Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A12 |
Ser capaç d'administrar i dirigir el conjunt de la qualitat d'una empresa vitivinícola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A12 |
Conèixer i aplicar els sistemes de gestió de la qualitat i de la seguretat de la indústria vitivinícola
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
| | B2 |
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
| | B8 |
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
La industría vitivinícola en el segle XXI. Normativa i legislació alimentària i normativa i legislació específica del vi. Introducció a la qualitat alimentària. |
Tema 2. La Qualitat |
Definició. Antecedents històrics. Característiques de la qualitat. Qualitat i conformitat. Paràmetres de la qualitat. La gestió de la qualitat. Control de qualitat. Assegurament de la qualitat. Millora de la qualitat. |
Tema 3. Organitzacions i entitats relacionades amb la qualitat |
Reglament de la infraestructura per a la qualitat i la seguretat industrial. L'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC). L'Associació Espanyola de Normalització i Certificació (AENOR). L'Associació Espanyola per a la Qualitat (AEC). El Comitè Europeu de Normalització (CEN). L'Organització Internacional de Normalització (ISO). La qualitat a Internet. |
Tema 4. La qualitat del producte |
Protecció de la genuïnitat i la qualitat del vi i dels productes relacionats. Objectius. Legislació alimentària. Denominacions d'origen, IGP, vins de la terra i vins de taula. La gestió de la prevenció |
Tema 5. La traçabilitat |
Implementació de la traçabilitat en l'empresa. Sistemes de traçabilitat i identificació. Legislació aplicable. |
Tema 6. Sistema de gestió de la seguretat alimentària |
Introducció al sistema APPCC: El sistema d'APPCC. Origen i objectius. Normativa i legislació aplicable. Glossari de termes i conceptes bàsics. |
Tema 7. Implantació i manteniment del sistema APPCC |
Accions necessàries per a la implantació del sistema APPCC. Documentació i registres del sistema APPCC. Verificació del sistema APPCC. Objectius i beneficis. Desenvolupament de les auditories. Avantatges i limitacions del sistema APPCC. Sistemes de gestió de la qualitat |
Tema 8. Gestió de la qualitat |
Introducció: Fonaments de la Gestió de la Qualitat. L'estandardització de la qualitat: sistemes de gestió de la qualitat. Terminologia de la qualitat. Normes de qualitat. Guies d'ajuda per a la implantació de les normes / sistemes de qualitat. El procés de certificació: documentar, implantar i auditar.
Normes UNE-EN-ISO 9000 de gestió de la qualitat:
Models de gestió de la qualitat. Termes i definicions. Implantació del sistema de qualitat. Requisits generals de la documentació. El manual de qualitat. La identificació de processos i les seves interaccions. Eines de suport a la gestió de la qualitat i mètodes d'obtenció de dades per a la millora del sistema de qualitat en l'empresa
Certificació:
Objectius i tipus. Procediment de certificació: diagrama de flux. Informació preliminar. Sol.licitud de certificació. Auditoria de sistemes de qualitat. Funcionament i acreditació de les entitats de certificació de sistemes de qualitat: norma EN 45012. |
Tema 9. Protocols específics de qualitat per al sector agroalimentari |
EUREP-GAP. BRC (British Retail Council), IFS (International Food Standard), ISO 22.000, Q turística. |
Tema 10. Laboratoris d'assaig i calibració |
Definició de termes. Implantació de sistemes de qualitat en laboratoris d'assaig i calibratge (Norma EN ISO 17025). La sistemàtica analítica en l'acreditació. El control intern de la qualitat: gràfics de control. Bones Pràctiques de Laboratori. Acreditació dels laboratoris. |
Tema 11. Combinació dels sistemes APPCC i de gestió de la qualitat |
Similituds i diferències. Utilització del sistema de gestió de la qualitat per gestionar el sistema APPCC. Beneficis del sistema combinat. El concepte de qualitat total. Paper dels consumidors. |
Tema 12. La gestió mediambiental |
Concepte. Objectius. Antecedents. Política mediambiental. La família de normes ISO 14000. Requeriments de l'estàndard ISO 14001. Implantació i funcionament de l'estàndard ISO 14001. Certificació ISO 14001. Reglament EMAS 761/01. Integració amb un sistema de qualitat ISO 9000 |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
Proves orals |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà en què consisteix l'assignatura i la seva importància en el món professional |
Sessió Magistral |
S'explicaran els principals models de sistemes de gestió de la qualitat, la seguretat alimentària i els sistemes de gestió mediambiental |
Resolució de problemes, exercicis |
Es plantejaran exercisis curts per treballar a classe sobre problemes reals relacionats amb aquest àmbit |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es plantejaran supòsits reals (PBL) d'implementació de normes de qualitat, seguretat i gestió mediambiental en empreses enològiques |
Treballs |
Es plantejaran treballs per a desenvolupar individualment o en grup |
Atenció personalitzada |
S'atendran les consultes relacionades amb el desenvolupament formal i de continguts de l'assignatura |
Descripció |
S'atendran les consultes dels alumnes presencialment i virtual mitjançant el correu-e institucional a través de Moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Estudi de casos reals d'implementació de normes en una indústria del sector enològic. Lluirament d'un manual integrat de la qualitat, seguretat alimentària i control mediambiental |
20 |
Treballs |
|
Lliurament dels treballs encomenats al llarg del curs correctes en fons i forma |
40 |
Proves objectives de tipus test |
|
Revisió de conceptes relatius als continguts del curs |
5 |
Proves orals |
|
Exposició d'un projecte d'implementació de norma de qualitat o seguretat en una indústria |
20 |
Altres |
|
Participació en debats i fòrums de discussió en Moodle |
15 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un examen de tipus test on es demanarà el coneixement exhaustiu dels continguts de l'assignatura Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Compañó Beltrán, R., Rios Castro, A., Garantía de la Calidad en los Laboratorios Analíticos, Síntesis, Madrid
, Métodos de Análisis Comunitarios Aplicables en el Sector del Vino, A. Madrid Vicente, Madrid
Salazar Mato, José Francisco, Trazabilidad y seguridad alimentaria en frutas y hortalizas, , Almería
, htpp://www.agrodigital.com, ,
, http://www.mapa.es/es/alimentacion/pags/alimentos_calidad/calidad.htm, ,
, http://ec.europa.eu/agriculture/index_es.htm, ,
, http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp, ,
, http://www.fao.org, ,
, http://www.codexalimentarius.net/web/index_es.jsp, ,
Francisco Polledo, Juan José, Gestión de la seguridad alimentaria análisis de su aplicación efectiv, Mundi-Prensa, Madrid
Frutos Fernández, M¯ José, Aseguramiento de la calidad en la industria agroalimentaria, Uniiversidad Miguel Hernández, Elche
Frutos Fernández, María José, Control estadístico de la calidad en la industria agroalimentaria, Universidad Miguel Hernández, Elche
, Gestión de la calidad en la industria agroalimentaria, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, Madrid
, HACCP manual del auditor de calidad, Acribia, Zaragoza
, Etiquetado de los alimentos- normas bàsiques _ Codex alimentarius, ,
, El APPCC elemento clave para garantizar la seguridad alimentaria UPV, ,
Edwars Deming, Calidad, productividad y competitividad , Ed Diaz de Santos,
, ISO 9001:2008, ,
, ISO 17025, ,
|
|
Complementària |
, FOOD RESOURCE. ANALISIS SENSORIAL (http://food.oregonstate.edu/faq/sensory/card.html), ,
, LEGISLACION ALIMENTARIA (http://www.ainia.es/bases/gema/normasGenerales.nsf), ,
, Revista Consumer (http://revista.consumer.es), ,
, Servicio de Seguridad Alimentaria. Islas Baleares (http://dgsalut.caib.es/user/portal_salut/AlimentaciPortada.es.htm), ,
, ISO. Normas de Análisis sensorial (http://www.iso.ch/iso/en/CatalogueListPage.CatalogueList?ICS1=67&ICS2=240&ICS3=), ,
, Rapid Alert System for Food and Feed. RASFF. EC.(http://europa.eu.int/comm/food/food/rapidalert/index_en.htm), ,
, Análisis sensorial. Guía general para el personal de los laboratorios de evaluación sensorial. Parte 1: Responsabilidades del personal. (ISO 13300-1:2006), , AENOR
, Còdigo alimentario español, ,
, CGA-ENAC-LE, ,
, www.gencat.es/mediamb/qamb/ciso.htm , ,
, http://www.iso.ch/9000e/iso14000.pdf , ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI QUÍMICA ENOLÒGICA I/19214101 | QUÍMICA/19214003 | QUÍMICA ENOLÒGICA/19214102 | ANÀLISI SENSORIAL I/19214114 | ECONOMIA I GESTIÓ D'EMPRESES/19214125 | ANÀLISI QUÍMICA ENOLÒGICA II/19214103 | MARKETING VITIVINÍCOLA/19214126 | NORMATIVA I LEGISLACIÓ VITIVINÍCOLA/19214128 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|