DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) DES DELS ORGANISMES MODEL A LA BIOLOGIA HUMANA Codi 19204218
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
Adreça electrònica ricardo.cordero@urv.cat
esther.rodriguez@urv.cat
Professors/es
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
Web
Descripció general i informació rellevant La investigació biològica ha depès durant molt temps en un nombre d'organismes modelo que són susceptibles d'investigació de laboratori i adequat per a l'estudi d'una sèrie de problemes biològics. És només una lleu exageració dir que el funcionament bàsic de la cèl•lula van ser aclarits en la seva majoria dels experiments amb uns pocs organismes unicel•lulars, principalment el d'E. coli i el llevat, la nostra comprensió del desenvolupament animal es basa principalment en la genètica de la mosca de la fruita i el cuc , i la manipulació de la granota i el ratolí, i la major part del que hem après sobre la biologia molecular i del desenvolupament de les plantes provenien de Arabidopsis i només l'examen d'algunes altres espècies. Però la varietat d'organismes estudiats es troba actualment en una expansió massiva resultat de la reducció en temps i cost d'estudis ómics permetent expandir el coneixement en aspectes moleculars evolutius i biològics. Emergents estudis a partir d'aquests organismes models participen, entre altres, en la comprensió de les malalties humanes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisis i separació de biomolècules, així com les tècniques de cultiu de microorganismes i de cèl•lules d'organismes pluricel•lulars
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les tècniques d'avaluació meolecular in vivo per a microorganismes i organismes pluricel·lulars
 A7 Aprendre a comparar metabolismes cel·lulars a partir de dades bioinformàtiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
E. coli per a l’estudi de proteïnes infeccioses
El llevat en l'estudi de malalties humanes
C. elegans com model per comprendre la apoptosis cel·lular
El ratolí com a model d'estudis metabòlics humans
Models d'estudi mixts per l’estudi de problemes complexos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
30 34 64
Presentacions / exposicions
B4
2 4 6
Avantprojecte
A5
B4
1 2 3
Atenció personalitzada
A7
C3
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als diferents models biològics, limitacions i avantatges.
Sessió Magistral Durant les sessions magistrals es presentaran aquells avanços científics en els quals van participar els diferents models biològics.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de preparar fer una presentació oral, de forma individual, de temes rellevants en el marc de l'assignatura.
Avantprojecte Els alumnes hauran de preparar i presentar de forma oral d'un avantprojecte d'investigació en temes de la utilització d'organismes models per la comprensió de la biologia humana.
Atenció personalitzada S'utilitzarà l'atenció personalitzada per tutoritzar als alumnes en temes científics com en l'art de realitzar presentacions orals.

Atenció personalitzada
Descripció
La preparació de la presentació oral d'un tema bibliogràfic i d'un avantprojecte d'estudi es realitzarà de forma personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
Qüestionari escrit de l'avantprojecte i dels articles presentats a classe. 30%
Presentacions / exposicions
B4
Qualitat del suport sòlid, l'expressió oral i la comunicació d'un tema puntual. La capacitat de debatre i respondre a preguntes dels temes presentatas. 50%
Avantprojecte
A5
B4
La presentació oral d'un avantprojecte d'estudi. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà amb un examen escrit de tots els articles estudiats i presentats durant el curs.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Nat Inst of Health, Model Organisms for Biomed research, , www.nih.gov/science/models/
, The WWW virtual library, , http://ceolas.org/VL/mo/
, WormClassroom, , www.wormclassroom.org/teaching-model-organisms
Fields S, Johnston M , "Cell biology. Whither model organism research?, ,
Benzer, Seymour , "On the topography of the genetic fine structure". PNAS 47 (3): 403–15, ,

1.   Griffiths, E.C. (2010) What is a model? Archived March 12, 2012

2.  Fields S, Johnston M (Mar 2005). Cell biology. Whither model organism research? Science 307 : 1885–6.

3.  Fox, Michael Allen (1986). The Case for Animal Experimention: An Evolutionary and Ethical Perspective. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press.

4.  P. Michael Conn (29 May 2013). Animal Models for the Study of Human Disease. Academic Press. p. 37.

5. Lieschke GJ, Currie PD (2007). "Animal models of human disease: zebrafish swim into view". Nat Rev Genet. 8: 353–67.

6. Pierce K. H. Chow; Robert T. H. Ng; Bryan E. Ogden (2008). Using Animal Models in Biomedical Research: A Primer for the Investigator. World Scientific. pp. 1–2.

7. Jann Hau; Steven J. Schapiro (2011). "The contribution of laboratory animals to medical progress". Handbook of Laboratory Animal Science, Volume I, Third Edition: Essential Principles and Practices. CRC Press

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOTECNOLOGIA MOLECULAR ANIMAL I VEGETAL/19204122
PROCESSOS I PRODUCTES BIOTECNOLÒGICS/19204125

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TÈCNIQUES DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/19204104
BIOTECNOLOGIA MOLECULAR MICROBIANA/19204121
GENÈTICA MOLECULAR/19204113
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent