Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisis i separació de biomolècules, així com les tècniques de cultiu de microorganismes i de cèl•lules d'organismes pluricel•lulars |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Identifica clarament quines són les principals limitacions i punts a tenir en compte per dissenyar una possible solucíó histològica a un problema
| | A10 |
Identifica clarament quines són les principals limitacions i punts a tenir en compte per dissenyar una possible solucíó histològica a un problema
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
1.Introducció a l’enginyeria de teixits: Història, cèl•lules i materials utilitzats. El repte d’imitar la natura: la importància del microambient cel•lular en la funcionalitat. Aplicacions i perspectives de futur.
|
|
2. Senyalització cel•lular. Introducció general de la senyalització cel•lular (Iniciació, transducció, activació gènica). Senyalització cel•lular en la biologia de la pell, en la biologia vascular, en la biologia òssia, en la biologia del cartílag, etc... Integració dels principis de la senyalització cel•lular en l’enginyeria de teixits. |
|
3.Morfogènesi, generació del teixit a l’embrió. Morfogènesi i teràpia cel•lular. El desenvolupament de determinats sistemes i òrgans: Exemples: Aplicació de l’ enginyeria de teixits en la generació d’os i articulació. |
|
4. Homeòstasi de teixits. Definició dels termes homeòstasi, regeneració i reparació tissular. Tipus de teixits segons la seva capacitat de regeneració: Conseqüències de la capacitat de regeneració en l’enginyeria de teixits |
|
5.Cèl•lules mare. Conceptes bàsics sobre les cèl•lules mare, tipus, característiques, origen i la seva regulació*. Tècniques utilitzades per la generació de cèl•lules mare pluripotents (Reprogramació cel•lular). Exemples: aplicació de les cèl•lules mare en determinades malalties humanes. |
|
6. La matriu extracel•lular com a suport biològic per a l’enginyeria de teixits. Definició, composició i característiques de la matriu extracel•lular. Paper de la matriu extracel•lular en els processos biològics. Activitat biològica dels suports. Consideracions futures |
|
7. Polímers biodegradables. Polímers naturals en les aplicacions de l’enginyeria de teixits. Síntesi i propietats dels polímers. Polímers biodegradables. Mecanismes de degradació dels polímers i erosió. Perspectives de futur. |
|
9. Degradació de la bioceràmica. Introducció. Mecanismes de degradació de les bioceràmiques i dels aliatges vitris. Aplicació a l’enginyeria de teixits. |
|
10. Biocompatibilitat. Definició. Evolució i concepte actual de Biocompatibilitat. Els agents de biocompatibilitat. Biocompatibilitat en enginyeria de teixits. |
|
11. Disseny de suports i fabricació. Introducció. Disseny, fabricació de suports. |
|
12. Les estratègies d’alliberament controlat en l’enginyeria de teixits. Factors bioactius en les matrius de gel. Suports hidrofòbics o microparticules. |
|
13. Bioreactors per a l’enginyeria de teixits. Funcions dels bioreactors en l’enginyeria de teixits. Principis bàsics per al disseny de bioreactors i desenvolupament. Tipus de bioreactors. Bioreactors en les aplicacions clíniques. Exemples. Perspectives de futur. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
20 |
27 |
47 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del professor dels contiguts del curs |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part dels estudiants ( per parelles) d'un tema relacionat amb l'assignatura seleccionat per ells mateixos, amb el vistiplau del professor |
Atenció personalitzada |
Respondre a les consultes dels estudiants |
Descripció |
Resolució de les consultes concretes dels estudiants. Es recomana avisar al professor amb antelació, idealment mitjançant correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Qualitat del material presentat
Presentació i defensa
Cal assistir almenys al 50% session per obtenir aquest 30% de la nota final
|
20% 10% |
Proves mixtes |
|
Tots els continguts treballats a l'assignatura |
60% |
Altres |
|
Participació I qualitat del material al fòrums proposats a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de la presentació que cada equip farà per aconseguir el 30% de la nota final serà duta a terme pel professor ( 60% valor final) i els companys de l'aula ( 40%). Cal superar la prova mixta, en un 40% del seu valor, per a poder sumar el valor de l'activitat presentació/exposició i aconseguir la nota final. En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindrà la nota i el pes de la nota dels seminaris i la presentació del treball assignat Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
van Blitterswijk, C, Tissue Engineering, New Rochelle, NY : Mary Ann Liebert, Inc , 2008
Lanza, R. Langer R, Vacanti J, , Principles of Tissue Engineering, MA : Elsevier Academic Press, 2007
Ratner, B D et al, Biomaterials Science. An introduction to Materials in Medicine, San Diego : Elsevier, 2004
Lanza, R et al, Essentials of stem cell biology, San Diego, CA ; London, UK : Academic Press, 2009
ALberts, B et al, Molecular Biology of the Cell, New York [etc.] : Garland Science, cop, Darrera edició
, http://www.stembook.org/node/396, ,
Plunkett N, O'Brien FJ, Bioreactors in tissue engineering, , Technol Health Care. 2011;19(1):55-69.
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOQUÍMICA/19204008 | BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 | CULTIUS CEL·LULARS/19204115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|