Type A
|
Code |
Competences Specific | | A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A8 |
Dissenyar un pla de garantia de qualitat en un Departament de bioquímica clínica
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció |
Introducció a la qualitat |
2. Entorn regulatori |
Acreditació i certificació |
3. ISO 15189 |
Normativa ISO 15189 - Laboratorios Clínico |
4. Sistema de gestió de la qualitat |
Documentació del sistema de gestió de la qualitat. |
5. Auditoria |
Auditoria del sistema de gestió de la qualitat. Passos i preparació. |
6. Bones pràctiques de laboratori |
Fonament de les bones pràctiques de laboratori |
7. Pla d'acollida |
Gestió de la incorporació de personal en els laboratoris |
8. Gestió de mostres |
Passos en el procés de recollida i gestió de les mostres en els laboratoris |
9. Validació de mètodes analítics |
Passos a seguir en el procés de validació d'un mètode d'anàlisi |
10. Eines per controlar la qualitat |
Eines i estratègies utilitzades per a controlar la qualitat en un procediment analític |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
29 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
12 |
20 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Objectius de qualitat al laboratori clínic
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura: implementació de la garantía de la qualitat, avaluació i validació de mètodes, procediments documentats. |
Atenció personalitzada |
Temps el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Presentacions / exposicions |
Disseny d'un estudi de validació d'un mètode analític utilitzat en laboratoris clínics basat en guies i recomanacions internacionals |
Description |
ricardo.toribio@urv.cat
Despatx de Associats
Departament de Bioquímica i biotecnologia |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Disseny d'un estudi de validació d'un mètode analític utilitzat en laboratoris clínics basat en guies i recomanacions internacionals |
30% |
Proves mixtes |
|
El contingut de les classes magistrals s'avaluarà a través de proves objectives tipus test
El sistema d'avaluació contínua comportarà realitzar, durant el curs, dues proves objectives tipus test. |
70% |
Others |
|
La nota de tall per aprovar l'assignatura serà 4 per a cada una de les metodologies avaluades. |
|
|
Other comments and second exam session |
La segona convocatòria constarà d'una prova objectiva que tindrà un pes del 70 %. Es mantindrà la nota de les Presentacions/exposicions. La nota mínima en cada avaluació serà 4. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Badia, E, Enfoque ISO 9000: Normalización, Homologación, Certificación, Acreditación, Aseguramiento (ISO ) 9000, Editorial Deusto, 1998
Fuentes Arderiu, X, Guia per al control intern de la qualitat de la mesura de magnituds biològiques utilitzant materials de control, Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, Invitro veritas 2006
Burtis CA, Ashwood ER, Tietz Textbook of Clinical Chemistry 2nd ed, W.B. Saunders Company , Philadelphia, 2001
Fuentes X, Castiñeiras M J, Queraltó J M, Bioquímica Clínica y Patologia Molecular, Editorial Reverté, 1998
Gonzalez de Buitrago, JM, Bioquímica Clínica, Editorial McGraw-Hill , 1998
González Sastre F, Bioquímica Clínica, Barcanova, Barcelona 1993
, Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. (ISO 9001:2008) , Ediciones AENOR, 2008
Kaplan LA, Pesce AJ , Clinical Chemistry, Theory, Analysis, and correlation, The C.V. Mosby Company , St Louis 2009
Todd Sanford Davidsohn, Henry’s Clinical Diagnosis and Management, Saunders, Philadelphia, 2001
Compaño R, Ríos A, Garantía de la Calidad en los Laboratorios analíticos, Editorial Síntesis, 2002
Fernandez Espina C, Gestión de la calidad en el Laboratorio Clínico, Editorial médica panamericana, 2005
Departament de treball, Industria, Comerç i Turisme, Manual d’aplicació de la ISO 9001:2000 en els Laboratoris Clínics, Generalitat de Catalunya, 2003
Noblejas M, La gestión por processos en el Laboratorio Clínico según la Norma UNE-EN ISO 9001, Ediciones AENOR, 2006
Salas A, La norma UNE-EN ISO 9001 en laboratorios clínicos. Guía práctica para su implantación, Ediciones AENOR, 2009
|
UNE-EN ISO 15189:2013 Laboratorios Clínicos. Requisitos particulares
para la Calidad y la Competencia ICH HARMONISED TRIPARTITE GUIDELINE.
VALIDATION OF ANALYTICAL PROCEDURES: TEXT AND METHODOLOGY Q2(R1).
International Council On Harmonisation Analytical Procedures and
Methods Validation for Drugs and Biologics. Guidance for Industry,
January 2015. Food and Drug Administration (FDA) |
Complementària |
|
http://www.acclc.cat http://www.aefa.es/ http://www.clinchem.org/ http://ifcc.org/ http://www.labtestsonline.es/
http://www.seqc.es/ |
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
VACUNES I FÀRMACS/19204206 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL/19204116 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|