Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars i les seves aplicacions biotecnologiques.
Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A3
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic.
Conèixer la utilitat dels diferents tipus de microscopis òptics i electrònics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures.
Tipus B
Codi
Resultats d'aprenentatge
Tipus C
Codi
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Tema
Subtema
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció.
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.
Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.
Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.
BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció.
Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.
Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.
Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.
Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.
Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.
Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.
Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.
Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.
Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.
Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.
Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.
Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.
Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.
Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.
Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.
Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.
Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.
Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.
Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.
Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.
Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.
Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula durant el primer quatrimestre, distribuïda en tres hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris
Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 30 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 10 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir al servei de Fotocopisteria del Centre.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.
Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent
consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors.
Donat que els professors d'aquesta assignatura tenen els seu despatxos a la Facultat de Medicina de Reus recomenenem a l’alumne que faci us de l’atenció personalitzada mitjançant el us del correu electrònic en qualsevol moment al llarg del curs.
L'assignatura s'avaluarà a través d'un examen parcial que es realitzarà durant l'hora de classe capa mitjans del curs i que serà eliminatori de matèria si es superar amb una nota mínima de 5 sobre 10. L'examen final o prova de síntesis (veure calendari) es tindrà que supera en la mateixa nota que el parcial. La nota final per els alumnes que haigin fet el parcial i l'hagin superat sera la nota promig. La nota del parcial no es guarda per Setembre. Els exàmens inclouran preguntes conceptuals (i esquemes) del blocs de la matèria, generalment 4-6 preguntes del bloc 1, i 1 o 2 preguntes dels altres blocs.
La evacuació de les pràctiques guiades es realitza a traves de la assistència que es obligatòria, per tots els alumnes excepte els repetidors i a traves 1 qüestió inclosa al examen final.
Aquells alumnes que hagin faltat a més dues pràctiques sense causa justificació se’ls li farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa
20%
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris: 1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés) Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.
2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.
3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.
Fonts d'informació
Bàsica
Biología celular
PANIAGUA, R. & cols.
2ª ed. McGraw-Hill Interamericana
Madrid (2003)
Llibre
Biología celular y molecular
KARP, G.
4ª ed. McGraw-Hill Interamericana
Mèxic (2005)
Llibre
Biología celular y molecular
Lodish, H. et al.
5ª ed. Panamericana
Barcelona (2005)
Llibre
Biología del desarrollo
Gilbert
7ª ed. Panamericana
Barceolna 2005)
Llibre
Biología molecular de la célula
ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON
4ª ed. Omega.
Barcelona (2004)
Llibre
Biología molecular del gen
WATSON, J. et al.
5ª ed Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Genética moderna
GRIFFITHS AJF, GELBART WM, MILLER JH
Mc Graw-Hill lnteramericana
Madrid (2000)
Llibre
Genética. Un enfoque conceptual.
PIERCE, B.A.
2ª ed Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Introducción a la Biología Celular
ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P.
2ª ed. Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Complementària
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent