DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOCATALITZADORS IMMOBILITZATS Codi 19204223
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
KATAKIS , IOANIS
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi quantitatiu de biocatalitzadors immobilitzats (cèl·lules i enzims). S'analitzen els efectes de transport de matèria a la cinètica d'aquests sistemes. Es donen les eines que permeten el disseny de processos i productes que es basen en els mateixos. S'estudien algunes aplicacions detalladament (sistemes de tractament d'aigües residuals, biorreactors de cèl·lules animals i biosensors). Els estudiants trien un tema sobre el qual elaboren un projecte de disseny i simulació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Bioatalitzadors immobilitzats: per què, com i aplicacions
2. El problema fonamental: transport de matèria acoblat amb reacció
3. Descripció matemàtica del problema fonamental
4. Resolució del problema matemàtic: analítica (casos simples)
5. Resolució del problema matemàtic: Madonna
6. Balanços microscòpics: Enzims i cèl·lules
7. Balanços macroscòpics i disseny de reactors
8. Exemples de disseny i anàlisi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
10 17 27
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis
A1
A12
10 3 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A12
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos Cada tema es presenta a través de la descripció d'una situació o un problema real. Els alumnes desenvolupen una solució. Aquesta solució es generalitza.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques S'explica el programa Madonna de resolució d'equacions diferencials. S'usa per fer exercicis i resoldre el projecte triat per cada alumne.
Resolució de problemes, exercicis Problemes o "Handouts" es lliuren per a alguns temes i es resolen majoritàriament en classe.
Atenció personalitzada Consultoria per al desenvolupament del projecte.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultoria per al desenvolupament del projecte i resolució de dubtes. Dilluns, Dimarts i Dijous de 12:00 a 14:00 en el despatx 305 (DEQ)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A12
Participació en el desenvolupament dels casos 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
Presència en les hores del laboratori
5
Resolució de problemes, exercicis
A1
A12
Resolució de problemes a casa (preparació de classes) o en classe (Handouts). Hi haurà cinc proves d'aquest tipus al llarg de l'any. 20
Proves de desenvolupament
A1
A12
Un cas definit pel professor es desenvolupa amb un informe. Aquest informe es valora i té un 30% de "pes" en la nota final. Un segon tema es tria per l'estudiant per al seu desenvolupament segons els seus interessos. Es presenta un informe d'aquest mini-projecte i té un "pes" de 40% en la nota final.
70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consisteix en un examen sobre tota la matèria i pot reemplaçar la nota del projecte triat per l'estudiant (un 40% de la nota final). La resta de la nota de l'avaluació continuada no es pot reemplaçar per l'examen. L'examen tindrà durada de tres hores.


Fonts d'informació

Bàsica I.J. Duna, E. Heinzle, J. Ingham y J.E. Prenosil, Biological Reaction Engineering: Dynamic Modelling Fundamentals with Siumulation Examples, 2a, 2000
M.L. Shuler y F. Kargi, Bioprocess Engineering: Basic Concepts, 2a, 2001

programa Berkeley Madonna http://www.berkeleymadonna.com/

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES/19204001
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118
ENZIMOLOGIA/19204106
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent