Tema |
Subtema |
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció. |
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.
Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.
Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.
|
BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció. |
Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.
Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.
Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.
Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.
Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.
Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.
Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 17. NUCLI INTERFÀSIC: EMBOLCALL NUCLEAR. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 18. NUCLI INTERFÀSIC: MATRIU NUCLEAR. Composició i organització del material genètic: la cromatina.
Tema 19. NUCLI INTERFÀSIC: NUCLÈOL. Estructura. Organització molecular. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.
Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.
Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.
Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.
Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.
Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
|
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques. |
Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.
Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.
Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.
Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.
Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.
Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.
Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.
Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.
Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.
Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.
|
Descripció |
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent
consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors.
Donat que els professors d'aquesta assignatura tenen els seu despatxos a la Facultat de Medicina de Reus recomenenem a l’alumne que faci us de l’atenció personalitzada mitjançant el us del correu electrònic en qualsevol moment al llarg del curs. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris: 1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés) Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent. 2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació. 3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
Biología celular
| PANIAGUA, R. & cols.
| 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana
| Madrid (2007)
| Llibre
|
|
|
| Biología celular y molecular
| KARP, G.
| 4ª ed. McGraw-Hill Interamericana
| Mèxic (2005)
| Llibre
|
|
|
| Biología celular y molecular
| Lodish, H. et al.
| 5ª ed. Panamericana
| Barcelona (2005)
| Llibre
|
|
|
| Biología del desarrollo
| Gilbert
| 7ª ed. Panamericana
| Barceolna 2005)
| Llibre
|
|
|
| Biología molecular de la célula
| ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON
| 4ª ed. Omega.
| Barcelona (2004)
| Llibre
|
|
|
| Biología molecular del gen
| WATSON, J. et al.
| 5ª ed Panamericana
| Barcelona (2006)
| Llibre
|
|
|
| Genética moderna
| GRIFFITHS AJF, GELBART WM, MILLER JH
| Mc Graw-Hill lnteramericana
| Madrid (2000)
| Llibre
|
|
|
| Genética. Un enfoque conceptual.
| PIERCE, B.A.
| 2ª ed Panamericana
| Barcelona (2006)
| Llibre
|
|
|
| Introducción a la Biología Celular
| ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P.
| 2ª ed. Panamericana
| Barcelona (2006)
| Llibre | |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|