DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) VITICULTURA Codi 19214107
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.nadal@urv.cat
mariaassumpta.mateos@urv.cat
Professors/es
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
MATEOS FERNÁNDEZ, MARIA ASSUMPTA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura l'alumne ha d'aprendre els fonaments bàsics de la viticultura, conèixer el medi vitícola i observar i jutjar el comportament del cep en diverses condicions. També ha de ser capaç de plantejar una plantació, tenint en compte el medi vitícola, i resoldre situacions que poden donar durant el creixement i maduració del raïm, cara a l'obtenció s'una matèria primera de qualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Participar en la programació i disseny de noves plantacions o modificacions de les existents així com d'instal•lacions vitivinícoles.
 A6 Participar en programes d'investigació vitivinícola.
 A7 Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris.
 A10 Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
 A6 Disposar dels criteris necessaris per a decidir segons l'estat de maduració del raïm, la data de verema i l'entrada de la mateixa en celler.
 A7 Conèixer les aptituds dels principals porta-empeltats i varietats productores de raïm per a vinificació.
 A10 Planificar el cultiu de precisió per a obtenir una òptima qualitat del raïm, considerant els factors del mitjà, clima i sòls, i les variacions interanuals. Coneixement de monitoratge en camp i interpretació de sensors.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción al cultivo de la vid. Estudios previos a la plantación.
Expansión histórica del cultivo de la vid. Modelos actuales de viticultura a nivel mundial. Estudios previos a la plantación de una finca: Factores climáticos que condicionan la elección de la variedad: distribución de temperatura y precipitación, anemometría e higrometría. Factores edáficos que condicionan la elección del portainjerto: composición y perfil del suelo. Interpretació de les anàlisis químiques del sòl. Factores biòticos: flora y fauna edàfica.
2. Elección de portainjerto y variedad. Criterios para la elección del portainjerto: factores de resistència bióticos (filoxera y hongos), químicos (sensibilidad a la caliza activa), resistència a la sequía, vigor y duración del ciclo vegetativo. Adaptabilidad de las variedades viniferas al medio: precocidad, integral tèrmica para la maduración, afinidad con el portainjerto. Fertilidad varietal y resistència a enfermedades y parásitos. Productividad varietal y tipo de clon en función de la DO y el tipo de vino a producir.
3. Maduración y vendimia Definición y objetivos. Laboreo i no cultivo. Suelo cultivado: labores físicas, abores superficiales y en profundidad. Maquinaria utilizada: Cultivadores, desbrozadoras, subsoladotas..etc. Aporcado de invierno. Uso de herbicidas. Mecanismo de acción y persistencia. Herbicidas: pre i postemergencia. Formas de aplicación. Cubierta vegetal permanente, temporal, no natural y espontánea. Suelo cultivado temporalmente. Siembra del enherbado.
4. Poda de invierno. identificación de las estructuras básicas de la cepa y elementos de renovación anual. Cálculo de la carga de poda. Poda de formación: objetivos y estrategias. Poda de producción: estimación del nivel adecuado de la carga, vigor y capacidad de crecimiento, índice de Ravaz. Poda corta, larga y mixta. Herramientas y mecanización: máquinas prepodadotas. Poda de rejuvenecimiento.
5. Plantación del viñedo Trabajos preparatorios antes de la plantación; condicionantes topográfícos para determinar forma y tamaño de la parcela. Trabajos de drenaje, despedregar y nivelación de parcelas. Labores de desfonde y subsolado. Época de plantación. Material vegetal. Diseño y trazado de la plantación: densidad y marco de plantación. Orientación de las hileras. Plantación manual, plantación con barrena, Sistema continuo semi-manual. Sistemas automáticos, plantas en pot. Trabajos post-plantación.
6. Sistemas de conducción: Formas libres y conducidas en espaldera. Criterios para l’elección de la espaldera: factores climàticos, fertilidad del suelo, mecanización, poda, sensibilidad a enfermedades. Vigor y porte de la variedad en relación a la canòpia y el sistema de conduccón. Clasificación de los sistemas de conducción: Sistemas verticales y horizontales. Verticles simples o con doble pared de vegetación. Sistemas verticales con distintos niveles de alambrado. Materiales del emparrado: alambres, soportes, alambres, clips, tensores, elevadores, puntas, anclajes. Costes de los materiales.
7. Poda en verde: Finalidad. Potencialidad de las yemas. Objetivos y formas de realización del Espergurado o eliminación de brotes de madera vieja. Objetivos y formas de realización del despampanado en la formación de la cepa. Elevación y recogida de la vegetación. Objetivos, època y forma de realización manual y mecánica del despuntado, desnietado y deshojado. Objetivos, variedades y formas de realización del aclareo de racimos o raleo. Mecanización de las operaciones en verde.
8. Fertilización. Macro y micronutrientes y sus funciones en la cepa. Necesidades de elementos minerales: N, P, K, Ca, Mg, Fe, Mn, B, Cu, Mo, Zn y principales carencias en la vid. Necesidades de abonado, extracciones y exportaciones de elementos minerales. Clasificación de los abonos: orgánicos y minerales, Compatibilidad de los abonos. Necesidades de minerales a lo largo del ciclo anual. Cálculo de fertilizantes: Uso, compatibilidad y mezclas. Formas de aplicación: Eficiencia i duración del abonado. Planificación del abonado y coeficientes de utilización. Fertirrigación: métodos de inyección en goteo y aspersión.
9. Riego. Legislación i objetivos del riego en la vid para producción de vino. Régimen hídrico en la vid, balance hídrico del suelo. Capacidad de infiltración de l’agua en el suelo, El biulbo húmedo. Cálculo de la evapotrasnpiración ET, ETP, ETA (heragreaves i Pennman Monthy. Necesidades hídricas y Cconsumo anual. Método de Thornwaite: déficit, dotación de riego, frecuencia, duración, caudal. Calidad del agua de riego. Métodos de riego: a manta, goteo, subterráneo, PRD, aspersión. Eficiencia del riego. Riegos por aspersión para protección frente a riesgo de heladas. Efectos del déficit o exceso de agua durante el crecimiento vegetativo.
10. Manejo del suelo vitícola. Definición y objetivos. Laboreo i no cultivo. Suelo cultivado: labores físicas, abores superficiales y en profundidad. Maquinaria utilizada: Cultivadores, desbrozadoras, subsoladotas..etc. Aporcado de invierno. Uso de herbicidas. Mecanismo de acción y persistencia. Herbicidas: pre i postemergencia. Formas de aplicación. Cubierta vegetal permanente, temporal, no natural y espontánea. Suelo cultivado temporalmente. Siembra del enherbado.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A10
30 37.5 67.5
Pràctiques de camp/sortides
B3
9 6 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B3
5 7 12
Presentacions / exposicions
B3
5 17.5 22.5
Treballs
A5
C4
4 11 15
Atenció personalitzada
B3
1 1 2
 
Proves mixtes
4 11 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Observar in situ els diferents casos que s'han explicat a l'aula (tipus d'emparrats, poda, plantacions, etc) a la finca de URV o visites vinyes empreses
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els seminaris/ fòrums es realitzen a l'aula
Presentacions / exposicions Debats i fòrums amb interpretacions sobre el temari de classe
Treballs
Atenció personalitzada Consultes sobre treball d'una plantació de vinya

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada tindrà lloc tenint en compte les necessitats de l'alumne, amb cita prèvia via mail o telefònica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B3
A l'aula:
- Resolució d'un problema vitícola concret i estudi d’alternatives.
- Discussió fòrum.
- Valoració del criteri en l’anàlisi dels problemes i del treball en equip sobre temes de plantació.
30
Treballs
A5
C4
Treball pràctic sobre una plantació de vinya, individual 30
Proves mixtes
Proves mixtes amb preguntes curtes i interpretació de gràfics 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Qualsevol activitat ha d'obtenir una qualificació de 4 per a ser avaluada.

En primera convocatòria, les diferents proves mixtes fan mitjana per sobre de 4; en cas contrari, s'ha de presentar l'alumne amb aquesta part en segona convocatòria.

En segona convocatòria el parcial o activitat a recuperar ha de superar la nota de 5.

Es prohibeix l'ús de mòbils i altres eines TIC durant la realització de les proves teòriques.

${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Champagnol, F., Eléments de physiologie de la vigne et de viticulture générale, 1984, Saint-Gely-du-Fesc
Blouin, J. et G. Guimberteau, Maturation et Maturité des raisins, 2000, Éditions Féret
Branas, J., Viticulture, 1974, Déhan
Luis Hidalgo y José Hidalgo, Tratado de Viticultura. Tomo I, 2011, Mundi-Prensa
Bourrié, B., Las carencias minerales de la viña, 1999, SADEF- Pôle Agro-Environmental d´Aspach. Aspach-le
Boon, K.F. et. Al, Seasons of Change. A guide to succesful vineyard investment in a changing world, 1999, Primary Industries and Ressources, S.A
Nicolas Joly, El vino del cielo a la tierra, 2012, ED. Fertilidad
D. Jackson & D. Schuster, The production of grapes & wine in cool climates, 2001, Daphne Brasell Associates Ltd and Gypsum Press
Jean Cordeau, Création d'un vignoble, 1998, Éditions Féret
Ambrosi H., et al, Guide des cépages. 300 cépages et leurs vins, 1997, Ed. Eulgen Ulmer
Luis Hidalgo y José Hidalgo , Ingenieria y mecanización vitícola, 2001, Mundi-Prensa
Reynier, Manual de Viticultura, 6ª ed, 2011, Mundi-Prensa

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent