Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Controlar el sistema productiu de la matèria primera integrant els coneixements d’edafologia, climatologia i viticultura. |
| A7 |
Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
| | A7 |
Planificar el cultiu de precisió per a obtenir una òptima qualitat del raïm, considerant els factors del mitjà, clima i sòls, i les variacions interanuals. Coneixement de monitoratge en camp i interpretació de sensors.
| | A10 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. El Sòl Vitícola
|
Ecosistema Vitícola
El sòl vitícola: enfocs, funcions
Gènesi del sòl
Classificació dels sols
Components del sòl
Propietats del sòl
L'aigua en el sòl
Qualitat del sòl
|
Climatologia Vitícola
|
Conceptes de macroclima, mesoclima, microclima
Paràmetres climàtics
Classificacions climàtiques vitícoles
Sistema de classificació climàtica Multicriteria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16 |
19 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
0 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
6 |
14 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals en grups de 2/3 alumnes: Comentari recerca bibliogràfica sobre temari del curs d`entre una llista de temes (que van variant cada any) Posterior a l’exposició es crea un debat a la classe sobre el tema.
Debat a l'aula sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics a l'aula, proposats per la professora, en grups o de manera individual. Casos relacionats en cada cas amb la teoria explicada |
Treballs |
Realització d'un treball en grup sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions de treballs en grup:
* Diagrama ombrotèrmic
* Fitxa hídrica
* Integral tèrmica
En tots els casos es valorarà el lliurament en el temps requerit i la correcta realització dels exercissis plantejats pel professor: recerca de les dades i realització del diagrama ombrotèrmic |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Avaluació de la participació activa dels alumnes en el debat plantejat pel professor. Es valorarà la correcta expressió, la capacitat de resolució de casos pràctics i la participació |
5% |
Treballs |
|
Se supera amb nota superior a 5. Es valorarà:
El correcte desenvolupament del contingut
La coherència de les diferents parts
L’aportació original en l’anàlisi crític i propostes de millora
Els aspectes formals de la presentació La incorporació de bibliografia, fonts consultades, annexes
El lliurament en el temps requerit
|
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Avaluació de la part teòrica mitjançant 3 exercicis control teòrics, no eliminatoris de matèria, a partir d’una nota superior a 5.
Els exercicis control teòrics constaran de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d’articles científics.
Es valorarà el coneixements de la matèria, la correcta expressió i la utilització adequada del llenguatge científic. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: segons l'Article 29.3 Qualificació per avaluació continuada de la Normativa de Docència la segona convocatòria no representarà el 100% de la qualificació, sinó que incorpora el 30% de la nota corresponents a les activitats realitzades en el procés d'avaluació continua, de treball i pràctiques camp/sortides. Per tant, la 2ª convocatòria es resoldrà amb una prova de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d'articles científics i resolució de casos pràctics. El pes de l aprova serà del 70% de la nota total. |
Bàsica |
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Jones, G.V, Climate and Terroir: Impacts of Climate Variability and Change on Wine., In Macqueen, R.W., and Meinert, L.D. (eds.) In Fine Wine and Terroir - The Geoscience Perspective. S, 2006
Hidalgo, L, La calidad del vino desde el viñedo, Ediciones Mundiprensa, Madrid, 2006
Delas, Jacques Bordeaux : Féret,, La Fertilisation de la vigne , , 2000
Jackson, David, Climate, , 2001
Baeza, Lissarrague, Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam, Riego en la vid, Fundamentos, aplicación y consecuencias del, Editorial Agrícola Española S.A, 2007
Lampreave, Miriam, Fisologia de l'absorció en l'Ecosistema vitícola sòl-planta-atomesfera i repercussions en la qualitat del raïm, , tesis doctoral, 2002
Nadal, De Herralde, Edo, Aranda, Biel, Lampreave, Savé, Enologia avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat, Publicacions URV, 2010
|
|
Complementària |
|
Rescursos electrònics: www.sigpac.es, http://xarxes.meteocat.com/, http://www.ruralcat.net,
http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de
Catalunya, http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero Los suelos de la vid en España, Luis Hidalgo, MAPYA, 1986 Anàlisi
de sòls i foliars : interpretació i fertilització , Villalbí i Forcadell, Isabel, Barcelona : Fundació Caixa de
Pensions, 1988 La
Fertilisation de la vigne Delas, Jacques, Bordeaux : Féret, cop. 2000 Manual
práctico de fertilización : calidad de los mostos y vinos , Crespy, André, Chaintré : Oenoplurimédia, 2007 Formas
de cultivo de la vid y modalidades de distribución de los productos
fitosanitarios , Madrid [etc.] : Mundi-Prensa;
Valencia : Bayer CropScience, cop. 2004 Soil tillage in vineyards , Department of Agricultural
Development (Republic
of South Africa), cop.
1990 Viticulture and environment : a
study of the effects of environment on grapegrowing and wine qualities, with
emphasis on present and future areas for growing winegrapes in Australia , Gladstones, John, Adelaide
[Austràlia] : Winetitles, 1992 Climate , Jackson,
David, Wellington,
N.Z. : Daphne Brasell Associates Ltd, 2001 L'Erosion des sols de vignoble : manifestations,
mécanismes, remèdes , [Macon] : Service viticole Chambre d'agriculture de Saone et-Loire, 1988 Edafologia aplicada, Cobertera, E, Ed. Cátedra, Madrid 1993 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
VITICULTURA/19214107 | BIOLOGIA I FISIOLOGIA DE LA VINYA/19214105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|