DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) BIOLOGIA I FISIOLOGIA DE LA VINYA Codi 19214105
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.nadal@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
Professors/es
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
GIRALT ESTEVE, MIREYA
Web
Descripció general i informació rellevant Morfologia i Fisiologia de la Vinya.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris.
 A10 Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Conèixer les aptituds dels principals porta-empeltats i varietats productores de raïm per a vinificació.
Conèixer els factors causants d'estrès en el vinyer, les respostes fisiològiques de la planta i en funció de la seva interpretació, manejar les tècniques vitícoles adequades per a pal·liar els seus efectes del canvi climàtic
Disposar dels criteris necessaris per a decidir segons l'estat de maduració del raïm, la data de verema i l'entrada de la mateixa en celler.
 A10 Conèixer les aptituds dels principals porta-empeltats i varietats productores de raïm per a vinificació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:
Introducció.
Introducció a la viticultura. Breu història de la vinya i del vi. La fil.loxera i les seves repercussions.
TEMA 2:
Ampelografia
La família de les Vitàcies. El gènere Vitis. Rol de les espècies americanes. Morfologia i anatomia de la vinya.
TEMA 3:
Mètodes ampelografics
Els mètodes i caràcters ampelogràfics. Mètode ampelomètric de Galet. Codi ampelogràfic internacional de l’OIV.
TEMA 4:
Caracterització varietal
La identificació de varietats i portaempelts. Caràcters agronòmics i culturals.
TEMA 5
Reproducció
Reproducció sexual i asexual. El treball en el viver. Categories i comercialització del material vegetal.
TEMA 6:
Selecció genètica i sanitària
Heterogeneïtat genètica i sanitària del gènere Vitis. La millora vegetal. La selecció clonal. La millora sanitària. Diagnosi i sanejament de les virosis. Característiques principals de les malalties víriques.

TEMA 7:
Cicle biològic
Cicle biològic de la vinya. Cicle vegetatiu: El plor. La brotada. El creixement. L’agostament. Cicle reproductor: La iniciació floral. La floració. El quallat. La fructificació. El repòs hivernal. La latència dels borrons.
TEMA 8:
Fisiologia de la maduració
Fases del procés de maduració del raïm. Fisiologia de la maduració. Maduració fenòlica. Determinació de la data de verema.
TEMA 9:
Fisiologia de la nutrició
Fisiologia de la nutrició. Funció dels elements minerals en la vinya i necessitats al llarg del cicle anual. La clorosi fèrrica.
TEMA 10:
Fisiologia hídrica
Fisiologia hídrica en la vinya. Necessitats hídriques durant el cicle vegetatiu. Causes de l’estrès hídric i mesures. Repercusions del reg en la composició del raïm i del vi.
TEMA 11:
Fotosíntesi
Fotosíntesi. Respiració. Factors interns i externs que influeixen en l’eficàcia fotosintètica. Fotorespiració.
TEMA 12:
Fisiologia del creixement.
Fisiologia del creixement. Desenvolupament de la canòpia segons sistemes de conducció. Mesures de la superfície foliar i vigor del cep.
TEMA 13:
Qualitat de la verema
Equilibri vegetació/ producció: balanç i rol dels fitoreguladors. Microclima del cep: efecte sobre la composició i qualitat del raïm per a vinificar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
B5
C2
42 52.5 94.5
Seminaris
B5
C2
10 20 30
Pràctiques de camp/sortides
B4
C4
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
C4
2 2 4
Atenció personalitzada
C4
1 0 1
 
Proves mixtes
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries programa
Sessió Magistral teoria
Seminaris activitat teòrico-pràctica
Pràctiques de camp/sortides activitat pràctica
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària aclariment de conceptes

Atenció personalitzada
Descripció
Via moodle i correu electrònic. Cita: prèvia comunicació via mail.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B5
C2
preguntes oral 10%
Seminaris
B5
C2
treball en equip- presentacions 15%
Pràctiques de camp/sortides
B4
C4
informes 15%
Proves mixtes
C4
preguntes curtes i de desenvolupament 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica
  • Branas, J., Viticulture, ed. Dehan, Montpellier, 1974.
  • Champagnol, F., Élements de physiologie de la vigne et viticulture générale, editat per l'autor, Montpellier, 1984.
  • Galet, P., Précis d'ampélographie practique, ed. l'autor, Montpellier, 1991.
  • Galet, P., Précis de Viticulture, ed. l'autor, Montpellier, 2000.
  • García Luján, A., et al., Variedades de vid en Andalucia, Junta de Andalucia, Dirección General de Investigación y Extensión Agrarias, Sevilla, 1990.
  • Hidalgo L., Viticultura general, Mundi-prensa, Madrid, 2003.
  • Huglin P., Biologie et écologie de la vigne, 2a edició, Paris, Lavoisier, 1998.
  • OIV, Codes des caractères descriptifs des varietés et espéces de Vitis, 1983.
  • "Raïm de taula, El", Servei de Promoció a la Qualitat, Direcció General d'Innovació i Promoció Agrària. Generalitat de València, 1992.
  • Reynier, A., Manual de viticultura, Mundi prensa, Madrid 2002.
  • Ribéreau-Gayon i Peynaud, Ciencias i técnicas de la viña (Vol I), Hemisferio Sur, Buenos Aires, 1982.
  • Sotés Ruiz, V., et al., Manual de Variedades y Patrones de Vid, MAPA, Madrid 1990.
  • Winkler, A., Viticultura, Continental, Mèxic, 1984.
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
VITICULTURA/19214107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA VITÍCOLES/19214106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA/19214005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent