Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de química general i química orgànica a l'enologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria.
Conèixer la estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions. Conèixer les bases de la Química nuclear.
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars).
Conèixer les propietats dels gasos i entendre el seu comportament.
Conèixer i saber aplicar els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques.
Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic.
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques.
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics.
Reconèixer la nomenclatura i formulació química.
Saber interpretar dades i resultats experimentals.
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic).
Conèixer les bases de la química nuclear.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Estructura atòmica. |
Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
|
2.- Enllaç. |
Tipus d’enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
|
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
4.- Forces intermoleculars i estats d’agregació. |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts de fusió, etc.
|
5.- Gasos. |
Gasos
|
6.- Reaccions i estequiometria. |
Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
|
7.- Termodinàmica. |
Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica. Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas.
|
8.- Equilibri en dissolució. |
Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nerst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.
|
9.- Dissolucions ideals. |
Lleis de Raoult i Henry. Propietats col·ligatives.
|
10.- Cinètica. |
Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
|
11.- Pràctiques de laboratori. |
1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Preparació d'una solució tampó.
4.- Volumetria redox: determinació de la concentració d'aigua oxigenada en una aigua oxigenada comercial.
5.- Calor de neutralització i calor integral de dissolució.
6.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
7.- Preparació i recirstal.lització de l'aspirina.
8.- Preparació d'un complex de Cu(II) amb sacarina.
9.- Cinètica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
88 |
146 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
19 |
33 |
52 |
Pràctiques a laboratoris |
|
54 |
15 |
69 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
9 |
19 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus. |
Descripció |
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 3 hores al llarg de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.
La nota d'aquest bloc comptarà un 25% a la nota final de l'assignatura.
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 4.5 en aquest bloc.
La nota d'aquest bloc comptarà un 75% a la nota final de l'assignatura.
Es realitzaran 3 proves parcials. |
75% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria hi haurà un examen final de coneixements, mantenint les notes de les pràctiques a laboratoris (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura). Els alumnes que tinguin suspeses les pràctiques s'avaluaran a més d'aquesta part.
|
Bàsica |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 8ª, Prentice Hall
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, , Thomson
|
|
Complementària |
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, , Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, , Ed. Vicens Vives
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, , University Science Books
, , ,
V. López Solanas, Téncicas de Laboratorio, 2a, Edunsa
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|