DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 19204401
Ensenyament
Grau de Biotecnologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
anna.ardevol@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
javier.capilla@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
CAPILLA LUQUE, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Es consideren pràctiques externes (PE) les estades pràctiques a la pròpia universitat, en empreses, centres de recerca, o d’altres entitats públiques o privades, nacionals o estrangeres (centres receptors). Llur activitat ha d’estar vinculada directament amb el Grau que cursa l’alumne, en aquest cas de Biotecnologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisis i separació de biomolècules, així com les tècniques de cultiu de microorganismes i de cèl•lules d'organismes pluricel•lulars
 A6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
 A9 Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
 A11 Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors
 A12 Identificar i desenvolupar les operacions unitàries d'enginyeria bioquímica, integrant-les amb els fonaments biològics, i saber aplicar-les al disseny de bioreactors i als processos de separació
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A14 Valorar l'impacte soci-econòmic i les implicacions bioètiques dels diferents processos biotecnològics, i assegurar les disposicions legals vigents
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A4 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Conèixer empreses, institucions i organismes vinculats a la Biotecnologia.
 A5 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A6 Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A7 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A8 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A9 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A10 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A11 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A12 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A13 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A14 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
 A15 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B4 Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
 B8 Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica necessitats de formació

Procediments de selecció i assignació
Procediments
L'estudiant escull el centre de destinació en funció dels seus interessos personals i disponibilitat a acollir-lo al centre de realització de les pràctiques externes. En cas de considerar-se oportú, la nota mitjana de l'expedient acadèmic s'usarà com eina de valoració.

Aquesta relació es cobreix a través d'un conveni de col·laboració específic per cada estudiant.

L'estudiant té un tutor acadèmic ( responsable d'aquesta assignatura) i un tutor professional del centre de destinació.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A7
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
C6
4 0 4
Estada de pràctiques
B2
B4
B6
B8
C3
C4
C6
0 270 270
Memòria
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B2
B4
B6
B8
C3
C4
C6
0 25 25
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Seguiment del treball de l'alumne en les pràctiques externes per part del coordinador i dels tutors extern.
Estada de pràctiques Realització per part de l'alumne del treball assignat al Centre Receptor.
Memòria Presentació d'una memòria escrita per part de l'alumne del treball fet al centre receptor.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Coordinador/a de Pràctiques Externes. El Coordinador/a, al Grau de Biotecnologia és un professor/a del Departament de Bioquímica i Biotecnologia. El Coordinador de les Pràctiques Externes tindrà les funcions següents: -Informar a principi de curs, de les normes que afecten a la realització i avaluació de les Pràctiques Externes en una sessió presencial orientativa a tots els estudiants matriculats. -Assignar a tots els alumnes el centre receptor respectant tant com es puguin les preferències de l’alumnat. -Assegurar que els alumnes iniciïn les Pràctiques Externes després de formalitzar el Conveni entre URV i el Centre Receptor i el Conveni Específic de Centre. Els alumnes han d’estar matriculats de l’assignatura de Pràctiques Externes per tal de poder-la realitzar.  -Informar als alumnes sobre les pautes per l’elaboració de la memòria.


Tutor del Centre Receptor. El tutor del Centre Receptor  tindrà com a funcions: - Assegurar que l’alumne pugui realitzar les pràctiques en condicions de seguretat i higiene en el treball. - Assegurar a l’alumne un correcte aprenentatge, seguint sempre les normes internes de l’empresa i la confidencialitat. - Omplir la Fitxa de l’avaluació de l’alume de l’empresa en la qual l’estudiant ha realitzat les pràctiques externes.

Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
B2
B4
B6
B8
C3
C4
C6
La Comissió Avaluadora valorarà la Fitxa d’avaluació de l’estada de l’alumne/a emplenat per l’empresa receptora . 25 %
Memòria
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B2
B4
B6
B8
C3
C4
C6
Es disposa d'una rúbrica a Moodle, per l'adequada valoració de la memòria per part dels diferents avaluadors ( 2) 75%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Cal usar totes les fonts d'informació que l'estudiant consideri oportú per a dur a terme de forma  òptima la seva estada en pràctiques, així com cal indicar-la adequadament a la memòria presentada

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent