DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ALIMENTS FUNCIONALS, COMPOSTOS BIOACTIUS I NUTRACÈUTICS Codi 19204237
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
Adreça electrònica albert.bordons@urv.cat
begona.muguerza@urv.cat
Professors/es
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Conèixer els efectes dels components probiòtics i prebiòtics sobre la salut
Comprendre les bases de legislació referent a pro i prebiòtics
Entendre el paper de la EFSA en Europa en relació als aliments funcionals
Conèixer els efectes dels components bioactius dels aliments sobre la salut
Identificar els perfils nutricionals saludables
Comprendre les bases de legislació referent a aliments
Entendre el paper de la EFSA en Europa en relació als aliments
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 0


Introducció . Concepte d'aliment i ingredient funcional. Relació nutrició - salut. Tipus d'aliments funcionals. Característiques dels aliments funcionals : funcionalitat fisiològica i funcionalitat tecnològica.
Tema 1 Anatomia, fisiologia i bioquímica del tracte gastrointestinal. Microbiota. Malalties digestives. Models in vitro d’intestí.
Tema 2
Regulació dels aliments funcionals. Reglamentació europea. Diferència aliment funcionl - Novell food. FUFOSE . Passclaim. EFSA . Dossiers per a l'acceptació d'un claim . Evidència científica. Caracterització dels ingredients i aliments funcionals.
Tema 3
Disseny d'aliments funcionals. Tendències de consum. Definició de dianes fisiològiques : sectors poblacions, incidències de patologies. Definició de la funcionalitat. Perfil nutricional : concepte , perfils nutricionals " adequats" , millora del perfil nutricional, disseny d'aliments funcionals més saludables.
Tema 4

Fitosterols . Definició . Evidència científica. Aprobación com novell food. Aprovació per l'EFSA com a agent hipocolesteromiant .
Tema 5
Probiòtics i prebiòtics . Fibra alimentària. Evidència científica dels prebiòtics i probiòtics. Selecció de cultius iniciadors probiòtics per al seu ús en aliments. Definició de les dianes fisiològiques i sectors poblacionals. Aplicació en diferents patologies o estats de salut. Exemples de mercat.
Tema 6
Àcids grassos. Àcids grassos saturats . Greixos trans. Altres àcids grassos amb propietats beneficioses. Àcids grassos mono i poliinsaturats . CLA . Desafiaments tecnològics. Exemples de mercat.
Tema 7


Antioxidants. Ús d'antioxidants en un aliment funcional. Mecanisme d'actuació. Mesura de l'eficàcia : quantificació i caracterització dels compostos antioxidant. Mesura de la capacitat antioxidant. Exemples de mercat.
Tema 8

Pèptids bioactius . Funcionalitat. Obtenció de pèptids bioactius. Identificació de pèptids . Exemples de mercat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A8
26 35 61
Debats
A8
16 50 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
12 32 44
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A8
4 19 23
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Comentar com serà el desenvolupament de l'assignatura, les metodologies, els continguts, el sistema d'avaluació i les fonts d'informació.
Sessió Magistral Exposició i explicació dels continguts teòrics de l'assignatura
Debats Debats sobre temes diversos relacionats amb el contingut de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions de treball d'algun dels temes. Discussió entre tots del tema, valorant punts més importants
Atenció personalitzada Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs

Atenció personalitzada
Descripció
Departament de Bioquímica i Biotecnologia. -Begoña Muguerza: Despatx 100. correu electronic: begona.muguerza@urv.cat -Francisca Isabel Bravo: Despatx 100. correu electronic: franciscaisabel.bravo@urv.cat -Albert Bordons: Despatx 114. correu electronic: albert.bordons@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A8
Preparació del tema a debatre, participació activa en el debat, treball en equip. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
Treball a classe, intervencions, discussió 40%
Proves mixtes
A8
Prova objectiva individual amb preguntes de respostes curtes, sobre continguts de tots temes 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Hasler, C. M., Functional foods: Their role in disease prevention and health promotion. Scientific Status Summary. Food Tech. 52(11):63-70, , 1998

Schmidl, M.K. and Labuza, T.P. , Essentials of functional foods, Aspen Press. Minnessota, 2003

Blade et al., Proanthocyanidins in health and disease. BioFactors 42(1): 5-12, , 2016

J.N. Govil, Manohar Pathak, Flavonoids and Antioxidants in Recent Progress in Medicinal Plants (volume 40), , 2016

Michael P. Doyle and Larry R. Beuchat, Food microbiology : fundamentals and frontiers. Cap. 42, Michael P. Doyle and Larry R. Beuchat, 3d ed, ASM press 2007.

Susan Sungsoo Cho, E. Terry Finocchiaro, Handbook of prebiotics and probiotics ingredients : health benefits and food applications , Susan Sungsoo Cho, E. Terry Finocchiaro., CRC Press 2010.

Shelly Jardine, Prebiotics and probiotics, Shelly Jardine, Wiley-Blackwell, 2009.

Hasler, C. M. (1998). Functional foods: Their role in disease prevention and health promotion. Scientific Status Summary. Food Tech. 52(11):63-70.

Roberfroid M.(2002). Aliments fonctionnels. Collection Sciences & Techniques agroalimentaires. Editions Tec&Doc. París.

Schmidl M.K. and T.P. Labuza.(2003). Essentials of functional foods. Aspen Press. Minnessota

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És requisit imprescindible per superar l'assignatura obtenir un mínim de 5 punts sobre 10 en l'examen tipus mixte. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent