DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 19204301
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de grau Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.poblet@urv.cat
jose.cano@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
alex.fragoso@urv.cat
ricardo.cordero@urv.cat
javier.capilla@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
begona.muguerza@urv.cat
raul.beltran@urv.cat
Professors/es
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
FRAGOSO SIERRA, ALEX
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
CAPILLA LUQUE, JAVIER
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant E TFG es un treball realitzat individualment que te com a finalitat l'acreditació per part de l'alumne que ha adquirit les competències associades al títol i la seva aplicació en un tema especific relacionat amb els continguts propis de la titulació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A3 Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisis i separació de biomolècules, així com les tècniques de cultiu de microorganismes i de cèl•lules d'organismes pluricel•lulars
 A6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
 A9 Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
 A11 Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors
 A12 Identificar i desenvolupar les operacions unitàries d'enginyeria bioquímica, integrant-les amb els fonaments biològics, i saber aplicar-les al disseny de bioreactors i als processos de separació
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A14 Valorar l'impacte soci-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics, i assegurar les disposicions legals vigents
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A2 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A3 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A4 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A5 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A6 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A7 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A8 Elaborar conclusions a partir d'uns resultats
 A9 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
 A10 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 A11 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A12 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A13 Plantejar una hipòtesi i objectius
 A14 Plantejar un projecte de treball i haver-ho resolt satisfactòriament.
 A15 Elaborar un discurs concís, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
Defensar en públic els resultats obtinguts
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Elaboració del treball de fi de grau
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B7
C1
C2
C3
C5
0 215 215
Selecció/assignació del treball de fi de grau
B8
C6
1 3 4
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
C6
3 0 3
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
B6
C1
C4
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió presencial amb el coordinador del TFG on s'informarà sobre el desenvolupament del treball.
Elaboració del treball de fi de grau Es tracta d'un projecte en l'ambit de la Biotecnologia. Ha de ser un exercici original fet individualment on es sintetitzin totes les competències adquirides durant el tres anya de formació del Grau.
El TFG pot estar relacionat amb les pràctiques externes o pot ser un tema independent.
Consta de dues parts, una memòria escrita i la presentació oral devant un tribunal
Selecció/assignació del treball de fi de grau El tema del TFG serà proposat per l'alumne segons les seves preferències sense perjudici de que es puguin posar en contacte de manera personal amb els professors que considerin adients.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.
Presentació i defensa del treball de fi de Grau L'alumne haurà de lliurar tres exemplars de la memòria enquadernats a la Secretaria del Centre i un exemplar via Moodle dins dels terminis que indica la Guia Docent.
S'avaluara la memòria escrita en base al model d'avaluació que es troba a la Normativa TFG, (annex 2). Si el treball s'avalua positivament es passa a la defensa oral.El coordinador lliurara als alumnes la nota final i en el cas que no s'hagi aprovat informara de les correccions necessàries i si s'escau de l'inici d'un nou procés.
La presentació oral sera la data marcada a la guia docent. La durada de l'exposició es de 15 minuts i 5 minuts de preguntes del tribunal

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.

 

Normativa TFG Grau Biotecnologia: Normativa tfg biotec


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B2
B3
B4
B7
C1
C2
C3
C5

S'avaluara la memòria escrita en base al model d'avaluació que es troba a la Normativa TFG, (annex 2). Si el treball s'avalua positivament es passa a la defensa oral.El coordinador lliurara als alumnes la nota final i en el cas que no s'hagi aprovat informara de les correccions necessàries i si s'escau de l'inici d'un nou procés.
40%
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
B6
C1
C4
Per l'avaluació es tindrà en compte la valoració descrita a la Normativa TFG. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent