solventar un problema immunitari.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Immunitat enfront de les infeccions |
El sistema immune contra bacteris, virus, fongs y paràsits. Resposta innata i adaptativa. Immunitat protectora i memòria immunològica |
Tema 2. Immunitat enfront de tumors |
Antígens tumorals. Escapament a la immunovigilància. Mecanismes efectors antitumorals. Immunoteràpia i vacunes contra el càncer. |
Tema 3. Al.lèrgia i hipersensibilitat |
Reaccions d’hipersensibilitat immediata. Paper dels mastòcits, basòfils i eosinòfils a les al•lèrgies. Immunoglobulina E. Patogènesi i teràpia de les al•lèrgies. Hipersensibilitat mediada per anticossos (Tipus II). Hipersensibilitat mediada per immunocomplexes (Tipus III) Hipersensibilitat mediada per cèl•lules T (Tipus IV). |
Tema 4. Immunodeficiències |
Immunodeficiències congènites o primàries. Defectes en la maduració i activació de limfòcits. Immunodeficiències adquirides o secundàries. VIH. Radioteràpia i quimioteràpia. Metàstasi a la medul•la òssia. Immunoestimulació. |
Tema 5. Autoimmunitat |
Susceptibilitat gènica a l’autoimmunitat. Artritis reumatoide, diabetes mellitus, esclerosi múltiple i lupus eritematòs. Mutacions gèniques i autoimmunitat. Infecció i autoimmunitat. |
Tema 6. Modulació del sistema immunològic. |
Regulació de respostes immunitaries no desitjades. Immunosupressió. Manipulació de la resposta immune contra les infeccions. |
Tema 7. Al.loimmunitat, empelts i trasplants |
Reconeixement d’al•loantígens. Presentació directa i indirecta d’al•loantígens. Mecanismes efectors del rebuig. Rebuig hiperagut, agut i crònic. Prevenció i tractament del rebuig en trasplantaments. Trasplants xenogènics. |
SEMINARIS |
Immunoteràpia
Immunodiagnòstic
Immunologia experimental
Immunologia evolutiva
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
8 |
9 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs i el temari seleccionat |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari teòric |
Presentacions / exposicions |
L'alumnat haurà de presentar un problema de caire immunològic donat pel professor (dins l'àrea clínica o tecnològica) i haurà de proposar una sol·ució esoldre'l aplicant els coneixements adquirits |
Seminaris |
Es tractaran temes concrets sobre tècniques immunològiques aplicades a la clínica i la biotecnologia. S'explicaran i discutiran els avenços en l'àrea de la immunoteràpia |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes relacionats amb l'assignatura |
Descripció |
Es recomana enviar un correu electrònic al professor responsable per tal d'establir un dia i hora favorable a tots dos |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació d'un treball on s'avaluarà la capacitat de transmetre informació científica i fonamentada a una audiència així com la capacitat de fer ús de les fonts d'informació |
20 |
Seminaris |
|
Preguntes curtes sobre els temes desenvolupats. |
20 |
Proves mixtes |
|
Proves (parcials) amb preguntes per desenvolupar, preguntes tipus test i/o preguntes curtes del temari desenvolupat a les sessions magistrals |
60 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Per tal de promitjar la nota final és indispensable superar les proves parcials (proves mixtes) amb un mínim de 4 punts (sobre 10) a cada parcial.
- Per tal de superar l'assignatura caldrà obtindre una nota mínima de 5 (sobre 10) un cop comptabilitzats tots els parcials i metodologies avaluables.
SEGONA CONVOCATÒRIA PART I: Corresponent a Sessions Magistrals (proves mixtes) i Seminaris. Proves objectives per desenvolupar, preguntes tipus test i/o preguntes curtes. L'alumne haurà d'obtenir com a mínim el 40% de la puntuació d'aquesta part per tal de ser avaluat. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
Inmunologia celular y molecular. (2008) 6ª ed. A.k. Abbas i A.W. Lichtman. ED. McGraw-Hill – Interamericana
Immunology a short course. (2003) 5ª ed. R. Coico, G. Sunshine i E. Benjamin. ED. Wiley-Liss Immunología. Biología y patología del sistema immune. (2002) 3ª ed. J.R. Regueiro, C. López et al. ED. Médica Panamericana |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROBIOLOGIA/19204112 | IMMUNOLOGIA/19204109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|