Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de química general i química orgànica a l'enologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria.
Conèixer la estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions. Conèixer les bases de la Química nuclear.
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars).
Conèixer les propietats dels gasos i entendre el seu comportament.
Conèixer i saber aplicar els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques.
Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques.
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics.
Reconèixer la nomenclatura i formulació química.
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic).
Conèixer les bases de la química nuclear
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Estructura atòmica. |
Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
|
2.- Enllaç. |
Tipus d’enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
|
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
4.- Forces intermoleculars i estats d’agregació. |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts de fusió, etc.
|
5.- Gasos. |
Gasos
|
6.- Reaccions i estequiometria. |
Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
|
7.- Termodinàmica. |
Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica. Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas.
|
8.- Equilibri en dissolució. |
Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nerst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.
|
9.- Dissolucions ideals. |
Lleis de Raoult i Henry. Propietats col·ligatives.
|
10.- Cinètica. |
Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
|
11.- - Química nuclear. |
Radiactivitat. Aplicacions dels radioisòtops.
|
12.- Pràctiques de laboratori. |
1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Preparació d'una solució tampó.
4.- Volumetria redox: determinació de la concentració d'aigua oxigenada en una aigua oxigenada comercial.
5.- Calor de neutralització i calor integral de dissolució.
6.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
7.- Preparació i recirstal.lització de l'aspirina.
8.- Preparació d'un complex de Cu(II) amb sacarina.
9.- Cinètica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
82 |
140 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
19 |
27 |
46 |
Pràctiques a laboratoris |
|
54 |
15 |
69 |
Treballs |
|
3 |
9 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
9 |
19 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus. |
Treballs |
Realització en grup i defensa pública d'un treball sobre la "relació de la química amb la vida diària". |
Descripció |
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 3 hores al llarg de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bloc juntament amb el bloc de Treballs ha de ser de 4.
La nota d'aquest bloc juntament amb el bloc de Treballs comptarà un 25% a la nota final de l'assignatura. |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bolc ha de ser de 5.
La nota d'aquest bloc comptarà un 25% a la nota final de l'assignatura.
|
25% |
Treballs |
|
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bloc juntament amb el bloc de Resolució de problemes i exercicis ha de ser de 4.
La nota d'aquest bloc juntament amb el bloc de Resolució de problemes i exercicis comptarà un 25% a la nota final de l'assignatura. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
La nota mínima per poder aprovar l'assignatura d'aquest bolc ha de ser de 5.
La nota d'aquest bloc comptarà un 50% a la nota final de l'assignatura.
Es realitzaran 4 proves parcials. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòra hi haurà un examen final de coneixements, mantenint les notes de l'avaluació continuada. Cal tenir en compte que si a les pràctiques o a l'avaluació continuada no s'ha assolit la nota mínima requerida no es podrà aprovar l'assignatura en la segona convocatòria. |
Bàsica |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 8ª, Prentice Hall
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, , Thomson
|
|
Complementària |
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, , Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, , Ed. Vicens Vives
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, , University Science Books
, , ,
V. López Solanas, Téncicas de Laboratorio, 2a, Edunsa
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|