DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BIOLOGIA CEL·LULAR Codi 19214006
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
Adreça electrònica mariaisabel.inza@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
dixiealexandra.giraldo@urv.cat
arturo.levican@urv.cat
Professors/es
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
GIRALDO LÓPEZ, DIXIE ALEXANDRA
LEVICAN ASENJO, ARTURO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars i les seves aplicacions biotecnologiques. Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer la utilitat dels diferents tipus de microscopis òptics i electrònics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció.
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.


Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.


Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.

BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció. Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.


Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.


Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.


Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.


Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.


Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.


Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 17. NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL NUCLEAR. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 18. NUCLI INTERFÀSIC: MATRIU NUCLEAR. Composició i organització del material genètic: la cromatina.


Tema 19. NUCLI INTERFÀSIC: NUCLÈOL. Estructura. Organització molecular. Activitat fisiològica. Biogènesi.


Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.


BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.


Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.


Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.


Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.


Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.


Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.

BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.

Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.


Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.


Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.


Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.


Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.


Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.


Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.


Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.


Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.
Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
1 0 1
Sessió Magistral
A3
28 42 70
Pràctiques a laboratoris
A3
24 10 34
Seminaris
A3
14 24 38
Atenció personalitzada
A3
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula durant el primer quatrimestre, distribuïda en tres hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 30 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 10 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir al servei de Fotocopisteria del Centre.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.
Seminaris Els Seminaris consistiran en presentacions en forma de PowerPoint que realitzaran els alumnes en grups de 3 o 4 a partir de una publicació recent que se'ls facilitarà i que avalua aspectes relacionats amb el contingut del temari teòric de l’assignatura. Els integrants de cada grup de treball, així com la publicació corresponent seran assignats pels professors encarregats dels seminaris.
La presentació haurà d'incloure:
1. Introducció (10 min)
2. Contingut de l'article (10-15 min)
- Problemàtica que es planteja
- Resultats obtinguts

Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors. Donat que els professors d'aquesta assignatura tenen els seu despatxos a la Facultat de Medicina de Reus recomenenem a l’alumne que faci us de l’atenció personalitzada mitjançant el us del correu electrònic en qualsevol moment al llarg del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves de dos exàmens parcials i d’un examen final o de síntesi que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. Els alumnes que hagin superat els exàmens parcials no hauran d'examinar-se al final de la part del programa avaluada en els exàmens parcials. L’examen final o de síntesi inclourà preguntes curtes o esquemes dels tres blocs temàtics, i una pregunta de pràctiques.
La nota final de l’assignatura serà la derivada de les notes aprovades obtingudes en els dos exàmens més la nota obtinguda en els seminaris. Sinó es així, la nota final suspesa serà nomes la obtinguda en l’examen final o de síntesis.
Totes aquells alumnes que no hagin aprovat algun dels exàmens tindran l'oportunitat de fer un examen de recuperació (segona convocatòria) que tindran la mateixa estructura que l'examen final. Al igual que els altres exàmens hauran de superar-se en una nota mínima de 5 sobre 10, sinó es així, no es podrà considerar en la nota final ni la nota del parcial o final si esta aprovada ni la de la presentació. La nota dels seminaris es guardarà durant el següent curs acadèmic per els alumnes repetidors.
70%
Pràctiques a laboratoris
A3
La evacuació de les pràctiques guiades es realitza a traves de la assistència que es obligatòria, per tots els alumnes excepte els repetidors i a traves 1 qüestió inclosa al examen final.
Aquells alumnes que hagin faltat a més dues pràctiques sense causa justificació se’ls li farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa
10%
Seminaris
A3
Al final de cada seminari es realitzarà una avaluació del tema desenvolupat que consistirà en 5 preguntes tipus Veritable/Fals (10 minuts per respondre) (10% nota seminaris)
Avaluació de l’exposició (10% de la nota de seminaris)
Cada component del grup deurà presentar una part del treball per poder ser avaluat. Els professors i els companys de classe podran formular preguntes relatives al treball exposat.
20%
Altres  

Els alumnes repetidors no tenen obligació de repetir les practiques si les varen realitzar totes, però si cal que s'examinin de la pregunta de practiques en l'examen final. Així mateix no caldrà que facin els seminaris de nou i se lis guardarà la nota obtinguda nomes durant el següent curs acadèmic. Les notes parcial aprovades dels continguts teòrics no es guarden per el següent curs acadèmic.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris:
1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics:
a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza)
b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i
c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés)
Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.

2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.

3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.


Fonts d'informació

Bàsica
Biología celular PANIAGUA, R. & cols. 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana Madrid (2007) Llibre


Biología celular y molecular KARP, G. 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana Mèxic (2005) Llibre


Biología celular y molecular Lodish, H. et al. 5ª ed. Panamericana Barcelona (2005) Llibre


Biología del desarrollo Gilbert 7ª ed. Panamericana Barceolna 2005) Llibre


Biología molecular de la célula ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON 4ª ed. Omega. Barcelona (2004) Llibre


Biología molecular del gen WATSON, J. et al. 5ª ed Panamericana Barcelona (2006) Llibre


Genética moderna GRIFFITHS AJF, GELBART WM, MILLER JH Mc Graw-Hill lnteramericana Madrid (2000) Llibre


Genética. Un enfoque conceptual. PIERCE, B.A. 2ª ed Panamericana Barcelona (2006) Llibre
Introducción a la Biología Celular ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P. 2ª ed. Panamericana Barcelona (2006) Llibre
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent