DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) VITICULTURA DE PRECISIÓ Codi 19214108
Ensenyament
Grau d'Enologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.nadal@urv.cat
miriam.lampreave@urv.cat
Professors/es
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant Aplicació dels coneixements de Biologia i Fisiologia Vitícola en la gestió del vinyet.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Controlar el sistema productiu de la matèria primera integrant els coneixements d’edafologia, climatologia i viticultura.
 A5 Participar en la programació i disseny de noves plantacions o modificacions de les existents així com d'instal•lacions vitivinícoles.
 A6 Participar en programes d'investigació vitivinícola.
 A7 Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris.
 A8 Ser capaç de realitzar la transformació d'aquest raïm en vi en funció del tipus de producte buscat, dels imperatius reglamentaris i d'higiene.
 A15 Ser capaç de participar al conjunt de les activitats dintre una empresa de productes derivats de la vinya o del vi, o altres begudes fermentades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'enologia.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Conèixer els factors causants d'estrès en el vinyer, les respostes fisiològiques de la planta i en funció de la seva interpretació, utilitzar les tècniques vitícoles adequades per a pal·liar els seus efectes del canvi climàtic
 A5 Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
 A6 Planificar el cultiu de precisió per a obtenir una òptima qualitat del raïm, considerant els factors del mitjà, clima i sòls, i les variacions interanuals. Coneixement de monitoratge en camp i interpretació de sensors
 A7 Disposar dels criteris necessaris per a decidir segons l'estat de maduració del raïm, la data de verema i l'entrada de la mateixa en celler.
 A8 Disposar dels criteris necessaris per a decidir segons l'estat de maduració del raïm, la data de verema i l'entrada de la mateixa en celler.
 A15 Disposar dels criteris necessaris per a decidir segons l'estat de maduració del raïm, la data de verema i l'entrada de la mateixa en celler.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de viticultura de precisió. Establiment d’una viticultura de precisió: avaluació de las possibilitats de monitorització. Sistemes geogràfics d’informació.
2. Ecofisiologia: resposta fisiològica de la vinya front situacions d’estrès.
3. Canvi Global: Canvi climàtic i mesures pal•liatives.
4. Gestió vitícola de l’estrès causat per la temperatura i sequera en la qualitat de raïm i vi . Exemples pràctics.
P1- Caracterització de l’ecosistema d’una parcel•la de vinya. Finca de Constantí URV. Recollida de dades de sensors.
Tractament en excel de dades climàtiques i del sòl, i Interpretació i conclusions. Realització de Gràfics.

P2- Visita a Raïmat. Aplicació dels sistemes geogràfics d’informació a la gestió de qualitat del vinyet.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
A6
A7
A8
A15
2 0 2
Pràctiques de camp/sortides
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
12 4 16
Treballs
A4
A5
A6
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C4
4 24 28
Pràctiques a través de TIC
C2
C3
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
B1
B2
B3
3 0 3
 
Proves mixtes
A4
A5
A6
A7
A8
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el funcionament de l'assignatura: distribució del temps de l'alumne en activitats a l'aula, activitats virtuals i personal.
Pràctiques de camp/sortides Visita a empresa gran gestionada mitjançant viticultura de precisió i a d'altres de mitjana glandària i cellers familiars.
Treballs Informe de les visites i avaluació dels debats a l'aula
Pràctiques a través de TIC Treball amb excel i interpretació de dades de sensors i gràfics.
Atenció personalitzada Avaluació de la competència de l'alumne en l' interpretació de dades i gràfics

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden contactar amb la professora a través del correu electrònic (montserrat.nadal@urv.cat)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A5
A6
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C4
Informes sobre les visites 10%.

A més s'avaluarà a l'aula la participació en debats d'opinió sobre diversos articles del temari 25%
35%
Pràctiques a través de TIC
C2
C3
C4
Pràctiques amb ordinador en aula d'infomàtica per avaluar el treball enequip i la resolució en gràfics i interpretació de les dades climàtiques i de sòl 30%
Proves mixtes
A4
A5
A6
A7
A8
una prova amb preguntes curtes, altres per a la interpretació de gràfics. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria, les diferents proves mixtes fan mitjana per sobre de 4; en cas contrari, s'ha de presentar l'alumne amb aquesta part en segona convocatòria.

En segona convocatòria el parcial a recuperar ha de superar la nota de 5.

En qualsevol avaluació, la nota per realitzar una mitjana ha de ser de 4.


Fonts d'informació

Bàsica

Referències bibliogràfiques

- Argillier JP, Interdépendence des facteurs de la qualité, CAH, Montpellier, 1989.

- Azcón-Bieto, J., Talón, M., Fundamentos de Fisiología Vegetal , Mc Graw-Hill, U Barcelona, 2000l

- Champagnol, F., Élements de physiologie de la vigne et viticulture générale , editat per l'autor, Montpellier, 1984.

- García de Luján, A., Bustillo, JM., Puertas, B., INIA , Sèrie Producción Vegetal, Comportamiento de variedades de vid universales en zona cálida española, Madrid, 1991

- Gladstones, J., Viticulture and environment, Ed Wine Titles, 1992

- Jackson, D., Climate, Monographs in Cool Climate Viticulture-2, Daphne Brasell Associates, New Zealand, 2001

- Jackson, D., Schuster, D., The production of Grapes and wine in cool climates , Daphne Brasell Associates, New Zealand, 2001

- Junta de Andalucía, Consejería de Agriculltura y Pesca , Aptitudes agronómicas y enológicas de cultivares de vinos tintos en clima cálido (Montilla Moriles), Red andaluza de experimentación agraria 2/96, 2002

- Hidalgo L., Viticultura general , Mundi-prensa, 1993.

- Huglin P., Biologie et écologie de la vigne , Paris, Lavoisier, 1986

- Nilsen, E., Orcutt, D. Physiology of Plants Under Stress, John Wiley and Sons, 1996

- Krstic, M., Moulds, G., Panagliotopoulos, B., West, S. Growing Quality Grapes to Winery Specification , Ed Wine Titles, 2003

- Reigosa, M., Pedrol, N., Sánchez, A., La Ecofisiología, Una ciència de síntesis , Ed Thomson, 2004

- Proceedings of the fifth International Synposium on Grapevine Physiology, 25-30 may 1997, Jerusalem Ed BA Bravdo, 2000

- Smart R., Robinson M, Sunlight into wine , MAF of New Zealand, Adelaide, 1991

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
VITICULTURA/19214107
BIOLOGIA I FISIOLOGIA DE LA VINYA/19214105
EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA VITÍCOLES/19214106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent